یادداشت/ سید شمس‌الدین موسوی؛

بهره‌گیری از الگوی مدیریت دفاع مقدس برای عبور از مشکلات

مدیریت دفاع مقدس و بهره‌گیری از روحیه جهادی همانند هشت سال دفاع مقدس رمز عبور از مشکلات کشور در شرایط کنونی است.
کد خبر: ۴۹۵۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴ - 17December 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس- «سید شمس‌الدین موسوی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب اهمیت مدیریت جهادی دفاع مقدس می‌فرمایند از مسئله دفاع مقدس که در این کشور اتفاق افتاد، غفلت نشود. کار بزرگی انجام گرفت و بعد از گذشت چهار دهه از وقوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و روی کار آمدن دولت‌هایی با رویکرد‌ها و شعار‌های سیاسی و اقتصادی متفاوت به نظر می‌رسد دولتمردان و مدیران در سطوح سه‌گانه مدیریتی کشور درک درستی از مدیریت آن دوران پرفروغ ندارند، لازم به یادآوری است این یک بحث کلی است و ارتباطی به دولت مستقر ندارد.
 
بی تردید جنگ هشت ساله جنگ عراق علیه ایران گنجینه‌ای از تجارب ارزشمند فرماندهان و مدیران در سطوح مختلف راهبردی عملیاتی و تاکتیکی است که بازخوانی مجدد آن توسط مسؤولان قطعا ایران را از وضعیت موجود به سلامت عبور خواهد داد.
 
صدام به عنوان آغازکننده جنگ با پشتیبانی قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا با سه هدف، نخست حداقل جداسازی آبادان، دوم حد وسط جداسازی خوزستان و دیگر ساقط کردن نظام ایران اسلامی حمله کرد.
 
حزب بعث به رهبری صدام حسین برای رسیدن به این اهداف سه‌گانه خود هشت سال با تمام توان و امکانات جنگ را ادامه داد و سه راهبرد اصلی را در این مسیر طراحی و اجرا کرد، در جبهه جنوبی و اصلی جنگ تمام‌عیار تسخیر خاک و جداسازی خوزستان را مد نظر داشت و در جبهه میانی دورسازی ایران از بغداد پایتخت عراق و در جبهه شمالی درگیرسازی یا مشغول‌سازی ایران و رزمندگان بود.
 
امروز هم ایران تقریبا با اینچنین منطق و راهبردی محاصره شده است؛ نخست محاصره اقتصادی ایران و برهم زدن اذهان و به خیابان آوردن مردم و نهایتا اسقاط نظام، دوم دورسازی ایران از کشور‌های خودشان یا منافع خوزستان و سوم مشغول‌سازی ایران در داخل با مسایل کوچک و پیش افتاده با بزرگ‌نمایی و غیره.
 
فرماندهان نظامی در دفاع مقدس با فهم روشن و دقیق از اهداف و راهبرد‌های نظامی دشمن بعد از هشت سال دفاع، دشمن را وادار به پذیرش قطعنامه توسط صدام کردند و عملا پیروز میدان جنگ شدند و در میادین دیگر نیز طوری جنگ و مسائل اقتصادی و سیاسی را مدیریت کردند که بعد از تثبیت جایگاه خود و پیروزی بر دشمن به تنبیه متجاوز پرداخته شد.
 
امروز هم انتظار از مسؤولان همین است با بازگشت به آن دوران ظفرمند و درک شیوه فرماندهی فرماندهان و رزمندگان و با مدیریت جهادی دوری از چرب و شیرین دنیا و پرهیز از قبیلگی و نگاه جامع و ملی به منافع و مسائل کشور می‌توان از گردنه تحریم و جنگ نابرابر اقتصادی عبور کرد؛ البته شرط این پیروزی درک اهداف دشمن از مشغول‌سازی مسؤولان با مسائل کوچک و منطقه‌ای، ارائه خدمات بی‌منت به مردم در رفع مشکلات انباشته شده از سال‌های گذشته است تا اعتماد مردم و ولی‌نعمتان انقلاب بازیابی شود؛ وگرنه مثل سال‌های ۸۸ و ۹۸ و... باید تاوان بی تدبیری مسؤولان را نیرو‌های انتظامی و امنیتی در کف خیابان بدهند.
 
سپاه پاسدارن با تشکیل جبهه مقاومت به فرماندهی یکی از فرماندهان زبده دوران دفاع مقدس یعنی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی عملا سیاست دورسازی ایران و ایران‌هراسی را شکست و به مرز اسرائیل غاصب رسید.
 
امروز نیز سیاست دولت در مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، وارد شدن به بازار بزگ منطقه و کشور‌های هم‌سو است. این سیاست می‌تواند تضمین کننده ورود پول به کشور و بی‌نیازی از کشور‌های دغل کار و سیاسی حامی رژیم صهیونیستی باشد.
 
دولتمردان و مدیران عالی کشور با مطالعه عملکرد شیوه‌های سرداران و فرماندهان آن دوران به عنوان مدیران و اداره‌کننده‌های جنگ، می‌توانند از آن‌ها سرمشق گرفته و در اعتماد به جوانان و ایجاد تحول در اداره کشور موثر واقع شوند. در واقع مدیریت فرماندهان دفاع مقدس نمونه بارز توکل به خداوند متعال و مدیریت جهادی بود که توانست تمام دشمنان را در رسیدن به اهداف خودش ناکام بگذارد.
 
بسیار روشن است که جهاد و مدیریت جهادی در هر مقطع زمانی لازمه موفقیت و عبور از بحران‌هاست و نگاه ویژه به دوران دفاع مقدس می‌تواند عامل موثر در رفع مشکلات باشد. به این شرط که این نوع مدیریت و فرماندهی را درک کرده و به آن راه اعتقاد داشته باشند.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار