رئیس پژوهشکده شورای نگهبان:

«حقوق اساسی» از نیازهای مهم جامعه ماست

کدخدایی با بیان این‌که «حقوق اساسی» از جمله مباحث اصلی دانشگاهی و از نیازهای مهم جوامع مختلف به‌ویژه جامعه ماست، گفت: گاهی اوقات متأسفانه می‌بینیم برخی از دانشگاهیان اطلاعات لازم را ندارند و یا توجه دقیق به موضوعات حقوق اساسی هم نمی‌شود.
کد خبر: ۴۹۴۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵ - 14December 2021

«حقوق اساسی» از نیازهای مهم جامعه ماستبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «عباسعلی کدخدایی» عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان، عصر امروز (سه‌شنبه) در آئین گرامیداشت هفته پژوهش، با بیان این‌که پژوهش پایه و اساس رشد و پیشرفت است که خوشبختانه در کشور جوانان زیادی در حوزه‌های مختلف به این کار مشغول هستند، اظهار داشت: در حوزه قانون و حقوق اساسی و با توجه به اهمیت و جایگاه قانون اساسی در ایران و نظر به ویژگی‌های خاصی که قانون اساسی داشته و دارد، شاید بتوانیم بگوییم کار به نقطه مطلوب نرسیده است.

وی با بیان این‌که «حقوق اساسی» از جمله مباحث اصلی دانشگاهی و از نیازهای مهم جوامع مختلف به‌ویژه جامعه ماست، گفت: گاهی اوقات متأسفانه می‌بینیم برخی از دانشگاهیان اطلاعات لازم را ندارند و یا توجه دقیق به موضوعات حقوق اساسی هم نمی‌شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: حضرت امام خمینی (ره) در آغاز انقلاب اسلامی بر ضرورت تدوین قانون اساسی تاکید داشتند و این موضوع از مسائلی بود که آن زمان بسیار مورد توجه واقع شد.

کدخدایی اظهار داشت: برخی همان‌موقع اعلام می‌کردند که تدوین قانون اساسی فعلا ضرورتی ندارد، اما حضرت امام (ره) بر تدوین هرچه سریع‌تر آن تاکید داشتند که با تلاش افراد زیادی این تدوین صورت گرفت.

وی با گرامیداشت یاد و خاطر شهید آیت‌الله بهشتی به‌عنوان یکی از کسانی که در تدوین قانون اساسی تلاش زیادی کرد، تاکید کرد: قانون اساسی سند راهبردی عظیمی است که نقشه راه کشور را مشخص کرده و تا امروز بعد از چهار دهه، این نقشه در دست اجراست؛ اگرچه باید زوایای آن بیشتر شناخته شود.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان تاکید کرد: جمعی از جوانان پژوهشگر در پژوهشکده شورای نگهبان در صدد هستند تا سهم خود را در بحث اطلاع‌رسانی و شفافیت پیرامون قانون اساسی به جامعه ادا کنند و در این جهت تلاش زیادی صورت گرفته است.

کدخدایی با اشاره به اینکه کارهای کارشناسی پژوهشگران به‌عنوان بازوی مشورتی شورای نگهبان در مصوبات مجلس کمک موثری می‌کند، اظهار داشت: این کارشناسی‌ها در جهت روشنگری بسیار موثر است که در تبیین و ترویج مسائل حقوقی با نگاه علمی کارآیی دارد.

وی افزود: امروز از کتابی که به‌همت یک پژوهشگر جوان گردآوری شده و روایتی از تاریخچه قانون اساسی است، رونمایی خواهد شد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین هفته به نکته‌ای کلیدی اشاره داشتند و آن روایت‌گری صحیح از درون خانواده انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

کدخدایی تاکید کرد: در وقایع و مسائل کشور خودمان، باید روایت‌گر باشیم؛ چراکه اگر این روایت‌گری صورت نگیرد، دشمن تاریخ را روایت می‌کند و قطعا دشمن هم به نفع خودش آن را بازگو خواهد کرد.

در حاشیه این مراسم، کتاب «روایت اساسی» که به تازگی به اهتمام پژوهشکده شورای نگهبان و توسط انتشارات «امیرکبیر» منتشر شده است، توسط آیت‌الله «سید محمد خامنه‌ای» عضو مجلس بررسی نهایی قانون اساسی رونمایی شد.

نظر شما
پربیننده ها