به گزارش گروه اخبار داخلی دفاعپرس، دفتر مطالعات مدیریت این مرکز طی گزارشی به بررسی اقدامات و سازوکارهای مدیریت منابع انسانی در بحران کووید ـ ۱۹ پرداخت. پکیده این مقاله را در ادامه میخوانید.
پس از شیوع ویروس کووید ـ ۱۹ از ارائه مستمر و اثربخش خدمات، حفظ سلامت کارکنان و شهروندان به عنوان چالشهای اصلی حوزه نظام اداری یاد میشود. ازاین رو بسیاری از کشورها اقدام به طراحی سازوکارهایی به منظور مواجهه مناسب با این چالشها نموده اند. سازوکارهایی که میتوان آنها را در قالب ۱۰ رویکرد محافظت از کارکنان، استفاده از قابلیتهای دیجیتال، شناورسازی ساعت کار، هفته کاری فشرده، دورکاری، کار پاره وقت، تسهیم شغلی، کاهش کار، مرخصی و برنامه ریزی برای آینده طبقه بندی کرد. در ایران همگام با سایر کشورها و با شناسایی اولین موارد ابتلا به ویروس کووید ـ ۱۹، ستاد ملی مبارزه با کرونا و نیز سازمان اداری و استخدامی کشور اقدام به تدوین سازوکارهایی در جهت مدیریت اثربخش منابع انسانی در بخش دولتی کردهاند.
بررسی این اقدامات حاکی از آن است که با توجه به خلأ بستر و مبانی قانونی مورد نیاز رویکردهای شناورسازی ساعت کار، هفته کاری فشرده، کار پاره وقت، تسهیم شغلی، کاهش کار و برنامه ریزی برای آینده چندان مورد توجه مسئولین امر قرار نگرفته است. کاستیهایی که در کنار نقیصه مهم فقدان اطلاعات دقیق و موثق درخصوص میزان تحقق و اثربخشی رویکردهای مذکور در بازطراحی، اصلاح و تقویت سازوکارهای مدیریت منابع انسانی در موجهای احتمالی کرونا و سایر بحرانهای مشابه باید مورد توجه ویژه مسئولین امر قرار گیرد.
در این گزارش پس از بررسی جامع این اقدامات به منظور افزایش تاب آوری نظام اداری کشور و نیز مواجهه مناسب نظام اداره عمومی با موجهای بعدی ویروس کووید ـ ۱۹ پیشنهادهایی در جهت تدوین چارچوب و بستر قانونی مورد نیاز رویکرد دورکاری، تأمین بسترهای قانونی و فنی مورد نیاز جهت استفاده از قابلیتهای دیجیتال، تأمین اقلام بهداشتی مورد نیاز کارکنان، طراحی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان دورکار، استفاده از رویکرد شناورسازی ساعات کاری به ویژه در کلان شهرها، امکان سنجی و اجرای رویکردهای کار پاره وقت، هفته کاری فشرده و کاهش ساعات کاری، تأمین زیرساختهای نهادی مدیریت بحران براساس تجارب حاصل از بحران کرونا و برنامه ریزی برای دوران پساکرونا ارائه شده است.
انتهای پیام/ 141