یادداشت/

رویکرد علمی و پژوهشی؛ راهبردی موثر در تحقق طرح جامع سازمان انتظامی کشور

اجرای صحیح و علمی کاربست طرح‌های پژوهشی کاربردی، زمینه ارتقاء ماموریت‌‎ها براساس اولویت‌های ماموریتی را در ساختار جدید انتظامی کشور ایجاد خواهد کرد.
کد خبر: ۴۹۵۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۷ - 18December 2021

رویکرد علمی و پژوهشی؛ راهبردی موثر در تحقق طرح جامع سازمان انتظامی کشورگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سرهنگ «محمد شریفی» سرپرست دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان گیلان؛ تغییرات و توسعه اجتماعی در زیرساخت‌ها و زیر نظام‌های جامعه، پیچیدگی‌های بسیار گسترده‌ای در ماموریت‌های سازمان‌های اجتماعی را به وجود آورده و این امر موجب شده تا سازمانی همچون سازمان انتظامی کشور با تنوع ماموریتی بسیار گسترده با نگاه جامعه محوری در زمینه تثبیت و ایجاد نظم و امنیت پایدار دستخوش تغییرات اساسی در حوزه‌های ساختاری و فرایندی شود.

ارتقاء آموزش و اصلاح الگوی رفتار کارکنان پلیس متناسب با فرهنگ سازمانی مجموعه انتظامی، هوشمندسازی پلیس در حوزه ماموریتی تجهیزاتی، دانش محوری و به روز رسانی عملکردی با نگاه به معماری سازمان پلیس شایسته و در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران، ترسیم نقشه جامع علمی، نگاه توسعه‌ای با رویکرد برنامه هفتم توسعه، مبارزه همه جانبه با قاچاق کالا و سایر حوزه‌های اقتصادی با ایجاد واحدهای تخصصی پلیسی، پیشگیری از وقوع سرقت و کشف علمی و سریع و دقیق جرایم، انتظام بخشی حوزه‌های ترافیک شهری و جاده‌ای، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و ارائه خدمات اجتماعی و صدها ماموریت دیگر که امروز، پلیس جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد تا در عرصه‌های مختلف اجتماعی به مردم عزیز و غیور این سرزمین خدمت کند.

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران درسال جاری نیز بر اساس اولویت‌های 16 گانه ماموریتی همچون ارتقاء معرفت‌دینی، روحیه ولایتمداری، انقلابی و جهادی همراه با تعالی ‌رفتارکارکنان، ارتقاء خدمات معیشتی برای کارکنان، توسعه و ارتقاء اشراف و تسلط اطلاعاتی، توسعه و تقویت توان و آمادگی رزمی و عملیاتی یگان‌های ویژه و امداد، توسعه و ارتقاء کمی و کیفی خدمات انتظامی و پیشگیری با تأکید بر تحول همه جانبه و تعالی رفتار در کوپ، توسعه و تشکیل اقدامات مقابله‌ای با قاچاق کالا، ارز، ورود و ترانزیت موادمخدر مبارزه همه جانبه و مؤثر با جرایم به عنف با تأکید بر سرقت، اراذل و اوباش، مفاسد اقتصادی و مالی، شتابگیری هدفمند و موثر بر فعالیت‌های دانشی و پژوهشی، کاهش تصادفات و جان باختگان با تأکید بر ارتقاء نظم و انضباط شد آمدی و مسئول سازی سایر دستگاه‌ها و تحول همه‌جانبه و تحقق پلیس هوشمند مبتنی بر توسعه فناوری و سامانه‌های نوین در خدمات رسانی مطلوب و تشدید مقابله با جرایم سایبری؛ با بکارگیری توان عملیاتی تمامی معاونت‌ها و پلیس‌های تخصصی و تمامی کارکنان خدوم و زحمتکش به دستاوردهای بزرگی نائل گردید.

امروزه نیروی پلیس در کشورهای پیشرفته، دوره اقتدارگرایی خود را پشت سر نهاده‌اند و وارد دوره جامعه‌گرایی شده‌است. پلیس امروز در صدد است تا پا را از پیشگیری فراتر و به پیش بینی و رصد جرایم و آسیب‌ها بپردازد.

رشد روز افزون انواع جرایم و افزایش جرایم حرفه‌ای و باندهای فراملی و شبکه‌ای نیز حوزه کاری پلیس را گسترده و متحول تر کرده و مضافاً تنوع و گستردگی ماموریت‌های پلیس در حوزه‌های مختلف انباشتگی ماموریت‌ها را موجب گردیده است.

فرماندهی انتظامی کشور به صورت میانگین با بیش از 30 میلیون خدمت اجتماعی در طول سال روبروست و به صورت غیرمستقیم با تمامی شهروندان و حتی مهاجران از سایر کشورها در ارتباط است. شغل پلیسی از معدود مشاغلی است که با تمام اقشار جامعه مواجه شده و به ارائه خدمات و یا رویارویی با آنها می پردازد. به جرات می توان گفت هیچ شغلی تا این اندازه با سطوح مختلف اجتماعی و افراد جامعه ارتباط ندارد. در این وضعیت وظیفه پلیس حفظ امنیت و برقراری نظم عمومی با صحت، دقت و سرعت است و پلیس امنیت ساز باید به روز و توسعه یافته باشد. بی تردید دستیابی پلیس به فناوری و تجهیزات بصورت موثری می تواند به کاهش جرایم منجر گردد.

تحقیقاتی که در سال های اخیر در ناجا صورت گرفته است حرکت سازمان انتظامی را در مسیر علمی شدن پلیس نشان می دهد و پلیس امروز با تغییر در تفکرات و ایده ها، رویکرد دانشی و پژوهشی را در فرماندهی انتظامی دنبال می کند و فرماندهان و مسئولان انتظامی به دنبال پلیس دانش بنیان هستند. می توان گفت که دانش می تواند در عصر اطلاعات، ضامن اثربخشی و کارآیی سازمان ها باشد. توسعه دانش در فرهنگ، ساختار، نیروی انسانی، روش ها و تصمیم های سازمان ها به آنها هویت جدیدی به نام سازمان های دانش محور اعطا می کند.

با بررسی آمار تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته در سطح سازمان انتظامی کشور که بیش از 75 هزار عنوان مطالعاتی و پژوهشی اعم از طرح‌های تحقیقاتی، مقالات، تالیف، ترجمه، میزگرد و نشست علمی و... را نشان می‌دهد مشاهده می‌گردد که فعالیت‌های علمی و پژوهشی در سطح ناجا از کمیت قابل قبولی برخوردار است و واحدهای پژوهشی و تحقیقاتی وابسته به حوزه انتظامی و به خصوص پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی در چندسال اخیر جزء رده‌های تحقیقاتی برتر دربین رده‌های تحقیقاتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و جشنواره مالک اشتر قرار داشته است.

حال با تغییر ساختار این واحد علمی به معاونت علوم، تحقیقات، فناوری‌، این امید وجود دارد که شاهد رشد و ارتقای کیفی در حوزه تحقیقات علمی و پژوهشی درحوزه تحقیقات صنعتی و غیرصنعتی باشیم؛ اما آنچه که به نظر باید مورد توجه قرار گیرد‌، ایجاد زمینه اجرای کاربست فعالیت‌های علمی و پژوهشی در ماموریت‌های عملیاتی رده‌های تخصصی و متناسب با نیازهای ماموریتی در ناجا بوده که این موضوع در تدابیر سردار فرمانده محترم کل انتظامی کشور نیز مورد تاکید قرار گرفته است. به نحوی که با تبریک فرا رسیدن هفته پژوهش و با اشاره به تدوین «نقشه جامع علمی» و هدف گذاری و تمرکز بر تحقق و عملیاتی شدن آن، یادآور شد که با توجه به تغییر ساختار انتظامی کشور، برای پیاده سازی این مهم بیش از گذشته به پژوهشگران، محققان و اساتید برای رسیدن به اهداف عالی در این ساختار جامع نیاز داریم.

لذا در کلام کوتاه می توان گفت که امروز، موضوع نگاه علمی به ماموریت‌های پلیس و کشف علمی جرم و استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای فناورانه با رویکرد هوشمندسازی پلیس در فرهنگ سازمانی انتظامی وارد شده است و در راهبرد کلان این سازمان قرارگرفته است که در صورتی که رده‌های تخصصی نیز از این بستر موجود استفاده مطلوب را داشته باشند و برپایه اقدامات اثربخش تحقیقاتی، نسبت به انجام ماموریت‌های خود اقدام نمایند، مطمئنا در حوزه تثبیت نظم و امنیت عمومی شاهد جهش چشمگیر خواهیم بود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار