سال ۲۰۲۱؛ سالی مملو از حوادث و رویداد‌ها

سال ۲۰۲۱ میلادی که در حال به پایان رسیدن است، شاهد حوادث و رویداد‌های مختلفی در سطح جهان بود.
کد خبر: ۴۹۷۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵ - 29December 2021

سال ۲۰۲۱؛ سالی مملو از حوادث و رویداد‌ها

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، در سال ۲۰۲۱، جهان به مقابله با پیامد‌های رویداد‌های مهم سال ۲۰۲۰، به ویژه همه گیری کووید-۱۹ و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا ادامه داد، انتخاباتی که در آن «جو بایدن»، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور وقت را شکست داد.

به گزارش پایگاه «هیستوری»، در ادامه فهرستی از وقایع و رویداد‌هایی که در سال ۲۰۲۱ رخ داده، آمده است.

ادامه همه گیری کرونا

با شروع سال، جهان همچنان محکم در چنگال کووید-۱۹ گیر کرده بود، ویروس جدیدی که برای اولین بار در اواخر دسامبر ۲۰۱۹ ظاهر شد و در سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان گسترش یافت و باعث قرنطینه، رکود جهانی و تحول در مقیاسی بی سابقه شد.

در موردی که رکورد سریع‌ترین توسعه واکسن در تاریخ شد، واکسن‌های فایزر و مدرنا تا دسامبر ۲۰۲۰ برای استفاده اضطراری مجاز شدند و توزیع واکسن‌ها تا آغاز سال ۲۰۲۱ افزایش یافت.

در بحبوحه محدودیت‌های پوشیدن ماسک و اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی، ورود سویه واگیردارتر ویروس کرونا به نام دلتا امید‌ها برای بازگشت به وضعیت زندگی قبل از همه‌گیری را کاهش داد.

تردید در مورد تزریق واکسن در میان بسیاری از آمریکایی‌ها عاملی برای رشد مداوم تعداد مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در آمریکا بود که تا اواسط دسامبر از ۸۰۰ هزار نفر فراتر رفت و همچنین مرگ و میر جهانی از ۵ میلیون نفر فراتر رفت.

اکنون در روز‌های پایانی سال ۲۰۲۱ میلادی، سویه جدیدی از ویروس کرونا، موسوم به اومیکرون، ظهور کرده و باعث افزایش دوباره سطح نگرانی‌ها شده است.

شورش ۶ ژانویه در کپیتال هیل

در ۶ ژانویه، گروهی از تظاهرکنندگان طرفدار «دونالد ترامپ» به ساختمان کنگره آمریکا یورش بردند تا مانع از تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ توسط قانونگذاران شوند.

۵ نفر در هرج و مرج پس از این رویداد، از جمله یک افسر پلیس کنگره جان خود را از دست دادند.

قانونگذاران هر ۲ حزب سیاسی، از جمله «مایک پنس»، معاون ترامپ مجبور شدند برای امنیت از اتاق کنگره فرار کنند.

ترامپ که به تحریک حامیانش به شورش متهم شد، اولین رئیس جمهور آمریکا شد که ۲ بار استیضاح شد.

بعد‌ها بیش از ۶۰۰ نفر به خاطر نقش خود در این شورش متهم شدند و مجلس نمایندگان کمیته مستقلی را برای بررسی این تلاش برای ایجاد اختلال در انتقال مسالمت آمیز قدرت تشکیل داد.

آمریکا دوباره به پیمان آب و هوایی پاریس و سازمان بهداشت جهانی ملحق شد

«جو بایدن»، در اولین ساعات ریاست جمهوری خود، نامه‌ای را امضا کرد که نشان دهنده بازگشت آمریکا به توافق جهانی برای محدود کردن انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است که به تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند، که توسط نزدیک به ۲۰۰ کشور در پاریس در سال ۲۰۱۵ تصویب شد.

این کشور در اواخر سال ۲۰۲۰ و پس از آنکه ترامپ این روند را بلافاصله پس از روی کار آمدن آغاز کرد، رسماً از توافق پاریس خارج شد.

بایدن همچنین حمایت آمریکا از سازمان بهداشت جهانی را در سراسر جهان است، تجدید کرد.

خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان

در ماه آوریل، «جو بایدن»، طرحی را برای خروج کامل نیرو‌های آمریکایی از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر، یعنی بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر اعلام کرد.

پس از پایان پر هرج و مرج که در آن حدود ۱۲۰ هزار نفر به مکان امن منتقل شدند، آخرین نیرو‌های نظامی آمریکا، افغانستان را در ۳۰ آگوست ترک کردند و به درگیری تقریبا ۲۰ ساله پایان دادند که به کشته شدن ۲ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی و بیش از ۱۰۰ هزار افغانستانی، از جمله هزاران غیرنظامی منجر شد.

سران جهانی که از قدرت کنار رفتند

سال جاری میلادی شاهد انتقال قدرت در سراسر جهان بود که با کودتای نظامی در میانمار آغاز شد و به سرنگونی دولت «آنگ سان سوچی» منجر شد و برنده سابق جایزه نوبل را به اتهام فساد و اتهامات دیگر روانه زندان کرد.

در آوریل، «رائول کاسترو» از ریاست حزب کمونیست کوبا کنار رفت و به دوران ریاست که با پیروزی برادرش «فیدل کاسترو» در انقلاب کوبا در سال ۱۹۵۹ آغاز شد، پایان داد.

رقبای «بنیامین نتانیاهو»، باسابقه‌ترین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ائتلافی سست برای برکناری او از قدرت در ماه ژوئن تشکیل دادند.

در نهایت، «آنگلا مرکل»، پس از ۱۶ سال صدراعظمی آلمان، سمت خود را ترک کرد و اولین صدراعظم در تاریخ این کشور شد که خود قدرت را ترک کرد.

تحولات در هائیتی

در ماه جولای، افراد مسلحی که خود را به شکل ماموران اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا درآورده بودند، به خانه «جوونل مویس»، رئیس جمهور هائیتی حمله کرده و او را کُشتند و همسرش را به شدت مجروح کردند.

تقریباً یک ماه بعد، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۲ ریشتر جنوب غربی هائیتی را لرزاند و به دنبال آن سیل‌های ناگهانی به راه افتاد که در کشوری که از فقر و گرسنگی گسترده رنج می‌برد بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ نفر کشته و هزاران نفر زخمی یا آواره شدند.

در ماه سپتامبر، پس از تجمع ده‌ها هزار پناهجوی اهل هائیتی در مرز آمریکا و مکزیک، دولت آمریکا به دلیل واکنش ماموران مرزی سوار بر اسب آمریکا که مهاجران را جمع‌آوری و به زور از منطقه بیرون می‌راندند، مورد انتقاد قرار گرفت.

المپیک توکیو

بازی‌های المپیک تابستانی در توکیو ژاپن پس از به تعویق افتادن در سال ۲۰۲۰، برگزار شد.

اگرچه پس از اعلام وضعیت اضطراری جدید به دلیل کرونا، حضور هیچ تماشاگری برای تماشای مسابقات مجاز نبود.

تیراندازی‌های جمعی در آتلانتا و بولدر

۲ تیراندازی جمعی در فاصله یک هفته از یکدیگر در ماه مارس، در آتلانتا و یک فروشگاه مواد غذایی در شهر بولدر ایالت کلرادو، یادآوری مخربی از بلای مداوم خشونت مسلحانه در آمریکا بود.

از ۸ نفری که در آتلانتا کشته شدند، ۶ نفر زن آسیایی تبار بودند که خشم و ترس را نسبت به افزایش خشونت‌های ضد آسیایی تبار‌ها در طول همه‌گیری بیشتر کرد.

ریزش مرگبار ساختمان در فلوریدا

در ساعات اولیه صبح ۸ جولای، ساختمان ۱۲ طبقه در منطقه سورف ساید ایالت فلوریدا تا حدی فرو ریخت.

در این حادثه ۹۸ نفر کشته شدند که به آسیب ساختاری ساختمان بتنی نسبت داده شد که اولین بار چندین سال قبل گزارش شده بود.

طوفان‌های زمستانی و قطع برق در تگزاس

در ماه فوریه، طوفان‌هایی که برف و باران همراه با دمای سرد به همراه داشت، در تگزاس ویرانی به بار آورد و باعث بسته شدن جاده‌ها، قطعی گسترده برق و از دست رفتن گرما، برق و آب برای میلیون‌ها نفر شد.

تعداد تلفات طوفان‌های زمستانی بعداً به بیش از ۲۰۰ نفر رسید و کارشناسان پیش بینی کردند که این موضوع می‌تواند به پرهزینه‌ترین فاجعه مرتبط با آب و هوا در تاریخ این ایالت تبدیل شود.

از دیگر رویداد‌ها و حوادث سال ۲۰۲۱ میلادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گرمای تاریخی در غرب، طوفان آیدا، فرود مریخ نورد ناسا روی مریخ، تبدیل سفر فضایی غیرنظامی به واقعیت توسط اسپیس ایکس و جف بزوس، سال پر از مشکلات برای فیس‌بوک، مرگ کالین پاول و...

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار