کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد؛

نقش «مقتدی صدر» در تحولات سیاسی عراق

لاسجردی گفت: خلع سلاح نیرو‌های مردمی یا خروج آمریکایی‌ها، پرونده‌های خیلی سنگینی برای دولت آتی عراق محسوب می‌شوند که به‌سادگی قابل‌حل نیستند.
کد خبر: ۵۰۰۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵ - 12January 2022

نقش «مقتدی صدر» در تحولات سیاسی عراق

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسن لاسجردی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی به ارائه تحلیلی از تحولات کشور عراق در آستانه تشکیل دولت جدید پرداخت و اظهار داشت: همواره فضای عراق پس از برگزاری انتخابات و پیش از تشکیل دولت فضای چالشی است؛ چراکه معمولاً هیچ کدام از لیست‌های انتخاباتی اکثریت آرا را کسب نمی‌کنند تا بتوانند دولتی مستقل تشکیل دهند و از سوی دیگر نیز همه به دنبال گرفتن سهم و امتیازات بیشتری هستند. بر همین اساس فضای سیاسی این کشور به سمت دولت ائتلافی در حال حرکت است.

وی علت دعوا‌های اخیر سیاسی در عراق را وابستگی فضای سیاسی این کشور به فعالیت‌های اقوام، طوایف و جناح‌های عشایری عنوان کرد و گفت: در حال حاظر در عراق از طرفی موضوع جریان آقای مقتدی صدر رهبر جریان صدر (یکی از گروه‌های سیاسی شیعه در عراق) و تلاش او برای تشکیل دولت جدید مطرح است و از طرف دیگر رقبای او در جناح‌های مختلف اعم از اهل سنت، کرد‌ها و حتی شیعیان به دنبال آن هستند تا او را برای رسیدن به فرد مورد توافق همه حوزه‌ها مجاب کنند.

 کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: در بررسی تحولات عراق طی هفته‌های اخیر همه بر این باور بودند که احتمال حضور آقای مصطفی الکاظمی نخست وزیر فعلی عراق در این فضا خیلی زیاد است، اما الان به نظر می‌آید که این اتفاق خیلی کمرنگ شده است؛ یعنی از یک طرف جناح‌های رقیب مقتدی صدر او را مجاب کردند تا الکاظمی نباشد و از طرف دیگر آقای نوری مالکی رهبر حزب دعوت اسلامی (یکی از گروه‌های سیاسی شیعه در عراق) پذیرفته در تحولات سیاسی عراق برای حل سریع موضوع تشکیل دولت، اصطلاحاً از حق خودش بگذرد و در بین نامزد‌های نخست‌وزیری نباشد.

لاسجردی افزود: الان بخشی از رایزنی‌ها و گفتگو‌ها در حال انجام است و گروه‌های سیاسی درحال تلاشند تا با دوری از تب و تاب و تنش‌ها، تشکیل دولت جدید را تسهیل کنند.

وی در ادامه درباره نقش مقتدی صدر در تحولات سیاسی عراق معتقد است: الان همه تلاش مقتدی صدر تشکیل یک دولت متمایل به خود است، اما این بدان معنا نیست که مقتدی صدر نخواهد سایرین را در این دولت مشارکت دهد؛ وضعیت عراق نیز به‌گونه‌ای نیست که او بر مواضع خود اصرار کند و نگذارد سایر گروه‌های سیاسی نقش‌آفرینی کنند.

عضو شورای سردبیری خبرآنلاین با اشاره به تأثیر نقش‌آفرینی بازیگران بین‌المللی و منطقه‌ای نظیر ایران، عربستان و بعضاً کشور‌های عربی و آمریکا و کشور‌های غربی در تحولات عراق افزود: اگر مقتدی صدر به دنبال انجام اقدامی است، حتماً نیازمند رایزنی و هماوردی منطقه‌ای و همه نیرو‌های تأثیر گذار است. در حال حاضر به نظر می‌رسد که نقش‌آفرینی مقتدی صدر در این زمینه افزایش یافته‌است چراکه او در طول چند سال قبل سفر‌ها و رایزنی‌هایی با برخی کشور‌های منطقه داشته است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که مقتدی صدر بتواند نقش بیشتری در تشکیل دولت ایفا کند.

لاسجردی همچنین درباره وعده‌های مطرح شده از سوی مقتدی صدر برای تشکیل کابینه جدید دولت عراق با بیان این اعتقاد که «تجربه ثابت کرده که مقتدی صدر در دادن شعار‌های هیجانی خبره است و در انتخابات‌های مختلف نیز این‌گونه رفتار کرده است»، خاطرنشان کرد: برخی وعده‌ها کارکرد انتخابات دارند و زودگذر هستند، اما برخی وعده‌ها مانند خروج نیرو‌های خارجی به‌ویژه آمریکایی‌ها قابل تعطیلی نیستند؛ این موضوع یکی از موضوعاتی است که مورد منازعه گروه‌های سیاسی عراقی قرار دارد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها قصد خروج از عراق را ندارند، اما عراقی‌ها بر آن اصرار دارند. در این خصوص فکر می‌کنم که موضوع خروج آمریکایی‌ها از عراق در نهایت به سمت تشکیل پایگاه مهم آمریکایی در عراق ختم خواهد شد و آمریکایی‌ها طی یک جابجایی نیروی نظامی و تبدیل آن‌ها به نیرو‌های غیر در ظاهر نظامی، اما نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی، پرونده خروج از عراق را می‌بندند.  

 کارشناس مسائل بین‌المللی درباره وعده خلع سلاح نیرو‌های شبه‌نظامی توسط مقتدی صدر نیز تأکید کرد: اگر منظور خلع سلاح شبه‌نظامیان، نیرو‌های حشدالشعبی باشد، اقدام بسیار شکننده و خطرناکی است؛ چراکه الان حشدالشعبی قابلیت خود را نشان داده و بسیاری از نیرو‌های شیعی از او طرفداری می‌کنند. امروز حشدالشعبی نیرویی است که در تأمین امنیت عراق نقش مؤثری دارد و اگر دولت جدید بخواهد دست به چنین اقدامی (خلع سلاح حشدالشعبی) بزند، به‌سرعت یک دعوای داخلی به وجود خواهد آمد که اثرات و تبعات آن بسیار زیادی است. در مجموع معتقدم که خلع سلاح نیرو‌های مردمی یا خروج آمریکایی‌ها، پرونده‌های خیلی سنگینی برای دولت آتی عراق محسوب می‌شوند که به‌سادگی قابل‌حل نیستند.

لاسجردی در پایان به وعده مقتدی صدر در خصوص مبارزه با فساد اداری در عراق اشاره کرد و گفت: موضوعات مربوط به فساد و پالایش اداری که مقتدی دنبال می‌کند نیازمند تغییر در بسیاری از قوانین و مقررات است که با توجه به دیوان‌سالاری در عراق و دشواری تغییر قوانین و مقررات، کار خیلی راحتی به‌حساب نمی‌آید.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار