عبدالباری عطوان در دومین سالگرد فرماندهان شهید:

انتقام سخت‌تر در راه است/ شهید سلیمانی به گردن همه اعراب دین دارد

سردبیر روزنامه الکترونیکی رأی الیوم با بیان اینکه انتقام سخت‌تر خون شهید سلیمانی قطعا فرا خواهد رسید، گفت: شهید سلیمانی به گردن همه اعراب به ویژه گروه‌های مقاومت فلسطین دین بزرگی دارد.
کد خبر: ۴۹۸۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵ - 03January 2022

انتقام سخت‌تر در راه است/ شهید سلیمانی به گردن همه اعراب دین داردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه الکترونیکی رأی الیوم با اختصاص سرمقاله این روزنامه به دومین سالگرد شهادت فرماندهان پیروزی، شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، در پی یافتن پاسخ به پرسش‌هایی از این قبیل است: چرا شهادت سردار سلیمانی خسارت بزرگی است که غیر قابل جبران به نظر می‌رسد؟ تعهد رهبر معظم انقلاب اسلامی به انتقام سخت از خون سردار سلیمانی چگونه محقق خواهد شد؟ علت واقعی به تعویق افتادن تصفیه حساب این پرونده چیست؟ شهید سلیمانی به فلسطین چه خدماتی ارائه کرد که همه معادلات را تغییر داد؟

عطوان در ابتدای مقاله خود آورده است: آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی چند روز پیش در دیدار با خانواده شهید قاسم سلیمانی به مناسبت دومین سالگرد شهادت وی، تأکید کردند کسانی که پشت این جنایت تروریستی قرار داشتند، هزینه سنگینی را پرداخت خواهند کرد. این تهدید یعنی حملات موشکی که چند روز پس از ترور سردار سلیمانی به پایگاه‌های آمریکا در فرودگاه اربیل و عین الاسد در الانبار انجام شد، کافی نبوده است و حتی اگر این پایگاه‌ها برچیده و همه نیرو‌های آمریکایی هم از آن خارج شوند، بدون شک انتقام سخت‌تر خواهد رسید.

وی افزود: شهید سلیمانی از حد و اندازه منصب رسمی خود به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه بسیار بالاتر بود. حاج قاسم سلیمانی علاوه بر نزدیکی به رهبر معظم انقلاب که به اعتقاد بسیاری‌ها بازوی راست و چپ او در ایران بود، مهندس واقعی و پدر نقش راهبردی ایران در منطقه و جهان بود که در بازو‌های نظامی موازی و غیر رسمی در لبنان، عراق، یمن، فلسطین اشغالی (نوارغزه) و حضور نظامی در محور مقاومت حاضر در سوریه تبلور یافته بود. سردار سلیمانی همان فرمانده واقعی است که پشت شکست بزرگ و ذلت بار آمریکا در افغانستان قرار داشت.

این تحلیلگر مشهور جهان عرب تصریح کرد: ما نمی‌دانیم انتقام از خون شهید سلیمانی چگونه خواهد بود، ولی می‌توانیم پیش بینی کنیم اخراج همه نیرو‌های آمریکایی در مرحله نخست از خاک عراق و در مرحله دوم از کل منطقه خاورمیانه در رأس اولویت‌های ایران در چند ماه آینده خواهد بود، حال چه توافق هسته‌ای حاصل شود یا حاصل نشود.

عطوان در ادامه مقاله خود خاطرنشان کرد: همچنان ۲۵۰۰ نظامی آمریکا در کنار یک هزار نیروی ائتلاف در عراق حضور دارند. همه بیانیه‌های رسمی مقامات عراقی مبنی بر اینکه همه نیرو‌های آمریکایی از عراق خارج شده‌اند و مأموریت نیرو‌های باقی مانده فقط مستشاری و آموزشی است، فریبکاری، گمراه کردن افکار عمومی و غیر واقعی است. حال سوال این است که این مشورت‌هایی که ۳۵۰۰ آمریکایی و اروپایی به بهانه آن می‌خواهند در عراق بمانند، چیست؟ آیا این مأموریت به این تعداد مستشار نیاز دارد؟ این مستشاران چه کمکی به ارتش عراق خواهند کرد؟ آیا شکست ارتش عراق و فرار ده‌ها هزار نظامی آن در موصل با لباس غیر نظامی و سایر مناطق عراق در مقابل تروریست‌های داعش و جا گذاشتن سلاح سنگین و سبک خود، نتیجه این آموزش و مشورت نظامی آمریکا است که خزانه عراق را به صورت مستقیم و غیرمستقیم متحمل هزینه ده‌ها میلیارد دلاری کرده است؟

سردبیر رأی الیوم ادامه داد: سردار حاج قاسم سلیمانی دِین بزرگی به گردن عرب‌ها و به ویژه گروه‌های مقاومت فلسطین دارد، زیرا تمام این استقامت و پایداری، این پیروزی‌ها، آموزش‌ها، تکنولوژی ساخت موشک و پهپاد و مهندسی حفر تونل در غزه نتیجه راهبرد و نظارت مستقیم سردار سلیمانی است. مقامات ارشد در جنبش‌های مقاومت اسلامی در نوارغزه تأیید کرده‌اند سردار سلیمانی به نوارغزه سفر و چند روزی را در این منطقه سپری و با رهبران این جنبش‌ها به ویژه گردان‌های قسام دیدار کرده بود.

وی با اشاره به اظهارات سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان درباره شهید سلیمانی افزود: سید حسن نصرالله گفت سردار سلیمانی شخصاً از او خواسته بود به دمشق برود. سردار همچنین از بشار اسد رئیس جمهور خواسته بود به اختلافات با حماس پایان دهد و دستور ارسال کامیون‌های حامل موشک ضد زرهی «کورنیت» ساخت سوریه را که در جنگ ژوئیه سال ۲۰۰۶ در انهدام تانک «مرکاوا» به عنوان پرافتخارترین سلاح ساخت رژیم صهیونیستی امتحان خوبی پس داد، صادر کند. بشار اسد نیز یک لحظه در پاسخ به این درخواست تردید نکرد.

عطوان به اقتباس از سخنان سید حسن نصرالله ادامه داد: از زمان رسیدن موشک‌های کورنیت ساخت سوریه به نوارغزه، تانک‌های رژیم صهیونیستی جرأت نکرده‌اند حتی یک متر در خاک غزه نفوذ کنند. اما این کامیون‌های حامل موشک کورنیت از چه راهی وارد نوارغزه شده است؟ پاسخ این سوال را فقط چهار نفر یعنی بشار اسد، سردار سلیمانی، سید حسن نصرالله و محمد ضیف فرمانده گردان‌های قسام می‌دانند.

عبدالباری عطوان در پایان مقاله خود نوشت: خسارت و زیان ناشی از شهادت سردار سلیمانی سنگین است، ولی امت اسلامی، امتی پرورش دهنده است و چیزی به اسم خلأ و جای خالی در آن معنایی ندارد. این امت قادر است در حوزه مقاومت، نابغه‌های قدرتمندی متولّد و تربیت کند و هر شهید را با فردی دیگر جایگزین کند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار