معاون بین الملل ستاد حقوق بشر:

جنایت تروریستی علیه سردار سلیمانی بی‌کیفر نخواهد ماند

تفرشی گفت: ترور سردار شهید سلیمانی نقض فاحش حقوق بین الملل بوده و هرگز مشمول مرور زمان نخواهد شد.
کد خبر: ۴۹۷۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵ - 30December 2021

جنایت تروریستی علیه سردار سلیمانی بی‌کیفر نخواهد ماندبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، سیدمجید تفرشی معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر در نشست علمی برگزار شده توسط دانشگاه آزاد اسلامی ورامین، پیشوا و قرچک، ترور ناجوانمردانه سردار شهید سلیمانی را فاقد هر گونه مزیت نظامی دانسته و اظهار داشت: این ترور مصداق تمام عیار تروریسم دولتی بوده و در فرایند اجرای شاهد نقص فاحش قوانین و تعهدات متعدد بین المللی ذیل حقوق مکتوب و عرفی می باشیم.

وی افزود: در طول هشتاد سال گذشته این دومین اقدام تروریستی دولتی از نوع فاحش آن بوده است. (اولین مورد هشتاد سال قبل و ترور فرمانده نیروی دریایی ژاپن بود که با حمله به هواپیمای مسافربری و آنهم توسط آمریکا انجام گرفت)

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر «در عمق سبعویت اقدام تروریستی» فوق افزود: حتی خانم کالامارد گزارش گر وقت سازمان ملل متحد نیز علیرغم تمامی فشارهای وارده بر سازمانهای بین المللی خصوصا از سوی آمریکا در بخش های مختلف گزارش خود به کرات اقدام تروریستی فوق را غیر قانونی دانسته است. کالامارد ضمن متهم کردن آمریکا به سو استفاده ابزاری از پهبادهای مسلح نه تنها بهانه هایی چون دفاع مشروع، ضرورت اقدام پیش دستانه، قریب الوقوع بودن خطر... از سوی ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا(توجیه جنایت) را رد کرده بلکه در ادامه گزارش این اقدام تروریستی را مصداق نقض آشکار توسل به زور، نقض حقوق بشردوستانه، رعایت قواعد مهمی چون تفکیک و تناسب.... دانسته است.

وی بی‌تحرکی دبیرکل سازمان ملل متحد در این قضیه را نماد نقض اصول و اهداف مستتر در ماده ۹۹ منشور از سوی دبیرکل دانسته و افزود هر دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق بعنوان قربانی اقدام تروریستی سوم ژانویه ۲۰۲۰، همکاری حقوقی و قضایی هدفمندی را برای محاکمه مسببین و اجرای عدالت آغاز کرده اند.

وی ضمن تکرار عبارت حقوقی خانم کالامارد مبنی بر این‌که قوانین داخلی آمریکا حقوق بین الملل، نیست افزود: جمهوری اسلامی ایران این ترور وحشیانه را نقض فاحش حقوق بین الملل، اقدامی خودسرانه، ناعادلانه، غیر قانونی، جنایت بین المللی، نقض فاحش منشور ملل متحد و حتی نماد تهدید صلح و امنیت بین المللی دانسته و در پیگیری حقوقی موضوع از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

تفرشی حضور دهها میلیون انسان در تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی مذکور در شهرهای مختلف ایران و عراق را نماد شناسایی شهید سلیمانی و همرزمانش بعنوان محبوبترین مدافعین حقوق بشر در منطقه و تاریخ معاصر دانسته و این اقدام تروریستی را ترجمان تجاوز و نقض حاکمیت دو کشور ایران و عراق و تحقق یکی از جدی ترین جرایم بین المللی(همچون جنایت علیه بشریت و نسل کشی) عنوان کرد و افزود: واقعیتی که به نوبه خود زمینه را برای احصا مسئولیت بین المللی کلیه سازمانهای بین المللی و کشورهای جهان برای پیگیری، فراهم آورده است.

وی ضمن استقبال از کلیه ظرفیت های حقوقی کشور، افزود تا کنون مقامات قضایی ایران و عراق در این رابطه دو دور نشست در پایتخت‌های دو کشور داشته اند. نشست‌هایی که تا اجرای عدالت در قبال عملکرد کلیه آمران، مباشران و معاونین از هر ملیت و در هر مقامی که باشند، ادامه خواهد یافت. (مبارزه با بی کیفرمانی)

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر در پایان آمادگی این ستاد را برای همکاری با کلیه سازمانهای علمی مردم نهاد، اساتید و دانشجویان علاقمند به مشارکت در پیگیری این پرونده ملی و بین المللی اعلام داشته و گفت: تحقق عدالت در این رابطه نقطه عطفی در صیانت از حقوق بین الملل در جهان و نضج امنیت در منطقه بوده فلذا این جنایت مشمول مرور زمان نشده و بی کیفرمانی در آن جایی نخواهد داشت.

در پایان این نشست رئیس دانشگاه و تعدادی از مسئولین و مقامات محلی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حماسه نهم دی، حادثه تروریستی شهادت سردار سلیمانی را محکوم و خواستار اجرای عدالت در این رابطه شده و به سوالات حقوقی حضار نیز پاسخ داده شد.‌

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار