دیدار وزیر دادگستری با مسئول دبیرخانه کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل متحد

رحیمی با مسئول دبیرخانه کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۴۹۸۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸ - 05January 2022

دیدار وزیردادگستری با مسئول دبیرخانه کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل متحدبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، امین‌حسین رحیمی با شروین مجلسی مسئول دبیرخانه کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که معاون دفتر نمایندگی مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل در تهران نیز حضور داشت، درباره نحوه پیگیری استرداد اموال ناشی از فساد و استفاده از ظرفیت کنوانسیون بین المللی مبارزه با فساد، بحث و تبادل نظر شد.

بر اساس این گزارش، کنوانسیون مبارزه با فساد (کنوانسیون مریدا)، اولین معاهده جامع بین‌المللی است که به طور خاص به مسئله مبارزه با فساد پرداخته و به موجب قطعنامه ۴/۵۸، ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۳ میلادی (۹ آبان ۱۳۸۲)، به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیگر کشورها رسیده است. این کنوانسیون که از طرف دفتر پیشـگیری از جـرم و مـواد مخـدر سـازمان ملـل متحـد (UNODC) تـدوین شد، اولین سند معتبر بین‌المللی و دارای ضمانت اجرا درخصوص پیشگیری از فساد تلقی می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۳ این سند را امضا کرد و مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۵ آن را تصویب و مجمع تشخیص مصلحت نظام این سند بین المللی را در سال ۱۳۸۷ تایید کرد. در نهایت ایران در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۸۸ رسما به عضویت کنوانسیون مریدا درآمد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار