سخنگوی وزارت امور خارجه:

جو غالب در جهان، محکومیت آمریکا در ترور شهید سلیمانی است

خطیب‌زاده اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی را مصداق تروریسم دولتی خواند و گفت:‌ از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنیم که مسببان، آمران، عاملان و مشاوران این اقدام تروریستی را به پیشگاه عدالت بیاوریم.
کد خبر: ۴۹۶۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷ - 27December 2021

ترور سردار سلیمانی مصداق تروریسم دولتی بود/ در وین هستیم که در اولین فرصت به توافقی خوب برسیمبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود بیانیه وزارت امور خارجه از اقدامات صورت گرفته در ارتباط با جریان ترور شهید سلیمانی در آستانه شهادت وی، اظهار داشت: ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس در ادامه تروریسم دولتی و اقتصادی بوده که از زمان تشکیل جمهوری اسلامی ایران در جریان است.

وی با اشاره به این مطلب که این ترور اقدام دولت آمریکا و با دستور و مسئولیت مستقیم رئیس‌جمهور وقت این کشور صورت پذیرفت، گفت: از زمان انجام چنین اقدامی جمهوری اسلامی ایران از هیچ فعالیتی فروگذار نکرده و همواره به‌دنبال آن است تا عاملان، عامران، و مباشران این ترور را به پیشگاه عدالت بیاورد. این اقدام تروریستی علاوه بر اینکه قوانین بین‌المللی را نقض کرده، حاکمیت دولت عراق را نیز زیرسؤال برده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ثبت موضع حقوق جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی، جلوگیری از تحریف واقعیت، پیگیری کمیته مشترک ایران و عراق و تسهیل برگزاری سومین جلسه مشترک در یک ماه و نیم آینده و برگزاری یادبود‌ها از سوی نمایندگی‌ها در خارج از کشور باعث شده تا علی‌رغم اقدامات انجام شده جو غالب در جهان محکومیت اخلاقی، حقوقی و سیاسی ایالات متحده بوده است.

خطیب‌زاده در ارتباط با دور جدید مذاکرات وین هم گفت: نگاه ما در این گفتگو‌ها رو به جلو است و در صورتی که کشور‌ها با عزم توافق خوب پای کار بیایند به نتایج خوبی خواهیم رسید.

وی تصریح کرد: برخی طرف‌ها تصور می‌کنند می‌توانند انرژی جمع را با کمپین‌های ضداطلاعاتی وقت مذاکرات را تلف کنند و یا به دنبال منافع کمتر از برجام ایران است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: سه کشور اروپایی به خوبی می‌دانند که باید به بی‌عملی خود در این مذاکرات پایان دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اقدامات نظامی ائتلاف سعودی در یمن هم گفت: در سکوت مجامع بین‌المللی باعث شده تا ائتلاف خودخوانده بمباران‌ها و عملیات‌های کوری را پیگیری کند که هدف آن جز مردم بی‌دفاع نیست. توصیه ما به راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به بحران یمن است و ما نیز در کنار مردم می‌مانیم تا صدای مظلومیت آن‌ها به گوش جهانیان برسد.

وی در ارتباط با حضور کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هم گفت: فرایند حضور این افراد در کشور شناخته شده است و تا زمانی که این حضور‌ها در چارچوب NPT، پادمان و همچنین اصل بی‌طرفی و رازداری باشد مشکلی وجود ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه از سوی طرف‌های غربی عنوان می‌شود که می‌بایست در دور جدید مذاکرات به نتیجه برسد و از آن به عنوان اهرم فشاری بر ضد جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند، بیان کرد: امیدواریم سالیوان به ضرب الاجل‌های خودخوانده‌ای که اعلام می‌کند باور داشته باشد؛ ما در وین هستیم که در اولین فرصت به توافقی خوب برسیم. ما به‌دنبال توافقی هستیم که مطمئن شویم آنچه آمریکا در روی کاغذ متعهد می‌شود و تضمین‌های عینی که از آن می‌گیریم در عمل هم نتایج آن را مشاهده کنیم.

خطیب زاده تصریح کرد: برای ایران هیچ کدام از این تاریخ‌های ساختگی الزام آور نیست و هدف ما تنها رعایت خطوط قرمز و منافع مردم است. به وین می‌رویم که به نتیجه برسیم و این کارزار‌های رسانه‌های برای ما مهم نیست.

خطیب‌زاده درباره گلایه وزیر امور خارجه از عربستان در تاخیر برای انتقال شهید حسن ایرلو نیز اظهار کرد: ایشان به دلیل این‌که یکی از جانبازان شیمیایی دفاع مقدس بود کرونا روی ایشان تاثیر جدی‌تری گذاشته بود و به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و محاصره غیرانسانی در یمن، امکانات برای رسیدگی به وضعیت ایشان در یمن فراهم نشد.

وی افزود: از همان ابتدای آگاهی از بیماری ایشان تلاش کردیم ایشان را منتقل کنیم ابتدا از یکی دو کشور در حوزه خلیج فارس درخواست کردیم کمک کنند که با تاخیر در پاسخ روبرو بودیم. بعد از آن عراق در سطح نخست وزیر و مقامات ارشد ورود کردند، ولی انتقال چند روز بعد از درخواست‌ها بود و چه بسا اگر زودتر این انتقال صورت می‌گرفت ایشان الان در بین ما بودند.

خطیب ‌زاده درباره مذاکرات وین هم عنوان کرد: ما از موضوعات شکلی عبور کرده و بعد از دور هفتم به دو سند جدید رسیدیم. پیشنهادات و نظرات ایران کاملاً در آن‌ها گنجانده شده امروز دو سند جدید داریم و سند رفع تحریم‌ها سندی است که به صورت خاص تمرکز ویژه مذاکره کنندگان ملت است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه انتظار داریم دور جدید تعهد و جدیت طرف مقابل را نشان دهد تا طرفین به توافق معنادار و منطبق با حقوق بین‌الملل دست یابند، اظهار داشت: روز‌های آتی نشان می‌دهد پاسخ جدیت ایران از طرف‌های چیست البته در این دور موضوعات راستی آزمایی و موضوعات دیگر در کنار آن‌ها پیگیری و دنبال می‌شود.

خطیب‌زاده درباره مواضع سه کشور اروپایی در مذاکرات وین نیز خاطرنشان کرد: سه کشور اروپایی در مدتی که آمریکا از برجام خارج بود با بی عملی با تحریم‌های یکجانبه، فراسرزمینی و یکجانبه آمریکا همراهی می‌کرد و امروز هم به نظر می‌آید جدیت را نشان نمی‌دهد البته من در اینجا قضاوت زودهنگام نمی‌کنم اجازه می‌دهیم طی روز‌های آینده ببینیم در اتاق مذاکرات چه می‌گذرد. الان وقت تلف کردن وقت انرژی مذاکره کنندگان ایرانی نیست.

وی در ارتباط با مدت زمانی که ایران در مذاکرات باقی می‌ماند هم بیان کرد: مادامی که لازم باشد فرزندان شما در اتاق مذاکرات باقی خواهند ماند. این دور به خاطر اعیاد میلادی متوقف شد و فرزندان ایران تا رسیدن به حصول نتیجه در وین می‌مانند و در هر زمانی برای مشورت نیاز به تنفس باشد امر عادی و مرسومی است که انجام می‌شود. هیئت ایران هم جدیت و هم اجازه توافقات دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: آمادگی داریم در یک توافق جامع با طرف مقابل مطمئن شویم تعهداتشان انجام می‌شود و در این راستا تنها زمانی بعد اقدامات جبرانی را انجام دهیم که حسن نیت و اقدام طرف مقابل را ببینیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص پیشنهاد وزیر امور خارجه عراق مبنی بر گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا در چهارچوب مذاکرات وین هم عنوان کرد: ما به حسن نیت برادران در عراق هیچگاه شک نداشتیم. دوستان ما در عراق در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با حسن نیت، فعال و با ابتکارات تلاش کردند نقش سازنده‌ای داشته باشند و ما این مساله را ارج گذاشتیم و استقبال کردیم.

وی ادامه داد: وزیر خارجه عراق به صورت روشن نظراتش را بیان کرد و در ملاقات با امیرعبداللهیان در این خصوص صحبت‌هایی را داشت. جواب ایران همواره این بوده که باید تغییری از سوی واشنگتن ببینم تا پاسخی به این درخواست‌ها داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که دور پنجم گفتگو‌های ایران و عربستان چه زمانی برگزار خواهد شد، گفت: گفتگو‌های ما با عربستان با یک فهمی درباره نقاط اختلافی و اشتراکی جلو می‌رود. در برخی موضوعات اختلافات مشخصی داریم، ولی تلاش داریم مسیری را برویم که نتیجه آن منفعت بیشتر برای منطقه و دو ملت باشد.

وی افزود: ایران اعلام آمادگی کرده در دور پنجم در بغداد حاضر شود و به سه تن از دیپلمات‌ها برای آغاز بازگشایی نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده ویزا داده شده که می‌تواند مقدمه این موضوع باشد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی و از جمله اظهارات لاپید وزیر خارجه این رژیم که خواستار طرح اضطراری برای رویارویی با ایران در صورت شکست مذاکرات وین شده، اظهار داشت: در خصوص آنچه تهدیدات رژیم اشغالگر قدس مطرح کرده پاسخ این است که فیلم مانور پیامبر اعظم را در چند روز گذشته، ملاحظه کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: رژیم اشغالگر قدس و جعلی صهیونیستی هیچگاه دشمنی‌ش را پنهان نکرده و در مخالفت کامل با هرگونه ترتیبات منطقه‌ای و بین‌المللی است که به رفع و رجوع موضوعات در منطقه بینجامد؛ این رژیم ریشه در ناامنی و ترور دارد و از همان منبع ارتزاق می‌کند حیات این رژیم در ناامنی است.

وی خاطرنشان کرد: چه در دوران برجام چه در نقاط دیگر از جمله ترور سردار سلیمانی امروز رئیس جمهور سابق آمریکا اعلام می‌کند توسط نخست وزیر سابق این رژیم فریب خورده است و این فارغ از کسانی که می‌خواهند با این رژیم عادی سازی کنند، سرنوشت محتوم آنهاست. این رژیم این حرف‌ها را برای تاثیرگذاری در تهران عنوان نمی‌کند بلکه برای گرانفروشی به کسانی است که منابع این رژیم را در اروپا وآمریکا تامین می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر وزیر خارجه به جمهوری آذربایجان گفت: سفر امیرعبداللهیان یکی از بهترین سفر‌هایی بود که تاکنون انجام شده است. امیرعبداللهیان ملاقات بسیار طولانی را با رئیس جمهور آذربایجان داشت و توافقات خوبی در خصوص بازسازی و.. بود و جهش خوبی در روابط رخ داد. روابط امروز از سوءتفاهم‌هایی که در فضای رسانه‌ای بود عبور کرده است. ما در خصوص امنیت ملی و نقش مخرب رژیم صهیونیستی در این منطقه همواره شفاف صحبت کردیم و دوستان هم شنیدند و اطمینان‌های لازم را داده‌اند.

وی درباره سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه هم گفت: این برنامه در دستورکار است و جزییات را از دفتر رئیس جمهور سؤال کنید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پرداخت بدهی‌های عراق به ایران نیز گفت: یکی از موضوعات پرداخت بدهی‌هاست و دوستان در عراق صادقانه تلاش کردند در مسیر بازپرداخت بدهی‌ها همواره همکاری کنند و دوستان در عراق مشتریان خوبی بوده‌ا‌ند.

وی در پایان در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه در بحث دیپلماسی اقتصادی هم گفت: در چهار ماه گذشته سفارتخانه‌های ما در موضوعاتی که احتیاجات مردم بوده تلاش‌های زیادی را صورت داده‌اند. در موضوع دیپلماسی اقتصادی و تسهیل امور اقتصادی ملت به خاطر تحریم‌های آمریکا تلاش بسیاری را با چراغ خاموش اقدامات را صورت داده‌ایم. دولت و مجلس و وزارت خارجه و مجلس فصل نوینی را از همکاری‌ها شروع کردند که ان‌شاءالله برکات جدید آن را در سفر‌های مردم شاهد باشیم.

انتهای پیام/ ۳۵۱

 

نظر شما
پربیننده ها