کارشناس مسائل منطقه:

حضور مستشاری نیرو‌های آمریکایی برخلاف مصوبه پارلمان عراق است

هانی‌زاده با بیان این که حضور نیرو‌های آمریکا در عراق در قالب مستشاری برخلاف مصوبه پارلمان این کشور است، گفت: حضور آمریکایی‌ها به هر شکلی به نفع ملت عراق نخواهد بود و رویکرد مردمی و مرجعیت نیز بر خروج آن‌ها از خاک عراق است.
کد خبر: ۴۹۷۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴ - 01January 2022

حضور مستشاری نیرو‌های آمریکایی برخلاف مصوبه پارلمان عراق است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگویی با تأکید بر ضرورت خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق، اظهار داشت: بعد از ترور دردناک شهید سردار سلیمانی فرمانده سابق قدس سپاه و ابو مهدی المهندس در سال ۱۳۹۸، پارلمان عراق به دلیل این که آمریکا حاکمیت و تمامیت ارضی عراق را با این اقدام نقض کرده در مصوبه‌ای با فرآیند دو ساله خواستار اخراج تمام نیرو‌های آمریکایی از خاک عراق شد.

وی افزود: در این مدت مقدمات خروج نیرو‌های آمریکایی فراهم شد، اما یکسری کارشکنی‌ها از سوی آمریکایی‌ها صورت گرفت و تاکنون این کار به‌طور کامل انجام نشده است، اکنون مهلت دو ساله در حال تمام شدن است و نیرو‌های آمریکایی تاکنون دو پایگاه مهم را تخلیه کرده‌اند.

 کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: موافقت‌نامه امنیتی واشنگتن-بغداد که به امضا رسیده این اجازه را به آمریکایی‌ها می‌دهد تا بخشی از نیروهایشان حدود ۳۰۰ نفر تحت عنوان مستشاری در عراق حضور داشته باشند، این مساله نیز باعث اختلاف جریان‌های سیاسی و نیرو‌های آمریکایی موجود در عراق شده است.

هانی‌زاده ادامه داد: حضور مستشاری نیرو‌های آمریکایی برخلاف مصوبه پارلمان عراق است که خواستار اخراج تمام نیرو‌های آمریکایی است، به هرحال وضعیت به‌گونه‌ای است که همه در انتظار تشکیل پارلمان عراق هستند که اخیراً نیز دادگاه فدرال عالی عراق نتایج انتخابات را تایید کرده است.

وی تصریح کرد: قرار است پارلمان ظرف دو هفته تشکیل و پس از آن تکلیف دولت هم مشخص شود، گرچه یک سری موارد اختلافی درباره نتایج انتخابات میان جریانات عراق وجود داشت، اما با توجه به نظر و تایید دادگاه عراق، جریانات هم نتایج انتخابات را می‌پذیرند. 

کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: رویکرد مردم عراق و مرجعیت به این سمت و سو است که هر چه زودتر نیرو‌های آمریکایی از عراق خارج شوند، زیرا ماندن آن‌ها به هر شکلی به نفع ملت عراق نخواهد بود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار