سردار جعفری پاسخ می‌دهد؛

سردار سلیمانی چگونه توسط شهید باقری فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله شد؟

رئیس پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری با بیان خاطراتی به ماجرای فرماندهی سردار سلیمانی در لشکر ۴۱ ثارالله (ع) پرداخت.
کد خبر: ۴۹۸۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰ - 04January 2022

سردار سلیمانی چگونه توسط سن باقری فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله شد؟به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار «فتح الله جعفری» رئیس پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری در گفت‌وگویی به مناسبت سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: سردار سلیمانی با پیروزی انقلاب اسلامی وارد سپاه و به عنوان مربی آموزشی در پادگان آموزشی کرمان مشغول به خدمت شد. حسن باقری به عنوان یکی از فرماندهان عالی‌رتبه جنگ مسئله تغییر استراتژی جنگ را مطرح کرد. ایشان گفت که می‌توانیم با تغییر استراتژی «تجهیزات‌محوری» به «ایمان‌محوری»، جنگ شبانه و حضور نیرو‌های مردمی در جنگ پیروز شویم، ولی باید از عملیات‌های محدود شروع کنیم و از سراسر کشور مردم را وارد عرصه نبرد کنیم. این اتفاق مهمی بود. از بهمن سال ۱۳۵۹ شروع به طراحی و برنامه ریزی چنین طرحی شد تا ۱۴ عملیات انجام دهیم و نیرو‌ها را برای آزادسازی مناطق اشغالی آماده کنیم.

وی تصریح کرد: شهید باقری متوجه شد نیرو‌هایی که در شهر‌ها آموزش می‌بینند و به صحنه جنگ می‌آیند با مسئله جنگ آشنا نیستند؛ لذا مربی‌های آموزشی سراسر کشور را به مدت سه ماه در جنگ فراخواند تا میدان را از نزدیک ببینند و براساس این نیازمندی، به نیروها آموزش دهند. یکی از مربی‌های آموزشی که آمد، قاسم سلیمانی بود.

جعفری بیان داشت: حاج قاسم وارد خوزستان شد و در جبهه کرخه کور زیر نظر علی هاشمی کار خود را آغاز کرد. بعد از مدتی به دعوت حسن باقری ماند و مسوولیت نیرو‌های کرمان را در جبهه کرخه کور برعهده گرفت. در عملیات طریق القدس به عنوان فرمانده نیرو‌های کرمان در تیپ ۲۵ کربلا به فرماندهی مرتضی قربانی وارد عمل شد. در آن عملیات با برخورد تیر دوشکا به دستش زخمی و مجروح شد، از این رو در عملیات طریق القدس خیلی نماند.

وی عنوان کرد: حسن باقری، قاسم سلیمانی را انتخاب کرد و دستور به تشکیل گروه ثارالله به استعداد چهار گردان داد تا در جبهه شوش خط دفاعی بگیرد. دو هفته که گذشت هنوز نرفته بود. یک روز به پادگان گلف آمد و با حسن باقری صحبت کرد حسن به او دستور تیپ ثارالله با استعداد شش گردان را داد. حسن باقری فرماندهان را شناسایی و با دادن تیپ، آنان را آماده عملیات می‌کرد.

جعفری بیان کرد: اوج فعالیت و نقش لشکر ۴۱ ثارالله در کربلای ۵ و والفجر ۸ بود که توانست خط‌شکنی کند و دوشادوش یگان‌های دیگر خود را نشان دهد. تا سال ۱۳۷۶ مسؤولیت لشکر ثارالله را برعهده داشت. در سال ۱۳۷۶ که سرلشکر رحیم صفوی فرمانده سپاه شد، پیشنهاد داد قاسم سلیمانی را به نیروی قدس بیاورد و ما در مجموعه‌ای که بودیم استقبال کردیم، هرچند سردار احمد وحیدی که بنیانگذار نیروی قدس بود، شاکله خوبی را ایجاد کرده و نیروی آماده با کادر مجربی وجود داشت که قاسم سلیمانی فرمانده آن شد.

وی با اشاره به خصوصیات حاج قاسم سلیمانی گفت: اولین ویژگی او تواضعش بود. از سال ۱۳۶۰ تا زمان شهادت با همه متواضعانه برخورد می‌کرد. دومین موضوع اخلاص در عمل بود. کارهایش را با اخلاص انجام می‌داد. متوجه اطرافیانش بود. بسیار شجاع بود، شجاعت در عمل داشت، از مرگ نمی‌ترسید و در صحنه‌های سخت حضور پیدا می‌کرد؛ البته این خصلت در همه فرماندهان جنگ بود.

جعفری همچنین با اشاره به خصوصیات ابومهدی المهندس بیان کرد: شهید ابومهدی المهندس مادرش ایرانی و اهل اهواز و پدرش اهل بصره بود. در دوران دفاع مقدس منزل پدرش برای نیرو‌های اطلاعات عملیات برون‌مرزی که زیر نظر حسن باقری فعالیت می‌کردند، مأمن و پناهگاهی بود. ابومهدی المهندس به ایران آمد و جزو نیرو‌های حسن باقری شد و کار شناسایی و اطلاعات عملیات انجام می‌داد. مدتی بعد گردان‌های شهید صدر را تشکیل داد که یک گردان رزمی ۴۰۰ نفره بود. استعدادشان افزایش پیدا کرد و سپس به سپاه بدر تبدیل شد که عامری و ابومهدی و ابوحیدر از فعالان این تیپ بودند. ابومهدی پایه‌گذار حشد الشعبی شد و زیر نظر سپاه بدر توانست ارتش ۱۲۰ هزار نفری تشکیل دهد و با داعش مقابله کنند. آمریکایی‌ها این نقش موثری که در عراق ایجاد کرد را برنتابیدند و او را همراه حاج قاسم به شهادت رساندند.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار