در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)؛

فضای پایتخت به عطر حضور ۱۵۰ شهید گمنام معطر شد/ سنگ تمام مردم در بدرقه شهدای گمنام

مراسم تشییع ۱۵۰ شهید گمنام تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس صبح امروز در سالروز شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا (س) با حضور پرشور مردم شهید‌پرور تهران برگزار شد.
کد خبر: ۴۹۹۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴ - 06January 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مراسم تشییع ۱۵۰ شهید گمنام تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس صبح امروز (پنجشنبه) در سالروز شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا (س) با حضور پرشور مردم شهید‌پرور تهران برگزار شد.

این مراسم که از هشت صبح از مقابل دانشگاه تهران آغاز شد و تا مقصد معراج شهدای تهران ادامه داشت، مورد استقبال جمع کثیری از مسئولان و عموم مردم قرار گرفت. 

در حاشیه این مراسم با گروهی از مردم هم‌کلام شدیم تا نظر آن‌ها را درباره این حضور جویا شویم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

یکی از حاضران این مراسم که در معراج‌الشهدا مشغول فعالیت بود، اظهار داشت: مردمی که امروز آمده‌اند، زمان حضرت زهرا (س) نبودند تا از ایشان دفاع کنند یا زمان امام حسین (ع) نبودند تا به یاری ایشان بروند. خداوند به مردم خیر دهد که امروز آمده‌اند و امیدوارم مسئولان هم مانند مردم باشند.

مردم تهران ۱۵۰ شهید گمنام را تا معراج شهدا بدرقه کردند/ سنگ تمام مردم در بدرقه شهدای گمنام

فرد دیگری که با او هم کلام شدم، عمه شهید انقلاب اسلامی «کاوه گل‌افشانی» بود که برادرزاده‌اش زمان پهلوی دوم و روز‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی به شهادت رسید. وی گفت: خون شهدا، خون تمام مملکت است. هر قدمی که ما برمی‌داریم، پا روی خون شهدا می‌گذاریم. سعی کنیم در دنیا و آخرت‌مان همراز شهدا باشیم.

شهدای گمنام غریبانه رفتند. وجب به وجب خاک شلمچه، فکه و باقی مناطق عملیاتی پر از شهدای گمنام است. کاری نکنیم که مدیون شهدا شویم. حضور مردم در مراسم امروز، وظیفه آن‌ها بود. شهدای گمنام مظلوم بودند، اما آن‌ها پیش خدا روزی دریافت می‌کنند.

کمی که با جمعیت همراه شدم، چشمانم به پوستر‌هایی با جملات «حجاب حق ماست، حاصل خون شهداست، مطالبه از دولت» افتاد. از یکی از افرادی که این پوستر را در دست داشت، در مورد جملات آن پوستر پرسیدم. وی در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: اینجا نوشته است «حجاب حق ما است.»، چون این بخشی از وصیتنامه شهیدان است که گفته‌اند: «سرخی خونم را به سیاهی چادرت هدیه داده‌ام. پس نگهبان خوبی باش.» ما هم خواستیم طبق وصیت شهدا از این حرفشان حمایت کنیم.

مردم تهران ۱۵۰ شهید گمنام را تا معراج شهدا بدرقه کردند/ سنگ تمام مردم در بدرقه شهدای گمنام

شهدا مهر تأییدی برای حجاب ما هستند تا خود را در عرصه‌های مختلف حفظ کنیم. خدا را شکر می‌کنم که امروز در چنین زمان و مکانی و در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) توفیق پیدا کردیم و به مراسم تشییع شهدای گمنام آمدیم.

در بخش دیگری از مراسم مردم دل نوشته‌هایی برای حاج قاسم نوشتند، یک نقاش، نقاشی از چهره حاج قاسم کشید و تندیس حاج قاسم هم کنار یکی از موکب‌ها قرار داده شده بود. علت آن را از یکی از افراد حاضر در موکب پرسیدم، وی در پاسخ به آن اظهار داشت: این تندیس کار استاد جباری است که یکی از رزمندگان دفاع مقدس بوده است. آن را گذاشته‌ایم تا مردم با آن عکس بگیرند.

مردم تهران ۱۵۰ شهید گمنام را تا معراج شهدا بدرقه کردند/ سنگ تمام مردم در بدرقه شهدای گمنام

وی در مورد حضور مردم در مراسم تشییع شهدای گمنام افزود: مردم هیچ گاه فراموش نمی‌کنند که مملکت ما همیشه اینگونه نبوده است. انسان‌هایی به شهادت رسیده‌اند تا ما هستیم اگر آن‌ها نبودند، امنیت ما هم اینگونه نبود که مردم بخواهند راحت رفت و آمد کنند.

این‌ها پلاک و جعبه نیستند، بلکه در هر کدام آن تابوت‌ها، یک نفر خوابیده است. ملاک این نیست که مردم با تابوت‌ها عکس بگیرند یا بخواهند چفیه‌های خود را به آن‌ها بزنند، بلکه مهم این است که مردم راه شهدا را ادامه بدهند. معنای وطن و ناموس همین است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار