به گزارش گروه اجتماعی دفاعپرس، حجتالاسلام غلامحسین محسنیاژهای رئیس قوه قضائیه در جلسه هیئت عمومی دیوان محاسبات از اقدامات نظارتی دیوان محاسبات کشور در راستای رسیدگی و حسابرسی به فرآیندهای مالی وزارتخانهها، شرکتهای دولتی و سایر دستگاهها که به نحوی از انحا از بودجه کل کشور استفاده میکنند و مراقبت دارند تا هیچ هزینهای از اعتبارات مصوب تجاوز نکند، تقدیر کرد و برنامههای دیوان محسابات را جهت تقویت امر نظارت بر جریانهای مالی، قابل توجه و مهم دانست.
وی گفت: قانون خوب، بودجه ریزی دقیق و نظارت مکفی را میتوان به عنوان سه ضلعی قلمداد نمود که نقش کلیدی در حکمرانی مطلوب کشور را ایفا میکنند، از این رو نقش دیوان محاسبات در حکم بازوی نظارتی قوه مقننه بسیار اثرگذار و تعیین کننده است.
رییس دستگاه قضا افزود: ابتکار دیوان محاسبات در دعوت از وزرای جدیدالورود و نامه نگاری با وزارتخانهها به منظور تشریح ترک فعل ها، نقاط فسادخیز و ضعفها و قوتهای دستگاههای اجرایی، و ارایه زودهنگام گزارش تفریغ بودجه، پسندیده است و باید آن را به فال نیک گرفت.
حجت الاسلام اژهای با بیان اینکه فقدان سازوکارهای نظارتی در امور و شئون مختلف، سبب انحراف انسانها و جوامع میشود، گفت: در نگاه دینی برای انتخاب فرد جهت پذیرش مسئولیت، شرایطی وجود دارد و طبق این نگرش، لازمه تصدی برخی مناصب، وجود ویژگی و شاخصه «عدالت» است؛ فرد عادل از گناه و جرم اجتناب میکند بنابراین در وجود او، سازوکار نظارتی به عنوان ودیعهای الهی تعبیه شده است.
تاکید رئیس عدلیه بر ضرورت تقویت «شورای هماهنگی دستگاههای نظارتی» و تعیین سازوکارهای اجرایی بیشتر برای این شورا
رئیس دستگاه قضا در ادامه تقویت تشریک مساعی میان دستگاهها و نهادهای نظارتی را مقولهای بسیار مهم دانست و گفت: ضرورت دارد مسئولان دیوان محاسبات با سایر دستگاهها و نهادهای نظارتی از جمله بخشهای زیرمجموعه قوه قضاییه نظیر دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و دادگستری کل استان تهران، جلسات و نشستهایی مستمر برگزار کرده و با تشکیل کارگروههایی نسبت به بهرهگیری از ظرفیتهای یکدیگر اقدام و از این طریق در امر تقویت و توسعه نظارت همافزایی ایجاد کنند.
حجتالاسلام محسنی اژهای در ادامه بر ضرورت تقویت «شورای هماهنگی دستگاههای نظارتی» و تعیین سازوکارهای اجرایی بیشتر برای این شورا تاکید کرد و گفت: تقویت شورای هماهنگی دستگاههای نظارتی حائز اثرات مثبت زیادی است که از جمله آنها میتوان به پرهیز از موازیکاری در امر نظارتها، جلوگیری از اتلاف منابع نظارتی و انسداد مَفرهای گریز متخلفان با استناد به گزارشهای بعضا متفاوت نهادهای نظارتی اشاره کرد.
آیا دیوان محاسبات تاکنون تعریف روشنی از بیتالمال برای عرضه به افکار عمومی و رسانهها ارائه کرده است؟
وی در ادامه با طرح چند سوال اساسی، موضوعات و مقولههای مهمی را در حوزه مسئولیت و کارکرد اصلی دستگاههای نظارتی و دیوان محاسبات ناظر بر صیانت از بیتالمال تبیین و تشریح کرد. رییس عدلیه البته متذکر شد که طرح این سوالات بدین معنی نیست که دیوان محاسبات در این راستا تکالیف قانونی را انجام نداده است یا پاسخی برای این سوالات ندارد، اما قصد دارد با طرح چند پرسش بر برخی موارد مهم تاکید کند.
رییس قوه قضاییه در همین راستا گفت: آیا دیوان محاسبات تاکنون تعریف روشن و شفاف و دارای مصادیقی از بیتالمال برای عرضه به افکار عمومی و رسانهها ارائه کرده است؟
حجتالاسلام محسنی اژهای همچنین این سوال را از مسئولان دیوان محاسبات مطرح کرد که آیا تا کنون شاخصی علمی برای سنجش میزان و وضعیت پاسداری و صیانت از بیتالمال از سوی دیوان ارائه شده است؟ «آیا هدررفت منابع بودجهای تخصیص یافته به پروژههای نیمهتمام، در زمره مصادیق بیتالمال محسوب میشود»؛ این پرسش دیگری بود که رئیس قوه قضاییه در این نشست از مسئولان دیوان محاسبات مطرح کرد و گفت: به طور قطع باید به میزان توان و استطاعت مالی، پروژههای عمرانی در بودجههای سنواتی تعریف شوند تا با انباشت پروژههای نیمهتمام و به تبع آن هدررفت منابع بودجهای مواجه نشویم.
سوال دیگری که حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای در این نشست از مسئولان دیوان محاسبات پرسید ناظر بر لحاظ یا عدملحاظ عملکرد و تراز مالی شرکتهای دولتی برای تخصیص بودجههای سالیانه بود.
چنانچه شرکتهای دولتی تراز مالی خود را ارائه ندهند، آیا این حق وجود دارد که مجددا به آنها بودجه اختصاص یابد؟
رئیس دستگاه قضا بر همین اساس گفت: چنانچه شرکتهای دولتی در زمان بررسی و تصویب بودجه سالیانه، عملکرد و تراز مالی خود را ارائه ندهند و نسبت به وضعیت مالی شرکتهای مزبور شناختی وجود نداشته باشد، آیا این حق وجود دارد که مجددا به آنها بودجه اختصاص یابد و با فرض وقوع این امر، آیا هدررفت بیتالمال رخ نداده است؟
وی در ادامه این سوال را از مسئولان دیوان محاسبات مطرح کرد که چنانچه موارد فوقالذکر را در زمره مصادیق بیتالمال محسوب میکنید آیا برای پیگیری آنها سازوکارهایی تعبیه کردهاید و آیا شاخصی دارید که بر مبنای آن میزان کاهشی یا افزایشی بودن انحرافات از بودجه را سنجش کنید؟
حجتالاسلام محسنی اژهای خطاب به اعضای هیئت عمومی دیوان محاسبات افزود: در صورتی که به واسطه اقدامات دستگاههای نظارتی، میزان انحراف از بودجه و تخلف در هزینهکرد اعتبارات مصوب کاهش یافته باشد، میتوانیم بگوییم دستگاههای نظارتی و به ویژه دیوان محاسبات عملکرد مثبتی داشتهاند؛ اما اگر عکس این قضیه صادق باشد باید آسیبشناسی جدی پیرامون سازوکارهای اعمالشده توسط دستگاههای نظارتی صورت گیرد.
رئیس دستگاه قضا همچنین به موضوع پروندههای ارجاعی از ناحیه دستگاههای نظارتی از جمله دیوان محاسبات و سازمان بازرسی به مراجع قضایی اشاره کرد و گفت: چنانچه میزان پذیرفتهنشدن پروندههای ارجاعی از ناحیه دستگاههای نظارتی به قوه قضاییه، بالغ بر یکسوم تعداد پروندهها یا بیشتر باشد باید آسیبشناسی ویژهای صورت گیرد تا خلأ و اشکال موجود شناسایی و مرتفع شود.
در این جلسه در حضور رئیس قوه قضاییه، خلاصهای از مجموعه گزارشهای ارائه شده از سوی دیوان محاسبات به مجلس شورای اسلامی شامل نکات مهم تفریغ بودجه سالهای ۹۷ تا ۹۹، واگذاری شرکتهای دولتی، روند پایه پولی و رشد نقدینگی و همچنین وضعیت صندوق توسعه ملی قرائت شد.
رئیس قوه قضاییه پس از ارائه گزارش عضو هیئت عمومی دیوان محاسبات در خصوص واگذاری شرکتهای دولتی، این سوال مهم را طرح کرد که آیا دیوان محاسبات به موضوع وکالتی که توسط دستگاههای دولتی از اشخاص حقیقی دریافتکننده شرکتهای دولتی اخذ میشود تا نسبت به فروش این شرکتهای واگذار شده در صورت عدم انجام تعهدات از سوی خریدار اقدام کنند، ورود کرده است یا خیر؟ و اصولا تفسیر دیوان محاسبات از قانونی یا غیر قانونی بودن این اقدام چیست؟
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای در همین زمینه به مسئولان دیوان محاسبات توصیه کرد چنانچه موضوع فوقالذکر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم جزو وظایفشان است، به آن ورود کنند چراکه با توجه به تصمیمات اخیر ناظر بر فروش اموال مازاد دولتی، موضوع وکالت اخذ شده از اشخاص حقیقی، در آینده مصادیق بیشتری پیدا میکند و در شرایطی میتواند موجب آسیبهایی هم شود.
انتهای پیام/ 241