عضو ائتلاف نوری المالکی: گرفتن نخست وزیری عراق از بیت شیعی غیرممکن است

عضو ائتلاف دولة القانون در پارلمان عراق تاکید کرد که با توجه به اینکه شیعیان فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان عراق هستند، قطعا بیت شیعی نخست وزیر آتی را انتخاب خواهد کرد.
کد خبر: ۴۹۵۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۷ - 16December 2021

عضو ائتلاف نوری المالکی: گرفتن نخست وزیری عراق از بیت شیعی غیرممکن استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «محمد الزیادی» عضو ائتلاف دوله القانون به رهبری «نوری المالکی» نخست وزیر عراق می‌گوید که ایجاد راه حل‌های سیاسی برای برون رفت این کشور از بحران سیاسی پس از انتخابات به زودی اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش موازین نیوز، او با تاکید بر اینکه اختلاف دیدگاه‌های میان گروه‌های سیاسی به معنای این نیست که فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان از دست شیعیان خارج شده باشد، گفت: دستیابی به فراکسیون بزرگ‌تر شرعی و قانونی است و تعارف بردار نیست.

الزیادی با بیان اینکه هنوز گروه‌های سیاسی نامزدهای خود را برای نخست وزیری مشخص نکرده‌اند، تصریح کرد: در آینده بسیار نزدیک شاهد کامل شدن بیت شیعی و مشخص شدن مسیر آن خواهیم بود و همه احزاب سیاسی در حال حاضر هنوز نامزدهای خود را مشخص نکرده اند.

«مهند العتابی» یکی از مقامات ارشد فراکسیون مستقل النهج الوطنی در پارلمان عراق هم دیروز چهارشنبه تاکید کرد که پست نخست وزیری عراق عرگز از دست شیعیان خارج نمی‌شود.

او در گفت‌‌وگو با موازین نیوز تاکید کرد: امکان گرفتن نخست وزیری از شیعیان نیست، چون قانونا شیعیان فراکسیون بزرگ‌تر هستند؛ با وجود اینکه هم اکنون بیت شیعی به دو دسته تقسیم شده است، علاوه بر اینکه در عرف سیاسی عراق هم مناصب روسای قوای سه گانه بین شیعیان، کُردها و اهل تسنن توزیع شده است.

در عین حال که نهاد چارچوب هماهنگی (گروه‌های شیعی معترض به نتیجه انتخابات مهر ماه گذشته) منتظر تصمیم دادگاه فدرال درباره نتیجه انتخابات عراق است، تلاش‌هایی برای ایجاد همگرایی و نزدیکی دیدگاه‌ها میان نیروهای حاضر در چارچوب هماهنگی و فراکسیون صدر(حائز بیش‌ترین تعداد کرسی در انتخابات) برای برون‌رفت از بحران کنونی جریان دارد.

«عبدالامیر تعیبان» از اعضای کمیته چارچوب هماهنگی، دیروز چهارشنبه از نزدیکی احزاب سیاسی کُرد و سنی با چارچوب هماهنگی برای تشکیل دولت بعدی خبر داد و تاکید کرد که چارچوب در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کرسی پارلمانی را به خود اختصاص داده است.

طی روزهای گذشته رهبران گروه‌های سیاسی مختلف در عراق طی دیدارهای جداگانه‌ای که با یکدیگر داشته‌اند به بررسی راه برون رفت این کشور از بحران سیاسی پس از انتخابات پرداختند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار