به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، نشست خبری «محسن دریالعل» مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان رسانهای اوج، درحالی با موضوع عدم راهیابی فیلم سینمایی «مسیح پسر مریم» به جشنواره فیلم فجر برگزار شد که دریالعل اظهار داشت: واقعیت این است که نشست به خاطر فیلم «مسیح پسر مریم» نیست. حتماً درباره آن صحبت میکنیم، اما تنها یکی از موضوعات نشست به این فیلم مربوط میشود، اما اصل نشست درباره این است که اوج در این ده سال چه روندی را طی کرده است و مسیر ما در آینده به چه سمتی است و سیاستگذاریهای کلان ما چیست تا بتوانیم در این مسیر روشنتر باشیم و همین سنگ محکی باشد تا اوج با همین موضوع سنجیده شود.
وی از تغییر ریل فیلمسازی در سازمان اوج بخاطر شرایط کرونا خبر داد و گفت: بنای اصلی اوج در ده سال گذشته ساخت فیلم سینمایی بوده و مداوم هم در جشنوارهها حضور داشته است و حالا یکی از تاثیرگذاران سینما است که حضورش همیشه جشنوارهها و اکران را رونق بخشیده است، اما با شیوع کرونا سیاستهای تولیدی اوج تغییر پیدا کرد. حالا نزدیک به 300 فیلم در صف اکران داریم. صنعت سینما و چرخه اکران دچار تغییر شده و تولید بیرویه فقط برای عرض اندام، هیچ آوردهای برای سینما ندارد. هم پول بیتالمال از بین میرود و هم باعث افسردگی اهالی سینما و رسانه میشود. به همین دلیل ریل تولید را به سمت سریال بردیم. اما برای اینکه چراغ سینما خاموش نباشد صحنه را ترک نمیکنیم.
فروش 600 هزار دلاری فیلم «پسر دلفینی»
مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان رسانهای اوج با تاکید براینکه ما برای دپو کردن فیلم در کشوها تولید نمیکنیم، عنوان کرد: از ۲۲ فیلمی که در جشنواره است، چهار فیلم تمایل به همکاری با اوج داشت، اما ما با هر فیلمی کار نمیکنیم. ما برای مشارکت در فیلمی حاضر میشویم که از ابتدا در جریان آن باشیم. بنا به حضور در جشنواره به هر قیمتی نداریم.
دریالعل خاطرنشان کرد: سال گذشته «پسر دلفینی» را برای جشنواره فجر آماده کردیم، اما چون هیچ انیمیشن دیگری نبود، انصراف دادیم، چون رقابت تک محصولی هیچ معنایی ندارد. بخشی از حق کپیرایت آن را ۶۰۰ هزار دلار فروختیم، یعنی چیزی حدود دو برابر هزینه تولید فیلم. سازمان اوج برای ارزآوری هم فکر میکند که چگونه میتواند با محصولات هنری حضور بینالمللی داشته باشد و ارزآوری مناسبی داشته باشد. همین اتفاق برای «به وقت شام» هم رخ داد. این فقط یک نمایش صرف در یوتیوب نیست، بلکه درباره پخش بینالمللی صحبت میکنیم. این جمع بندی ما را به این سمت برد که ریل تولیدات را به سمت سریال ببریم، ولی حضورمان را ولو کمرنگ را سینما ادامه بدهیم.
جشنواره فجر درباره «مسیح پسر مریم» بیاخلاقی کرد
وی در ادامه «مسیح پسر مریم» اشاره کرد و گفت: هر جشنواره قاعدهای دارد و شرکتکنندگان با آگاهی از قواعد ورود پیدا میکند و از عدم پذیرش فیلم گلهای نداریم، چون به هر حال جشنواره قواعدی دارد. این جای گله ندارد، اما حق اعتراض را به خودم میدهم که اگر دیدم به فیلم ظلم میشود، اعتراض کنم. اتفاقی که رخ داده عجیب و غریب است. در این چند روز سکوت کردیم، هیات انتخاب تعارض در گفتار داشته است. انواع روایتها را داشتیم. اگر شما میدانید چرا فیلم کنار گذاشته شد، ما هم میدانیم. این حرفها از زبان چند نفر است. سه روایت متفاوت داریم. پیامک میدهند، با رسانهها صحت میکنند. یا سکوت کنند یا درست دلیل بیاورند تا بدانیم دلیل کنار گذاشتن فیلم چیست؟
مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان رسانهای اوج تصریح کرد: تناقصهای این روزها توسط جشنواره فجر ما را اذیت میکند اینها بیاخلاقی است. بلایی که سر این فیلم آوردند کجای رفتار حرفهای قرار میگیرد؟ رسم امانت این است که دیگر فیلم را تعریف نکنند! جاهای حساس و شروع و پایان آن را لو دادند. اگر ادعای جشنواره یک رفتار حرفهای است، حرفهای برخورد کنند. اصلاً بگویند نمیخواهیم جواب بدهیم، اما هم بیاخلاقی دارند هم رفتار غیرحرفهای و… چند نفر میگویند فیلم را دیدهایم به چه اجازهای فیلم را نمایش میدهند. متوجه این رفتارها نمیشویم. کارگردان دیگری هم گفته بود چرا فیلم را کس دیگری هم دیده است؟ چرا افراد با ربط و بیربط فیلم را میبیند؟ حتی افرادی گفتند فیلمنامه را خواندهاند!
جشنواره فجر به ما پیشنهادی انصراف داد
دریالعل با طرح این سوال که چرا افراد متفرقه فیلمنامه را میخوانند؟، گفت: حتی یک اجازه یا یک اطلاع به ما ندادهاند. این رفتارهای غیرحرفهای است. ناراحتی اوج از نپذیرفتن نیست، حق جشنواره است فیلم را کنار بگذارد. ما درباره حق خودمان حرف میزنیم که چرا درباره فیلمی که کنار گذاشتهاند دروغ میگویند؟ عملیات رسانهای برای آن میکنند، ما فقط یک توییت زدیم که فیلم را کنار گذاشتند که به خاطر بی حجابی است، به ما پیام دادند انصراف بدهید، چون میخواهیم فیلم را کنار بگذاریم. حتی به ما پیشنهادی برای انصراف دادند، اما ما گفتیم کنارش بگذارند پای کار خود بایستند. مدام دلیلی برای کنار گذاشتن میآوردند. به هر حال جمعی به جمعبندی رسیدهاند. ما خوشحال میشویم اشکال کارمان را بدانیم.
وی از اکران فیلم «مسیح پسر مریم» برای اهالی رسانه خبر داد و گفت: فیلم کاملاً قابل قضاوت است سلیقه هیات انتخاب آنگاه مشخص میشود. ما پشت محصول میایستم، اما آنها هم مرد باشند و پشت انتخاب خود بایستند. وقتی آقای افخمی میگوید ملاک ما مخاطب پسند بودن است باید پای حرف خود بایستند. پای حرف خود بایستند بگویند چه فیلمی چرا در جشنواره بود و چه فیلمی چرا نبود؟ چون گاهی وزن فیلمهای بازمانده بیشتر است. با یک حرف اعتبار یک جشنواره چهل ساله را از بین میبرند. هر چیزی یک متر و معیاری برای بررسی دارد.
«مسیح پسر مریم» یک فیلم روپا، سرحال و قصه گو است
مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان رسانهای اوج با تاکید براینکه سازمان اوج بهقدری شجاعت دارد که اگر محصولی ساخت و خوب نبود بگوید خوب نیست، اما «مسیح پسر مریم» خوب است، گفت: با آنکه از لحظه اول هر کسی میگفت ساخت این فیلم سخت است، اما ما فیلم را ساختیم. هرکسی راف کاتی از آن دیده خوشش آمده است. فیلم یک فیلم روپا، سرحال و قصه گو است. حتماً نقاط ضعفی دارد، اما کارگردانش یک کارگردان فیلم اولی است. فیلم با ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بودجه ساخته شده، اما یک فیلم خوب است. اثر و محصول هم مشخص است. تهش همه چیز مشخص میشود که ما درست میگفتیم یا توهم زدهایم. این اولین باری نیست که جشنواره یا فیلم اوج را نادیده میگیرد یا کنار میگذارد، چه در انتخاب چه جوایز. «لباس شخصی» را کنار گذاشتند. هیات انتخاب بعدش گفت اشتباه کردیم، ما سکوت کردیم، چون قواعد جشنواره مشخص است.
دریالعل درباره اعتراضی که به جشنواره داشتهاند، گفت: فکر کنم یک تکه از فیلم یادشان رفته بگویند، آن را هم بگویند کامل میشود! ما هم نفهمیدیم چرا فیلم را کنار گذاشتند. ما سوژه فاحشهخانه را نمیتوانیم نمایش بدهیم، اما اینچنین نیست! اینکه تفکر آقای افخمی درباره زن فاحشه چیست، پاسخگویش ما نباید باشیم. فیلمهایی در این حوزه ساخته شده است. آقای افخمی خودش بگوید.
برای «مسیح پسر مریم» درخواست پروانه نمایش کردهایم
وی در پاسخ به سوالی درباره ماجرای انتصاب خود در انجمن سینمای جوانان از سوی محمد خزاعی و سپس اظهار بی اطلاعی از آن و احتمال ایجاد یک تقابل میان سازمان سینمایی و سازمان اوج بهواسطه این حاشیه هم گفت: من در این حد اطلاع داشتم که در انجمن هستم. همان ابتدا هم گفتم که من نمیتوانم در انجمن همکاری داشته باشم. یا باید قید همکاریهای کلی را بزنیم یا در آنجا باشم، که گفتم نه به این شکل هم نمیخواهم، ما سازمان تولید هستیم و باید همکاریهای ضمنی را داشته باشیم. این صحبت بارها تکرار شده است و به من زنگ زدهاند و گفتهاند ممکن است این اتفاق به دلیل آن پست اینستاگرامی باشد، اما من نمیخواهم این را باور کنم و میگویم نه اینچنین نیست. هیات انتخاب تصمیم گرفته و پای تصمیم خود بایستد.
دریالعل درخصوص مشکل پروانه نمایش فیلم «مسیح پسر مریم» گفت: ما صحبتی مبنیبر اینکه فیلم پروانه نمایش نمیگیرد نشنیدهایم و فیلم مشکل پروانه نمایش ندارد. تا الان آنچه که میدانیم این چیزی است که به ما گفتهاند. ما هم برای پروانه نمایش آن درخواست کردهایم و کارهای پخش و رسانهای آن آغاز شده است.
به کسی که کار اشتباه میکند سمت بهتر میدهند
مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج اظهار کرد: درباره رای طلایی نمیتوانم نظر بدهم، چون نمیدانم چیست. اما در مصاحبه آخر اعضای هیأت انتخاب گفته شد چرا قهرمان فیلم اکت دارد و کار فرهنگی نمیکند؟ مشاوری که نمیفهمد مسیر قهرمان باید به یک عمل ختم شود، نمیدانم چگونه باید با او دیالوگ برقرار کنم؟ آیا شهید اندرزگو و شهید نواب صفوی کار فرهنگی میکردند؟ اصلاً حضور متخصص هنرهای تجسمی بهعنوان مشاور سینمایی برای چیست؟ ایشان رییس انجمن دفاع مقدس بودند، آثار آنها کجاست؟ با دلار چهار هزار تومانی فیلم ساختند، اما رویشان نمیشود نمایش بدهند این را دقیق میگویم.
دریالعل ادامه داد: یکبار در جمهوری اسلامی به کسی بگویند کار اشتباهی کردی نه اینکه سمت بهتری به او بدهند! در حوزه هنری هم کارهای ایشان را دیدهایم که چه کردهاند به نظرم کسی که میگوید مسیر قهرمان باید از مسیر فرهنگی بگذرد، نمیشود با او دیالوگ برقرار کرد.
پول را به حوزه سریالسازی تزریق میکنیم
وی تأکید کرد: درباره تولیدات هم باید بگویم در سالی که گذشت یک ریال بودجه تولیدی نگرفتهایم ما هم میتوانستیم سرمایه را در فیلمهایی دپو کنیم، اما ما به بازگشت سرمایه فکر میکنیم سال گذشته نصف محصول تولید کردیم، امسال یک فیلم، اما اگر ببینیم اوضاع بهتر میشود بیشتر تولید میکنیم. حجم تولیدات در سالهای بعد بهتر میشود، اما همین گفته برای الان است همه چیز بستگی به حال سینما دارد. ترجیح میدهیم پول را به حوزه سریالسازی تزریق کنیم.
مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج گفت: یک بار یکی از مدیران جشنواره اعلام کرد شاید یک اکران ویژه برای «مسیح پسر مریم» گذاشتیم، اما من گفتم با اجازه چه کسی؟ گویا میخواهند چنین کاری کنند، البته ما هنوز به این فکر نکردیم که اکران فیلم در بخش جنبی برای ما جذابیت دارد یا نه.
دریالعل درباره فشارهای بالادستی در زمینه حذف فیلم «مسیح پسر مریم» هم مطرح کرد: از امام (ره) پرسیدند میگویند شما از فلسطین سلاح میآورید؟ گفتند من نمیدانم. من هم نمیدانم مناسبات بالادستی هست یا نه. حسم این است که اگر فیلم به لحاظ فرمی ضعیف بود اینچنین صحبت نمیکردند.
وی در پاسخ سوالی درخصوص چگونگی حمایت از فیلم اولیها در سازمان اوج گفت: ما در شهرستانها و دفاتر و آثار جشنوارهها را رصد میکنیم حتماً نگاه سینمایی و کشف استعداد برایمان مهم است، اما نظام فکری هم برایمان اهمیت دارد. دوست نداریم هیچ فیلمسازی را معرفی کنیم که بعدش رها شود، همه کارهای اولی که ما ساختیم تقریباً کارهای موفقی بودند و بعدش کارگردانان وارد چرخه تولید شدند هیچکدام از گردونه خارج نشدند. این یک ساز و کار است که تاکنون جواب داده است.
از دولت بودجه نگرفتهایم
مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج درباره ردیف بودجه صد میلیاردی دولت برای سازمان «اوج» گفت: سال پیش هم این مقدار در ردیف بودجه بوده است، این عدد حالا نه کم شده نه زیاد شده، اما از این ردیف بودجه یک هزار تومانی به ما اختصاص پیدا نکرده است، هرکسی یک هزار تومانی از این بودجه را پیدا کرد برای خودش. ضمن اینکه این بودجه، بودجه تولیدی است. آن ۱۸ میلیارد تومانی که آقای محمدحسنی گفتند بودجه ساختاری اوج بود.
وی درباره برخی از فیلمهای که اکران نشدند یا مثل «لباس شخصی» به مشکل خوردهاند، گفت: «روز بلوا» که اکران شد، به مینی سریال تبدیل شد و استقبال از ان از انتظار خود پلتفرم هم بالاتر رفت. پلتفرم میتواند بستری برای نمایش مینی سریال باشد. جنس مخاطب فرق دارد و میتوان به آن ورود کرد، اما تا الان هیچیک جرات ورود نداشتند تا ما این کار را با «روز بلوا» انجام دادیم. این مینی سریال کل هزینهاش را با این سبک برگرداند. در زمینه سینما هم هیچ کس جرات نداشت فیلم خود را اکران آنلاین کند، اما «خروج» وارد اکران آنلاین شد. «مصلحت» و «لباس شخصی» هم مشکلاتشان حل میشود هر سازمانی مشکلاتی از این دست دارد، اما ما برنامههای اکران آنها را میچینیم. مشکل یکی حل شده و دیگری را هم با رایزنی حل میکنیم. در حوزه موضوعات هم معتقدیم بن بستی در سینمای ایران وجود ندارد.
آغاز تحقیق و پژوهش برای ساخت فیلم برای شهید سلیمانی
دریالعل درخصوص ساخت فیلم درباره شهید سلیمانی اظهار داشت: واقعیت این است که نزدیک شدن به سوژهای مثل سردار سلیمانی که زمان کوتاهی از شهادت ایشان گذشته است سخت و خطرناک است. از هر بعدی بخواهیم به ایشان نزدیک شویم سخت است اما ساخت فیلم از سردار برایمان اولویت دارد؛ بهشرطی که بتوانیم به یک متن خوب برسیم. ما درخصوص ایشان تحقیق و پژوهش را آغاز کردهایم اما هنوز به نقطه اعلام رسمی نرسیدهایم.
انتهای پیام/ 121