دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

شهید حاج حسن ایرلو؛ سفیری که نامش در کنار شهدای مقاومت جای گرفت

حاج حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن پس از سال‌ها مجاهدت در ۳۰ آبان ماه به‌دلیل عوارض شیمیایی ناشی از دوران دفاع مقدس، ابتلا به کرونا و محدودیت بازگشت به ایران توسط ائتلاف سعودی به شهادت رسید.
کد خبر: ۴۹۶۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 23December 2021

حاج حسن ایرلو؛ سفیری که نامش در کنار شهدای مقاومت جای گرفتبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حاج‌حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایـ‌ـران در یمن، رفیق و همرزم سردار حاج قاسم سلیمانی، به دلیل عوارض شیمیایی به جا مانده از دوران دفاع مقدس، محاصره دارویی یمن، ابتلا به ویروس کرونا و محدودیت بازگشت به ایران توسط ائتلاف سعودی در شرایط نامناسب جسمی در اوج درگیری با ویروس کرونا به کشور منتقل شد و سرانجام در سی‌ام آذر ماه به درجه رفیع شهادت رسید.

خانواده ایرلو در انقلاب اسلامی سرافراز است. پیش از این دو فرزند این‌خانواده در دفاع مقدس به شهادت رسیده و امروز خانواده ایرلو سومین شهید خود که سفیر ایران در یمن بود را تقدیم انقلاب کرد.

مجاهدت‌های ایرلو در دفاع مقدس

با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اسلامی، حسین ایرلو به‌عنوان سرباز پس از طی دوران آموزش نظامی به جبهه جنگ اعزام می‌شود و این حضور، قریب به ۴ سال به طول می‌انجامد. او توفیق یافت تا در طول ۴ سال در سمت‌های مختلف ضمن یاری رزمندگان اسلام، دشمن متجاوز را به خاک سیاه بنشاند. آخرین سمت او فرماندهی تیپ بود و سرانجام در بیست و پنجم اسفند ماه سال ۱۳۶۳ در شرق دجله به شهادت رسید.

دیگر شهید این خانواده اصغر ایرلو است. اصغر کوچک‌ترین پسر خانواده ایرلو بود. او در بیست و یکمین روز مرداد ۱۳۴۵ در تهران دیده به جهان گشود. وقتی به جبهه رفت، به زحمت سنش به ۱۵ سال می‌رسید. مدتی در کردستان بود و بعد مدتی هم در لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) و مدتی هم در لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع)؛ با وجود سن کم، پا به پای برادرانش در عملیات‌های بزرگ شرکت کرد.

در عملیات والفجر هشت در جزیره ام‌الرصاص به شدت زخمی شد، طوری که پایش را روی زمین می‌کشید، اما باز به جبهه برگشت. سرانجام اصغر ایرلو در تاریخ ۱۲/‌۰۲/‌۶۵‬ در حالی که جانشین گردان حضرت علی اصغر (ع) بود، در منطقه فکه به شهادت رسید.

شهید ایرلو صدای رسای حقانیت

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در پی شهادت سفیر ایران در صنعا در پیام تسلیتی گفت: شهید حسن ایرلو صدای رسای حقانیت و مظلومیت مردم یمن بود.

وی در بخشی از این پیام تسلیت عنوان کرد: خبر عروج ملکوتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعا، شهید حاج حسن ایرلو موجب تاثر و اندوه فراوان اینجانب و تمامی دوستان و همکاران وی شد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ایرلو به عنوان جانباز شیمیایی سرافراز دفاع مقدس، عمر با برکت خود را در مسیر حفظ و اعتلای نظام اسلامی گذراند و در این راه پرافتخار برای منافع کشور و نظامی اسلامی مجاهدت نمود و به لقاء الله پیوست.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: حاج حسن ایرلو تمامی تلاش خود در عرصه‌های مختلف را صرف خدمت صادقانه در دفاع از اهداف جمهوری اسلامی ایران کرد و در ماموریت اخیر خود، مدافع و صدای رسای حقانیت و مظلومیت مردم یمن بود.

وی در این پیام عروج آن مجاهد فی‌سبیل الله و عنصر ارزشمند و پر تلاش عرصه دیپلماسی را به خانواده معزز وی، به خصوص همسر مکرمه و همه بستگان و همه همکاران در وزارت امور خارجه و نمایندگی صنعا، تبریک و تسلیت گفت و برای روح آن عزیز سفر کرده علو درجات و همجواری با صلحا و شهداء و برادران شهیدش مسئلت کرد.

سخنگوی جنبش انصارالله یمن شهادت سفیر ایران در یمن را به مقامات و ملت ایران تسلیت گفت. محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله که ریاست تیم صنعاء در مذاکرات یمن را بر عهده دارد، در توئیتی خطاب به دولت و ملت ایران، شهادت حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن را تسلیت گفت. عبدالسلام ضمن بازتاب دادن خبر شهادت سفیر ایران که از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام شد، برای این شهید رحمت واسعه الهی مسالت کرد و همچنین مراتب تسلیت خود را به خانواده شهید ایرلو ابراز داشت.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور نیز با صدور پیام‌هایی شهادت شهید حسن ایرلو را تسلیت گفتند و اعلام کردند شهید ایرلو نقشه‌های مستکبران برای از پا درآوردن ملت‌های منطقه را خنثی کرد.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار