معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی:

فیلم‌های سینمای ایران در جهان مخاطب خاص دارد

فریدزاده گفت: فروش فیلم‌های ایران در بازار‌های جهانی مثبت است؛ از شبکه‌های تلویزیونی تا پلتفرم‌ها و سینما‌ها خریداران فیلم‌های ما هستند.
کد خبر: ۴۹۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱ - 29December 2021

/به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، رائد فریدزاده معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی، درباره حضور فیلم‌های سینمای ایران در بازار فیلم برلین، اظهار داشت: امسال نیز شرکت‌های پخش بین‌الملل سینمای ایران زیر چتری که در بازار فیلم برلین داریم، فیلم‌های خود را می‌فروشند. این شرکت‌ها مجموعه‌ای از فیلم‌های قدیم و جدید را برای پخش ارائه می‌کنند.

وی درباره خریداران بازار فیلم برلین ۲۰۲۲ گفت: جنس خریداران و طرف‌های مقابل ما متنوع است و از شبکه‌های تلویزیونی و صاحبان پلتفرم‌ها تا سینماداران را شامل می‌شود.

این مدیر فرهنگی درباره تعداد دفاتر پخش جهانی سینمای ایران در بازار فیلم برلین ۲۰۲۲ افزود: البته تعداد دقیقی نمی‌توان گفت، زیرا دفاتر پخش مستند، فیلم کوتاه و بلند سینمایی متفاوت است و برخی از آنان فعال و برخی دیگر غیر فعال‌اند، اما امسال و در بیشتر سال‌ها ۱۰ دفتر پخش بین‌الملل در چتر سینمای ایران حضور دارند. از این تعداد بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای تجربی و انجمن سینمای جوانان ایران، سه دفتر دولتی پخش هستند و باقی بخش خصوصی است.

فریدزاده در بخش دیگری در پاسخ به سؤالی مبنی بر وجود بندی برای نمایش داده نشدن و پخش فیلم تا قبل از نمایش در سینما‌های داخل، برای جلوگیری از سرقت و قاچاق گفت: در قرارداد‌ها همواره ذکر می‌شود که اگر فیلم در جشنواره داخلی یا سینما‌ها نمایش داده نشده باشد، فیلم اجازه نمایش و یا پخش ندارد. البته مدیران پلتفرم‌ها هیچ وقت تضمینی برای قاچاق نشدن فیلم‌ها نمی‌دهند همانطور که بیشتر فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی پلتفرم‌های مطرح نیز بعد از نمایش، قاچاق می‌شود.

وی درباره میزان فروش فیلم‌ها در بازار‌های خارجی بیان کرد: میزان فروش فیلم‌ها هر سال متفاوت است و معلوم نیست که امسال چه میزانی فروش داشته باشیم، اما در کل استقبال خوبی از سوی طرف‌های خارجی از سینمای ایران شده است. کشور‌های گوناگونی از اروپای شرقی گرفته تا غربی مانند اسپانیا، فرانسه و آلمان خریدار فیلم‌های ما هستند. همچنین کشور‌های آسیایی و همسایه فیلم‌های موجود در بازار را خریداری می‌کنند.

فریدزاده در بخش دیگری از سخنان خود درباره مشکلات خرید و فروش فیلم‌ها گفت: به دلیل تحریم‌ها روند فروش فیلم‌ها چندان روان و هموار نیست، اما در نهایت فیلم‌ها میان طرف‌های داخلی و خارجی به فروش می‌رسد. سینمای ایران در تمام این ۴۰ سال به جهان شناسانده شده و علاقه‌مندان و طرفداران خود را دارد. هر ساله در جشنواره‌های سینمایی، افراد حاضر در جشنواره منتظر تماشای فیلمی از سینمای ایران هستند؛ برای همین در نهایت فیلم‌های ما به فروش می‌رسند.

وی درباره نقش بنیاد سینمایی فارابی برای فروش فیلم‌هایی با هویت ملی و فرهنگ ایران و دفاع مقدس در بازار‌های جهانی بیان کرد: نقش ما به عنوان تسهیل‌گر است تا تصدی‌گر برای همین تلاش ما این است که از فیلم‌ها حمایت کنیم تا بخش خصوصی بتواند فیلم‌ها را در بازار به فروش برساند. فیلم‌هایی با این محور‌ها توسط بنیاد سینمای فارابی که وظیفه آن حمایت و تولید این آثار است در بازار‌ها به فروش می‌رسد.

معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی گفت: برای فروش بیشتر فیلم‌هایی با محوریت مضامین ملی، دفاع مقدس و راهبردی تنها این بازار نیست که مهم است بلکه برنامه‌ریزی مدون و مجموعه‌ای از عوامل است که باید در نظر گرفته شود.

بنا به خبر منتشر شده روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، بازار فیلم برلین امسال بدلیل گسترش سویه اُمیکرون همه گیری جهانی کرونا در اروپا، بازار فیلم برلین ۲۰۲۲ بصورت مجازی برگزار می‌شود، اما امکان دارد که این روند تغییر کند و بازار لغو شود.

با اعلام آمادگی بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی برای حضور در بازار مجازی هفتاد و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین امکان حضور سینمای ایران در بازار مجازی جشنواره‌های اروپایی فراهم شده است و بر این اساس، تمام بخش‌های فعال سینما زیر «چتر سینمای ایران» به صورت مجازی امکان فعالیت خواهند داشت.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها