همرزم شهید سلیمانی:

شهید سلیمانی مدیری بسیار کم‌هزینه برای نظام بود/ حاج قاسم ۱۵ روز در محاصره مسلحین قرار داشت

سردار چهارباغی با اشاره به نقش مؤثر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در جبهه مقاومت گفت: سردار سلیمانی مدیری بسیار کم‌هزینه با عملکردی بسیار مثبت برای نظام بود.
کد خبر: ۴۹۸۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۴ - 03January 2022

حاج قاسم سلیمانی مدیری بسیار کم هزینه برای نظام بود/ حاج قاسم ۱۵ روز در محاصره مسلحین سوریه قرار داشتبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ پاسدار «محمود چهارباغی» همرزم شهید حاج قاسم سلیمانی امروز در مراسم بزرگداشت یاد و خاطره سیدالشهدای مقاومت و شهدای سرباز دانشگاه امام حسین (ع) ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه (س) و گرامیداشت دومین سالگرد شهادت بزرگمرد تاریخ معاصر، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار داشت: من دو ماه قبل در خوزستان که بودم یکی از فرماندهان ارتش از من پرسید شما که در عملیات فتح المبین بودید، عراقی‌ها تا کجا آمدند؟ گفتم از پل نادری عبور کرده تا نزدیک اندیمشک آمدند و آنجا پیشقراول‌های ارتش صدام جلوی ماشین‌های عبوری را گرفته و آدرس جاده تهران را می‌پرسیدند و حتی در رادیو تلویزیون عراق هم اعلام کردند که جشن پیروزی در تهران را پخش می‌کنند.

وی افزود: معلوم بود که آمریکایی‌ها بنا بر نابودی جمهوری اسلامی تازه‌ تاسیس شده را دارند که با برکناری بنی صدر ابتکار عمل دست مردم افتاد و بسیج به صحنه آمد و آن هجومی که عراق کرده بود تا به تهران برود برعکس شد؛ عملیات‌های مختلف انجام شد به نحوی که در عملیات فتح المبین و بیت المقدس حدود ۳۵ هزار اسیر گرفتیم؛ بیشترین غنیمت‌های هشت سال دفاع مقدس در این دو عملیات گرفته شد.

سردار چهار باغی در ادامه بیان کرد: من چند روز پیش به کنار رودخانه ارس رفته بودم، رفتم ببینیم چه خبر است و از خط مرزی ارس بازدید داشته باشم؛ یکی از دوستان به من گفت که این روستا اسمش گلستان است و وقتی می‌گوییم گلستان یاد چه می‌افتید، گفتم که عهدنامه گلستان به ذهن من می‌آید و تا عهدنامه گلستان در ذهن من آمد، احساس خجالت کردم که اجداد ما یک روزی یه عهدنامه‌ای در اینجا نوشتند و بخشی از ایران را به دشمن دادند.

وی ادامه داد: آیندگان ما هم از این عهدنامه احساس خجالت می‌کنند، ولی وقتی به هشت سال دفاع مقدس می‌رسیم، شهیدان خرازی، همت، باکری و صیاد شیرازی این‌ها همه در ذهن ما می‌آید و آن فتوحاتی که انجام دادیم و در مقابل همه دنیا ایستادیم و اجازه ندادیم وجبی از خاک ایران دست دشمن بیفتد. به همین خاطر است که ما به شهدا، جانبازان و ایثارگران‌مان افتخار می‌کنیم.

همرزم شهید سلیمانی با اشاره به جنگ داعش در سوریه گفت: دشمن مرتباً توطئه کرد و وقتی دید که هشت سال دفاع مقدس نتوانست جمهوری اسلامی را از پا دربیاورد، شیوه تهدید را تغییر داد؛ اما جمهوری اسلامی پیشرفت کرد و در عراق حشدالشعبی، در لبنان حزب الله و در سوریه دفاع وطنی تشکیل شد و جبهه مقاومت در منطقه بوجود آمد که ابرمرد جبهه مقاومت، حاج قاسم سلیمانی این‌ها را سازماندهی کرد.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که جبهه مقاومت باید از بین برود؛ لذا تصمیم گرفتند کشور سوریه‌ را که هم‌پیمان جمهوری اسلامی است، تبدیل به یکی از اقمار خود کنند؛ یعنی بشار اسد را از حکومت برکنار کنند و یکی از وابستگان خود را بر سر کار بیاورند؛ از این روی به بهانه‌های مختلف شورش‌هایی را در سوریه به وجود آوردند.

سردار چهارباغی با اشاره به حضور خود در جمع مدافعان حرم گفت: من با چشم خودم دیدم که داعشی‌ها تا پشت دیوار‌های حرم مطهر حضرت زینب (س) آمدند و با تیر کلاش به گنبد و بارگاه تیراندازی می‌کردند و حتی تا پشت دیوار‌های کاخ بشار اسد آمدند و وزیر دفاع بشار اسد را هم ترور کردند.

وی بیان کرد: در آن شرایط سخت که بیش از ۷۰ درصد سوریه دست دشمن بود، حاج قاسم وارد سوریه شد؛ شرایط و وضعیت سوریه خیلی خراب بود؛ زیرا نیرو‌های مسلح ارتش این کشور احتمال نمی‌دادند که حتی تا ۱۵ روز دیگر هم باشند؛ همه چیز از دست رفته و ویرانه بود.

فرمانده توپخانه عملیات آزادسازی نبل و الزهرا اضافه کرد: حاج قاسم در چنین شرایطی ما را جمع کرد و گفت که بایستی یک عملیات در اطراف دمشق به اسم ارتش سوریه انجام دهیم و این کار را کرد و یک عملیات بزرگ در جنوب دمشق انجام داد که من هم افتخار فرماندهی توپخانه آن را داشتم.

وی ادامه داد: این عملیات در زیر دید بلندی‌های جولان، جایی که اسرائیلی‌ها با دوربین مستقیم عملیات ما را رصد می‌کردند، صورت گرفت که به دنبال آن منطقه وسیعی طی این عملیات آزاد شد؛ با سبک و سیاق هشت سال دفاع مقدس، تعدادی از بچه‌های قدیمی جنگ و تعدادی از جوان‌ها آمدند؛ تعدادی از فاطمیون عملیات بزرگی انجام دادند به نحوی که صدا و سیمای سوریه چندین هفته روی آن به اسم ارتش سوریه مانور می‌داد.

سردار چهارباغی افزود: این اقدام باعث افزایش روحیه در ارتش سوریه شد و آنان به این باور رسیدند که می‌شود در برابر این مسلحان که از همه جهان آمده‌اند، استقامت کرد؛ لذا عملیات‌های مختلفی انجام و به واسطه آن‌ها تکه تکه مناطق آزاد شد تا اینکه محاصره فرودگاه دمشق شکسته و مسیر رفت و آمد باز شد.

وی سپس در تشریح تدابیر فرماندهی سپهبد شهید سلیمانی در سوریه گفت: حاج قاسم مرحله بعدی عملیات را در حلب پایه گذاشت؛ زیرا حلب پایتخت مسلحین بود؛ حلب شهر بزرگی با ساختمان‌های مرتفع و خیلی وسیع است که بزرگترین شهر سوریه هم محسوب می‌شود؛ در شمال حلب دو شهر نبل و الزهرا و در جنوب حلب نیز دو شهر سومر و کفریا که این چهار شهر تماما شیعه‌نشین هستند، قرار دارد.

همرزم شهید سلیمانی یادآور شد: سردار سلیمانی در چنین شرایطی تصمیم بر آزادی نبل و الزهرا گرفت؛ در منطقه‌ای که تمام اطراف را ستون پنجم گرفته، باید به گونه‌ای عملیات انجام دهد که کسی متوجه نشود کجا را می‌خواهد بگیرد؛ لذا وی با اجازه مقام معظم رهبری تعدادی از بچه‌های ایرانی را برای عملیات به منطقه آورد و ابتدا در جنوب حلب یک عملیات بزرگ شکل داد و در حین همین عملیات بود که نیرو‌های داعش توانستند با تسلط بر جاده تدارکاتی ما را در حلب در محاصره قرار دهند که حدود ۱۵ روز به طول انجامید و حاج قاسم در این مدت در کنار نیرو‌های مدافع در محاصره بود.

وی گفت: با آن که هر شب بالگرد می‌آمد و در آن فرودگاهی که در اختیار ما بود می‌نشست و محموله‌های تدارکاتی برای ما می‌آورد، ولی سردار سلیمانی حتی یک لحظه هم از منطقه خارج نشد و با آرامش و تدبیر ایستاد و این مشکل را از سر راه برداشت؛ در این مدت که من افتخار همراهی سردار سلیمانی را داشتم، دیدم که او هیچ تفاوتی با روز‌های قبل نکرد.

سردار چهارباغی در ادامه به تشریح نحوه فرماندهی سردار سلیمانی در میادین رزم شهر حلب پرداخت و گفت: سردار سلیمانی خودش شخصاً شب‌ها شناسایی می‌رفت تا وقتی بچه‌ها می‌خواهند در روز عملیات کنند سالم بمانند و اسیر و یا در محاصره قرار نگیرند؛ روز آخر که می‌خواستیم به سمت نوبل الزهرا برویم دیدم چشم‌هایش از خستگی و بی‌خوابی قرمز شده بود.

وی در ادامه و در تشریح شرایط جنگ حلب اظهار داشت: جنگ در حلب خیلی سخت بود، چون همه دنیا در حلب نیرو آورده بودند تا جلوی ایرانیان را بگیرند؛ دلار‌های عربی، اسلحه‌های ترکیه‌ای و اروپایی، نیرو‌های مختلف، همه و همه را آورده بودند تا جلوی ایرانیان را بگیرند تا نبل و الزهرا آزاد نشود، ولی به خواست خدا و فرماندهی مدبرانه حاج قاسم عملیات انجام شد و وارد نبل و الزهرا شدیم جایی که بیش از سه سال در محاصره بود و باز جزو اولین نفراتی که وارد نبل و الزهرا شد خود حاج قاسم سلیمانی بود.

وی ادامه داد: وقتی در آنجا وارد شدیم، دیدیم خانم‌هایی با سبک و سیاق ایرانی با چادر و مانتو‌های بلند در حال زندگی هستند و جوانان‌شان هم در جبهه مقاومت می‌کنند؛ من آنجا واقعا فهمیدم که پیروز کسی است که مقاومت کند.

سردار چهارباغی در برشمردن دستاورد حضور سردار سلیمانی و مدافعین حرم در جنگ عراق و سوریه هم این‌گونه گفت: ثمره حضور حاج قاسم و مدافعین حرم این شده که امروز ایرانیان می‌توانند با ماشین و از راه زمینی به عراق و سامراء و بعد به دمشق بروند؛ این موضوع باعث شده تا اسرائیلی‌ها به آمریکا بگویند که قرار بود بشار اسد برود و موقعیت جبهه مقاومت در منطقه متزلزل شود، اما نه‌تنها این مهم روی نداد، بلکه امروز ایرانیان می‌توانند به راحتی از طریق زمین به کنار مرز‌های ما بیایند؛ این حرف خیلی معنی بزرگی دارد که آیندگان آن را خواهند فهمید.

وی در مورد شهادت سردار سلیمانی هم عنوان کرد: ترامپ دیوانه وقتی دید همه جا در میدان از حاج قاسم شکست خورده، نقشه شیطانی خود را اجرا کرد و ۱۳ دی ۱۳۹۸ در ساعت ۱:۲۰ بامداد حاج قاسم را در فرودگاه بغداد به شهادت رساند.

هم‌رزم شهید سلیمانی تاکید کرد: من این را به ضرس قاطع عرض می‌کنم که حاج قاسم وقتی شهید شد، تازه متولد شد و به دنیا آمد؛ شما نگاه کنید بعد از شهادت حاج قاسم چه اتفاقی در منطقه افتاد؛ در عراق چه تشییعی گرفته شد؛ در شهر‌های کاظمین و کربلا را کاری ندارم، فقط تشییع حاج قاسم و ابو مهدی المهندس را در بغداد ببینید؛ شهری که اکثریت آنان اهل تسنن هستند، چه شکوه و چه عظمتی به وجود آمد؛ در اهواز، مشهد، قم، تهران و کرمان را ببینید؛ کرمان الان برای خود زیارتگاه شده، زیرا به احترام زحماتی که حاج قاسم کشیده، ما امروز در کرمان دسته دسته زائر داریم.

سردار چهارباغی در مورد انتقام خون شهید سلیمانی هم اظهار داشت: شما دیدید به دستور فرمانده کل قوا موشک‌های ایرانی پایگاه آمریکایی‌ها را در عراق به زلزله درآورد، به گونه‌ای که آنان نتوانستند حتی یکی از موشک‌های ما را بزنند؛ البته این انتقام خون حاج قاسم نبود.

وی تاکید کرد: در همان شرایط شاهد آن هستیم مجلس عراق تصویب کرد که آمریکایی‌ها باید از خاک عراق خارج شوند؛ لذا آمریکایی‌ها همان‌گونه که از افغانستان خارج شدند، از عراق هم خارج خواهند شد؛ از سوی دیگر شاهدیم امروز در همه کشور‌های منطقه برای حاج قاسم مراسم می‌گیرند که این نشان‌دهنده عظمت خون شهید سلیمانی است.

هم‌رزم شهید سلیمانی افزود: این روز‌ها دوستان به من می‌گویند حاج قاسم چطور حاج قاسم شد و اینکه چه کنیم تا در راه حاج قاسم باشیم؟ البته بعضی هم پا فراتر می‌گذارند و می‌گویند چگونه حاج قاسم شویم که من در جواب می‌گویم حاج قاسم یک انسان خارق‌العاده نبود که فکر کنیم دست‌نیافتنی است؛ حاج قاسم احترام پدر و مادرش را خیلی داشت، دستشان را می‌بوسید، می‌رفت پدرش را می‌برد حمام، احترام می‌کرد و هرکاری که از دستش برمی‌آمد برای پدر و مادرش می‌کرد.

وی بیان کرد: حاج قاسم در خط اهل بیت (ع) بود و در ایام فاطمیه همیشه در کرمان و در منزل شخصی خودش روضه حضرت زهرا (س) می‌گرفت؛ دنبال منافع چرب و شیرین برای خودش نبود؛ بروید زندگی‌اش را ببینید، در خط ولایت بود و تمام کار‌ها را واقعی با حضرت آقا هماهنگ می‌کرد و وانمود به دین‌دار بودن نمی‌کرد؛ او نمی‌رفت جایی سخنرانی کند که من آدم خوبیم، بیت‌المال را حفظ کنید و بعد خودش جور دیگر عمل کند؛ حاج قاسمی که پشت ابرقدرت‌ها را به زمین می‌نشاند با یک خودرو ساده تردد می‌کرد، مدیری بسیار کم‌هزینه با عملکردی بسیار مثبت برای نظام بود، لذا این موارد از حاج قاسم، حاج قاسم ساخت.

سردار چهارباغی سپس نسل جوان را مخاطب قرار داد و گفت: مراقب باشید که در این شرایط کنونی فریب نخورید، در خط اهل البیت باشید؛ وصیت‌نامه حاج قاسم را خواهش می‌کنم یک بار در خلوت خود بخوانید، ببینید چه نوشته و فریب حرف‌های قشنگی که بعضی‌ها می‌زنند تا شما را از مسیر خداوند و حق جدا کنند، نخورید؛ باخدا باشید، نماز بخوانید؛ خدا و اهل البیت حق هستند.

وی تاکید کرد: بدانید دشمن دست از سر ما نمی‌کشد و از راه‌های مختلف دشمن خود را انجام می‌دهد به عنوان مثال امروز از طریق فضای مجازی آمده اند تا جوانان ما را فریب دهند؛ لذا در استفاده از فضای مجازی باید خیلی مواظبت کنیم.

در پایان این مراسم از خانواده شهدای سرباز دانشگاه و سربازانی که از خانواده شهدا و ایثاگران بوده و در دانشگاه مشغول خدمت هستند نیز تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/ 231 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار