رئیس سابق اطلاعات ستادکل ارتش ترکیه:

ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا یک جنایت بین‌المللی است

پکین، با بیان این که ترور سردار سلیمانی از سوی آمریکایی‌ها از لحاظ بین‌المللی یک جنایت است، گفت: این ترور یک فقدان مهمی برای ایران است.
کد خبر: ۴۹۷۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵ - 31December 2021

ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا یک جنایت بین‌المللی استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «حقی پکین» رئیس سابق اطلاعات ستاد کل ارتش ترکیه در مصاحبه‌ای در پاسخ به این سوال که رویکرد شخصی وی در مورد سردار قاسم سلیمانی و سوءقصد علیه وی چیست؟ اظهار داشت: «قاسم سلیمانی شخصیت بسیار مهمی برای ایران است، می‌دانید که او نیرو‌های ویژه ایران را مدیریت می‌کرد و یک فرد بسیار شناخته شده و معروف هم در دنیا هم خاورمیانه و آفریقا بود و موضوعات زیادی را در (مورد داعش) حل می‌کرد. ترور چنین فردی از سوی آمریکا که در بعضی روزنامه‌ها گفته می‌شود اسرائیل هم به او کمک کرد، به نظر من فقدان مهمی برای ایران است.

وی ادامه داد: به علاوه وارد کردن نام قاسم سلیمانی در لیست گروه‌های تروریستی و ترور وی هم یک موضوع جداگانه است. زیرا او فرمانده نیرو‌های ویژه یک کشور است. به نظر من این یک فقدان بزرگ برای ایران محسوب می‌شود. از لحاظ بین المللی نیز این یک جنایت است.

رئیس سابق اطلاعات ستاد کل ارتش ترکیه همچنین در پاسخ به سوالی دیگر که آیا میان ایران و اسرائیل جنگی رخ می‌دهد و اسرائیل به ایران حمله می‌کند؟ با اشاره به برخی از اقدامات رژیم صهیونسیتی علیه ایران گفت: اگر اسرائیل فعالیتی علیه تاسیسات هسته‌ای و پتانسیل تولیدات هسته‌ای ایران به شکل حمله هوایی و یا اشکال متفاوت انجام دهد، قبل از آن باید اسرائیل ابتدا به لبنان حمله کند. یعنی با حمله به لبنان، باید جلوی تهدیدی که از شمال متوجه او خواهد شد را بگیرد تا بعداً بتواند به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند.

حقی پکین در ادامه مصاحبه با «حیال موذن» در پاسخ به این سوال که اخیراً در آذربایجان خبر‌هایی نظیر «آذربایجان جواز استفاده از حریم هوایی خود را به اسرائیل داده است»، منتشر شده است، اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، آیا اسرائیل در حمله به ایران از آذربایجان استفاده می‌کند؟ گفت: تصور نمی‌کنم. این موضوع، یک موضوع «موازنه» است. شاید اسرائیل از این امکان برای اهداف اطلاعاتی استفاده کند، ولی تصور نمی‌کنم آذربایجان به استفاده از فرودگاه‌های خود توسط اسرائیل برای حمله به ایران رضایت نشان دهد. ترکیه هم رضایت نمی‌دهد. روسیه هم همین‌طور. زیرا موازنه در آن منطقه بهم می‌خورد. در صورت مختل شدن موازنه هم این بار جنگ آذربایجان-ایران، ترکیه-ایران شروع می‌شود. این موضوع اینقدر ساده نیست.

وی افزود: موضوع استفاده اسرائیل از خاک آذربایجان در سخنرانی‌ها مطرح می‌شود، ولی نتیجه این موضوع به یک جنگ منطقه‌ای خونین میان ایران-ترکیه-آذربایجان منجر می‌شود و بسیار خطرناک است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار