جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

باید داستانی با قابلیت عرضه جهانی از خرمشهر نوشته شود

امیر سرتیپ سهرابی با تاکید بر اینکه آزادی خرمشهر بازپس‌گیری غرور ملی ایرانیان بود، گفت: باید داستانی با قابلیت عرضه جهانی از خرمشهر نوشته شود.
کد خبر: ۴۹۶۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹ - 26December 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «نبی سهرابی» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نشست رونمایی از پوستر یازدهمین دوره جایزه ادبی یوسف با تاکید بر لزوم مردمی شدن فعالیت‌های فرهنگی و هنری مرتبط با دفاع مقدس اظهار داشت: هر فعالیت فرهنگی که متکی بر مردم نباشد پایدار نخواهد بود؛ هرگاه فعالیت‌ها به سمت حکومتی شدن برود بازخورد آن کم می‌شود.

وی برگزاری یازدهمین دوره از جایزه ادبی از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را نشان دهنده اهتمام این بنیاد به مقوله فرهنگ دانست و افزود: این جشنواره نشان دهنده توجه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به بحث فرهنگ مرتبط با دفاع مقدس است.

آزادی خرمشر بازپس‌گیری غرور ملی ما ایرانیان بود

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اختصاص دادن یازدهمین دوره جایزه یوسف به موضوع خرمشهر را مهم دانست و گفت: شهید یوسف ملک شامران که نام این جایزه به اسم ایشان مزین شده است نیز خود در عملیات آزادسازی خرمشهر به شهادت رسیده است و تقارن این نام‌گذاری زیباست.

امیر سهرابی با تاکید بر اینکه آزادسازی خرمشهر یک رویداد عادی در تاریخ کشور نیست، عنوان کرد: خرمشهر و آزادی آن تنها آزادسازی یک بخش از خاک کشور نیست. آزادی خرمشهر برای مردم ما و رزمندگان و کسانی که حضور داشتند بازپس‌گیری غرور ملی ما ایرانیان بود. بعد از قرن‌ها شکست در جبهه‌های مختلف که خجالت قراردادهای ترکمنچای را حمل می‌کردیم، خرمشهر بازسازی غرور ملی ما در شکست چالدران و شکست صفویه از عثمانی‌ها بود.

وی تاکید کرد: آزادسازی خرمشهر، بازپس‌گیری خفت و خاری نبردهای جنگ جهانی بود که کشورمان به واسطه آن همواره مورد اشغال قرار می‌گرفت. آزادی خرمشهر محقق شدن آرزوهای خفته‌ی یک ملت بود که به دست رزمندگان و به رهبری امام (ره) رقم خورد. این اتفاق در شرایطی صورت گرفت که همه دنیا پشت صدام بودند تا کشورمان تجزیه شود و تنها جایی که قدرت‌ها در آن متحد بودند همین موضوع بود.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خطاب به نویسندگان و اهالی قلم گفت: آیا این کم افتخار و غروری است.؟ خرمشر نقطه عطف تاریخ هشت سال دفاع مقدس است چون غرور ملی ما را بازسازی کرد. آزادی خرمشهر بعد از قرن‌ها طعم پیروزی را به ملت ما چشاند. این همان گنجینه‌ای است که رهبری بر استخراج از آن تاکید دارند.

باید داستانی با قابلیت عرضه جهانی از خرمشهر نوشته شود

امیر سهرابی با تاکید براینکه باید داستان‌هایی با قابلیت عرضه جهانی از خرمشهر نوشته شود، اظهار داشت: حتی نویسندگان جوان و صاحبان اندیشه و خرد که در آن ایام نبوده‌اند و با این پیروزی احساس غرور دارند باید در این راه قلم بزنند. گرچه دشمن سعی می‌کرد این پیروزی را کوچک نشان دهد اما این پیروزی بسیار بزرگ است چون دشمن درصدد تجزیه ایران بود. آن‌ها معتقد بودند ایران کوچک بهتر از یک ایران بزرگ است.

وی ادامه داد: آیا نباید از این فتح‌الفتوح در خرمشر مطلب و داستان‌هایی برای سرمشق ملتمان و دیگر ملت‌های دیگر بنویسیم؟ باید این داستان‌های کوتاه را با کیفیت تمام بنویسیم و از ظرفیت‌های مردمی بهره ببریم و ما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس حمایت کننده هستیم و مواظبت می‌کنیم کار به تحریف نرود.

داستان کوتاه دفاع مقدس باید وحدت آفرین و موجب امید و اتحاد ملی باشد

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به این بیان امام راحل که فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد» اشاره کرد و گفت: امام فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد تا تحریف صورت نگیرد. امروز ما نیاز شدید به اتحاد و یکدلی داریم. این جشنواره‌ها باید به سمت اتحاد و همدلی برود. هر نوشته‌ای بوی تفرقه داشته باشد برای ما ثمری نخواهد داشت لذا نوشتن داستان کوتاه برای دفاع مقدس باید وحدت آفرین و موجب امید و اتحاد ملی شود چون کشورمان باید به آرمان‌های خود برسد و ثمره زحمت و خون‌ شهدا باید بازدارندگی دائمی برای کشور داشته باشد. 

امیر سهرابی به شکست دشمن در جنگ سخت اشاره کرد و افزود: دشمن در جنگ سخت شکست خورد و امروز نباید اجازه بدهیم دشمن در موضوع فرهنگ وارد شود لذا اولویت مدیریت فرهنگ با رویکرد مردمی باید باشد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار