یادداشت/ سردار تقی مهری

«حاج قاسم سلیمانی» الگوی مدیریت و فرماندهی

شهید سلیمانی مجذوب ولایت بود. مهم‌تر از همه اطاعت بی‌چون و چرا از مولی و ولی زمانش بود چرا که اوامر ولایت فقیه را برای خود حجت و تکلیف شرعی می‌پنداشت.
کد خبر: ۴۹۷۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۲ - 02January 2022

«حاج قاسم سلیمانی» الگوی مدیریت و فرماندهیگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سردار تقی مهری رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا؛ «حاج قاسم سلیمانی» مجاهد فی سبیل الله بود که با درک صحیح از مفهوم سربازی، زندگی خود را وقف اسلام، انقلاب و نظام کرد و وصیت کرد که او را تنها به نام «سرباز» خطاب کنند. به واقع آن سردار پر افتخار اسلام از سیم خاردار نفس خود عبور کرد و بر همین مبنا توانست از سیم خاردار دشمن عبور کند و قله‌های دشمن را در نوردد.

هر برگ از زندگی سراسر افتخار آن شهید بزرگوار برای ملت ایران درسی بزرگ و آموزنده است چرا که او الگوی دفاع، استکبارستیزی، مقاومت و فرمانده‌ای با بصیرت بود که تمام راهبرد‌ها را به تاکتیک تبدیل کرد. با تلاش در گمنام ماندن، خاضع و خاشع بودن، شهادت‌طلبی، وارستگی مادی و معنوی، اخلاص در عمل، شب زنده داری و مجاهدت را از ویژگی‌ها و خصائل رفتاری شهید حاج قاسم سلیمانی می‌توان بر شمرد. به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب، شخصیت‌اش یک مکتب و مدرسۀ درس‌آموز برای ملت شد. در اینجا سوال اصلی این است که آیا مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی آموختنی است؟

اولین ویژگی که باید در ذهن ما متصور شود، جامعیت بلکه جمع اضداد بودن ایشان هست؛ جامعیتی که از عقلانیت بر می‌آید. پس عقلانیت پایه شخصیت اوست. دارا بودن صفای باطن، مهربانی و لطافت روحی در کنار صلابت و حماسه‌سازی که ایشان در میدان جنگ نسبت به دشمنان داشت. اگر سردار مهربان بود، بر اساس یک خصلت شخصیتی فردی نبود، بلکه عقلانیت دینی ایجاب می‌کرد که مهربان باشد و خدمت بکند. کار را به دست خدا می‌داند ومذاکره کنندۀ قوی در دیپلماسی بود می‌دانست هزینۀ مقاومت کمتر از سازش است چرا که این یک گزاره عقلانی است. ایشان می‌گوید دشمن ضعیف است و کدخدا نیست. مکتب حاج قاسم سلیمانی سرشار از عقلانیت است.

حاج قاسم سلیمانی مجذوب ولایت بود. مهم‌تر از همه اطاعت بی‌چون و چرا از مولی و، ولی زمانش بود چرا که اوامر ولایت فقیه را برای خود حجت و تکلیف شرعی می‌پنداشت. حاج قاسم سلیمانی علاوه بر ویژگی‌های نظامی که موفقیت‌های بسیاری را برای جهان اسلام به ارمغان آورد با روحیه مردمی و ولایت‌مداری در دل‌های آحاد ملت جای داشت.

بر اساس یادداشت‌های شخصی و آثار به جای مانده از حاج قاسم سلیمانی تقریباً سبک کاری‌اش قابل الگوگیری و الگو پذیری است. آن یادداشت‌ها گویای پرکاری آن فرمانده دوران دفاع مقدس می‌باشد به نحوی که به گواهی یاران نزدیک وی چه در دوران دفاع مقدس و چه در ماموریت‌های برون مرزی نیروی قدس اغلب اوقات استراحت وی در خودرو یا هواپیما بوده است و بقیه وقت او صرف شرکت در جلسات، طراحی عملیات ها، هماهنگی، بازدیدها، پیگیری امور، هدایت و کنترل نیرو‌ها و ... می‌شده است. ویژگی دیگرشان این بود که در اوج ناامیدی دیگران کار خود را با صلابت و استواری انجام می‌داد و به پیروزی‌های بزرگی هم رسید. طبیعتاً این گونه اشخاص در دل مردم محبوب می‌شود.

اینجا این سؤال مطرح می‌شود که چرا مکتب حاج قاسم باید در نظام خدمت سربازی پیاده سازی شود تا متولد کننده حاج قاسم‌های جدید برای انقلاب اسلامی باشد؟

بی تردید خون شهدای ما در دفاع مقدس و غیر از آن در طول مسیر انقلاب پر ثمر بوده است و ما ثمره و اعجاب آفرین بودن آن خون‌ها را دیده‌ایم و در آینده نیز ثمرات بیش‌تری از خون شهید سلیمانی خواهیم دید.

بدون شک آنچه گفته شد الگوی راهنمای موثری برای تمامی مدیران ومسئولین در تمامی امور در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، اما تفاوت درمیزان تاثیرگذاری و اهمیت موضوع است. هدف متعالی مورد انتظار مکاتب الهی هم اهداف بزرگ و درازمدتی است پس تنها پرورش انسان‌های متعالی می‌توانند موجبات تحقق اهداف عالی و ترویج آن‌ها را داشته باشند. امروز به عینه شاهد هستیم که علیرغم گذشت بیش از سه دهه از رحلت جانگداز معمار کبیر انقلاب اسلامی، هنوز این مکتب با تمام قدرت به پیش می‌رود و نه تنها از سرعت و قدرت و شمولیت آن کاسته نشده است بلکه هر روزه شمولیت آن در اقصی نقاط جهان بیشتر می‌شود و این امر به واسطه پرورش یافتگان در این مکتب الهی تحقق پیدا کرده است.

نظام خدمت سربازی هم سیستمی است که تمامی جوانان ذکور نظام اسلامی و آینده سازان جامعه، در عنفوان جوانی در این سیستم و به مدت دو سال حضور پیدا می‌کنند بی شک آماده سازی و آشنا سازی جوانان با اهداف متعالی اسلام ونظام وانقلاب اسلامی می‌تواند تعالی نظام اسلامی را در آینده در پی داشته باشد چنانکه سرباز فداکار مکتب امام خمینی «ره»، شهید حاج قاسم سلیمانی، مکتب اسلام و مکتب امام خمینی «ره» به تمامی جهانیان به زیبایی بی بدیلی معرفی نمود؛ بنابراین فرماندهی در نظام خدمت سربازی مانند مدیریت یک سیستم اداری و تولیدی نیست بلکه می‌توان گفت مدیریت وفرماندهی آینده نظام اسلامی برای تحقق اهداف عالیه است و رساله عملیه در دسترس فرماندهان، الگوی فرماندهی و مکتب شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار