۱۲ شرط مقتدی صدر برای پایان دادن به حضور نیرو‌های خارجی در عراق

پس از آنکه نخست‌وزیر عراق رسما خروج تمام نیرو‌های رزمی بیگانه از خاک این کشور را اعلام کرد، رهبر جریان صدر در بیانیه‌ای برای پایان دادن به اشغال خاک عراق به دست بیگانگان ۱۲ شرط تعیین کرد.
کد خبر: ۴۹۷۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴ - 30December 2021

۱۲ شرط مقتدی صدر برای پایان دادن به حضور نیرو‌های خارجی در عراقبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر در عراق، بعدازظهر امروز (پنجشنبه)، بیانیه‌ای در ارتباط با پایان مأموریت رزمی نیرو‌های بیگانه در خاک عراق صادر کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، مقتدی الصدر در بیانیه مذکور با بیان اینکه پایان مأموریت رزمی نیرو‌های نظامی بین‌المللی عملا با انجام شروطی محقق خواهد شد، ۱۲ شرط را برشمرد.

۱۲ شرط مذکور عبارتند از:

۱. ارسال یک درخواست قانونی و رسمی به شورای امنیت برای کسب موافقت این شورا

۲. مشخص کردن ضوابط، تخلیه پایگاه‌های نظامی و تحویل آن منحصرا به ارتش عراق

۳. مشخص کردن وظایف در یک لایحه که بایست پایبندی به آن صورت گیرد و خللی به آن وارد نشود

۴. مشخص کردن تعداد افراد موجود در خاک عراق مطابق با نیاز به هر تخصص

۵. تحرکات افراد باقی‌مانده از داخل به خارج عراق باید مطابق با قوانین دیپلماتیک باشد

۶. تنها دولت عراق حمایت پشتیبانی لجستیکی و امنیتی را برعهده می‌گیرد و هیچ طرف خارجی‌ای حق مداخله در آن را ندارد

۷. احترام به حریم عراق و عدم استفاده از آن مگر پس از کسب موافقت از دولت عراق در غیر این صورت اقدام انجام شده کارشکنی محسوب خواهد شد

۸. عراق کشوری دارای حاکمیت است و هر توافقی خارج از محدوده آن ملغی به شمار می‌رود

۹. این گام مقدمه‌ای برای پایان دادن به حضور بیگانگان از جمله مشاوران و... در آینده است

۱۰. هر گونه حضور نظامی و امنیتی در داخل سفارت آمریکا ممنوع است. نیرو‌های رسمی عراق متعهد به انجام این وظیفه خواهند بود

۱۱. مطابق با قوانین دیپلماتیک بین‌المللی، حضور دیپلماتیک متقابل میان دو کشور بایست متعادل باشد

۱۲. نخست‌وزیر باید این امر را اجرا کند تا این گام به معنای پایان عملی اشغالگری باشد

این بیانیه پس از آن منتشر می‌شود که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، دیشب، اعلام کرد: «مأموریت رزمی ائتلاف بین‌المللی به پایان رسیده است و روند خروج تمام نیرو‌ها و تجهیزات رزمی ائتلاف به خارج از عراق تکمیل شده است».

مصطفی الکاظمی اضافه کرده بود: «مطابق با نتیجه گفت‌و‌گوی راهبردی، نقش ائتلاف به مشورت و پشتیبانی محدود شده است».

بغداد و واشنگتن در ۲۶ ژوئیه گذشته، به توافق رسیدند که نیرو‌های رزمی ایالات متحده تا پایان سال جاری از عراق خارج شوند و تنها تعدادی از نیرو‌های آمریکایی (که شمار آن مشخص نشده است) برای مشاوره و آموزش نیرو‌های عراقی باقی بمانند.

نیرو‌های آمریکایی در سال ۲۰۱۴ به درخواست دولت عراق برای مبارزه با داعش که در آن زمان یک سوم خاک این کشور را اشغال کرده بود، وارد عراق شدند. آمریکا به این بهانه ۳۰۰۰ نیروی در قالب یک ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش که ۲۵۰۰ تن از آن‌ها آمریکایی بودند، وارد این کشور کرد. پس از اعلام پیروزی بر داعش از سوی بغداد، مردم و دولت عراق بر ضرورت خروج نظامیان خارجی از کشور تاکید کردند.

پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار شهید حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد.

با وجود انجام چندین دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق به دلیل پایان نبرد با داعش، و نیز تصویب طرح اخراج همه نظامیان خارجی از خاک عراق در پارلمان این کشور، آمریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد.

مقامات آمریکایی اظهارات ضد و نقیضی در این خصوص به زبان می‌آورند. در حالی که برخی مقامات از گفت‌وگوی جدی با مقامات عراق برای خروج نیرو‌های رزمی از عراق و اهتمام ورزیدن واشنگتن به این امر سخن می‌گویند، برخی مقامات نیز مانند ژنرال «کنت مک‌کنزی» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» می‌گوید که کشورش شمار نیرو‌های خود در عراق را کاهش نخواهد داد و این امر به خواست بغداد است و «عراق خواستار باقی‌ماندن ماست و ما شمار نیرو‌ها در آن را کاهش نخواهیم داد».

تحلیلگران بر این باورند که گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌های آمریکایی در کنار رصد تحرکات آمریکا در عراق مانند ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی ارتش آمریکا به خاک این کشور، صرف مبالغ هنگفت برای انجام عملیات توسعه ساختمان‌های پایگاه هوایی عین الاسد واقع در غرب عراق، اظهارات برخی مقامات عالی‌رتبه سیاسی و نظامی عراقی مبنی بر نیاز به آمریکا برای مبارزه با تروریسم، نشان می‌دهد که شاید صرفا ماموریت نیرو‌های آمریکایی در عراق تغییر کند و این نیرو‌ها از کشور خارج نخواهند شد.

با این وجود «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق که در نشست‌های دور چهارم گفت‌وگوی راهبردی با آمریکا در واشنگتن حضور داشت، همواره تأکید کرده است که دولت عراق به طرف آمریکایی اطلاع داده که نیازی به نیرو‌های رزمی خارجی در خاکش ندارد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها