دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

استقرار سامانه پاتریوت در عربستان مُسکن روانی است

با توجه به شرایط منطقه و جنگ یمن هدف آمریکا از ارسال و نصب سامانه‌های پاتریوت در عربستان چیزی بیش از یک مسکن روانی برای دل خوش کردن مقامات ریاض برای تحمل درد ناشی از موشک‌های یمنی‌ها نمی‌تواند، باشد.
کد خبر: ۴۹۶۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۸ - 25December 2021

استقرار سامانه پاتریوت در عربستان یک مسکن روانی بیش نیستگروه بین الملل دفاع‌پرس: تصمیم جدید وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای ارسال سه سامانه جدید پاتریوت در خاک عربستان با توجه به شرایطی که عربستان سعودی در منطقه غرب آسیا دارد، نه‌تنها به لحاظ تهاجمی کمک خاصی به این کشور نکرده و نمی‌کند، بلکه از نظر دفاعی به‌خصوص در برابر موشک‌های شلیک شده از سمت کشور یمن به نقاط مختلف عربستان کارآیی چندانی ندارد.

بر اساس انتشار اخباری مبنی بر ارتقاء و پیشرفته شدن سلاح‌هایی که توسط انصارالله یمن و وضعیت سردرگمی که مقامات ریاض در تامین امنیت پایتخت عربستان و دفاع در برابر حملات حوثی‌ها به خاک عربستان پیدا کردند آمریکا را بر آن داشته است تا اقدام به ارسال و نصب سامانه‌های پاتریوت در خاک عربستان کند. اما از آنجایی که این سامانه‌ها در کارآیی مطلوب نمره مثبتی نگرفته‌اند نقش و تاثیر قابل توجهی در بازدارندگی عربستان در برابر حملات انصارالله از یمن به خاک این کشور نخواهند داشت.

از طرف دیگر کارشناسان امور نظامی با رصد و پایش شرایط حال حاضر جنگ یمن و با مشاهده قدرت گرفتن انصارالله در جریان این جنگ و پیشرفت و توسعه سلاح‌هایی که آن‌ها در جنگ نابرابر خود با عربستان استفاده می‌کنند به این نتیجه رسیده‌اند که یمنی‌ها این پتانسیل و توان را دارند که هر زمانی که اراده کنند مراکز حساس نظامی و نفتی عربستان را مورد هدف قرار بدهند.

اما چرا آمریکا در این شرایط تصمیم به ارسال و استقرار سامانه‌های پاتریوت در خاک عربستان گفته است؟ جواب بسیار ساده، اما در عین حال فوق‌العاده مهم و حیاتی است. اگر در روز‌های آینده نیرو‌های انصارالله اقدام به زدن مراکز حساس و مهم عربستان سعودی کنند شرایط میدان جنگ یمن به نفع آن‌ها و صد البته به ضرر ائتلاف متجاوز سعودی بخصوص آمریکا تغییر می‌کند.

بر این اساس با توجه به شرایط و وضعیت نظامی و تجهیزاتی که انصارالله یمن از آن برخوردار است نه تنها عربستان سعودی بلکه آمریکا و همچیمانان او هم اصلا تمایلی ندراند که به چنین وضعیتی روبرو شوند. زیرا در صورت روبرو شدن با این شرایط نه تنها توان کافی برای مدیریت و غلبه بر دست بالای انصارالله را ندارند که در موضع ضعف قرار گرفته و در برابر افکار عمومی دنیا منزوی شده و تحقیر می‌شوند.

نکته دیگری که در این رهگذر باید به آن توجه کرد و با دقت به بررسی آن پرداخت ناکامی‌های روزافزون ائتلاف سعودی به رهبری عربستان و با حمایت و پشتیبانی کشور‌های غربی است. دامنه و ابعاد این ناکامی‌ها و شکست‌ها تا آنجایی کشیده شده است که مقامات و سران عربستان سعودی نیز حتی به شکست راهبرد‌ها و اهداف از پیش تعیین شده خود در جریان جنگ یمن اعتراف می‌کنند.

حال بیایید حملات همه روزه جنگنده‌های ائتلاف سعودی به مراکز مختلف کشور یمن را در کنار ناکامی‌های میدان جنگ سعودی‌ها قرار بدهیم. اگر این قیاس را انجام بدهیم به یک نتیجه روشن و ملموس می‌رسیم و آن اینکه دشمنان ملت یمن با وجود بمباران‌ها و جنایت‌هایی که همه روزه علیه مردم بی‌گناه و مظلوم یمن انجام می‌دهند و در این سال‌ها هزاران مرد و زن و کودک یمنی را به خاک و خون کشانده‌اند به‌هیچ عنوان نتوانسته‌اند حتی به اهداف خود نزدیک شوند چه برسد به اینکه موفقیت‌هایی را نیز کسب کرده باشند.

در پایان باید به این موضوع اشاره کنیم که ارسال و استقرار سامانه پاتریوت بعد از آنکه آمریکا در مقطع زمانی خاصی آن‌ها را از عربستان سعوی جمع کرد فقط به معنای حفظ روحیه سران ریاض و دادن قوت قلب به آن‌ها است تا شکست‌های بیشتری را در برابر نیرو‌های انصارالله متحمل نشوند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها