موشک‌باران پایگاه «عین‌الاسد» و درهم شکستن هیمنه پوشالی آمریکا

موشک‌باران پایگاه «عین‌الاسد» در واکنش به ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی موجب شد تا هیمنه پوشالی و قدرت پوچ آمریکا در جهان درهم شکسته شود.
کد خبر: ۴۹۹۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱ - 09January 2022

موشک باران پایگاه «عین‌الاسد» و درهم شکستن هیمنه پوشالی آمریکاگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ در واکنش به ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی توسط نیرو‌های آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، پایگاه «عین‌الاسد» را که بزرگترین پایگاه نیرو‌های آمریکایی در عراق و یکی از بزرگترین پایگاه‌های آن‌ها در منطقه به شمار می‌رفت، موشک‌باران کرد.

اما از آنجایی که آمریکا و رئیس جمهور وقت آن «دونالد ترامپ» کشور خود را ابرقدرت حال حاضر جهان می‌دانند و به خیال خود هیچ کشوری را یارای مقابله و ایستادن در برابر خود نمی‌بینند، آنچنان از این حمله و موشک‌باران پایگاه «عین‌الاسد» دچار شوک و بهت شده بودند که در ساعات اولیه این حمله میزان خسارات و تلفات وارده به تجهیزات و نیرو‌های نظامی خود را انکار کردند.

البته از آنجایی که موشک‌باران یک پایگاه آمریکایی بعد از جنگ جهانی دوم تا آن روز بی‌سابقه بود، مقامات آمریکایی از همان زمان‌های اولیه این حمله سیاست سکوت و بایکوت خبری پیرامون این موضوع را در پیش گرفتند و پس از اینکه زیر فشار فراوان و خردکننده رسانه‎های داخلی و بین المللی قرار گرفتند، اطلاع رسانی قطره‌چکانی را در دستور کار خود قرار دادند.

این در حالی است که واقعیت حمله، شلیک ده‌ها موشک بالستیک توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن هم در عملیاتی موفق و پیروزمندانه به نام «عملیات شهید سلیمانی» و با رمز مقدس «یا زهرا» به دومین پایگاه هوایی بزرگ نیرو‌های اشغالگر آمریکایی به نام «عین‌الاسد» بود.

اما ماجرا از آنجا شروع شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوافضای آن در واکنش به ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در ساعت ۰۱:۲۰ دقیقه بامداد با ده‌ها موشک بالستیک که از «کرمانشاه» شلیک شد، پایگاه «عین‌الاسد» در استان «الانبار» عراق را درهم کوبیدند و تمامی ساختمان‌ها و تجهیزات موجود در آنجا را نابود کردند.

در بخشی از اطلاعیه روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده بود: «رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه طی عملیاتی موفق به نام عملیات شهید سلیمانی، با رمز مقدس یا زهرا (س) با شلیک ده‌ها موشک فروند زمین به زمین، پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به «عین‌الاسد» را در هم کوبیدند».

در این بین چگونگی واکنش مقامات آمریکایی و در راس آن‌ها «دونالد ترامپ» بسیار دیدنی و جالب توجه بود. تنها ساعاتی از انتقام موشکی ایران به پایگاه «عین‌الاسد» نگذشته بود که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتی نوشت: از ایران موشک‌هایی به دو پایگاه نظامی واقع در عراق شلیک شده است. ارزیابی تلفات و خسارات الآن در جریان است. تا الآن همه چیز خوب بوده (!) ما قدرتمندترین و مجهزترین ارتش کل جهان را داریم. فردا صبح بیانیه‌ای صادر می‌کنم.

اما موضوعی که توجه رسانه‎های داخلی آمریکا و همچنین رسانه‎های بین‌المللی را به خود جلب کرده بود، اخبار ضد و نقیضی بود که پیرامون میزان خسارات و تلفات وارد شده به نیرو‌های نظامی آمریکایی منتشر می‌شد. این در حالی بود که بنابر اعلام برخی از مقامات نظامی و سیاسی عراق پایگاه «عین‌الاسد» با ۹ موشک بالستیک ایرانی مورد هدف قرار گرفته بود. اما همچنان هیچ‌گونه خبر یا مطلبی از طرف مقامات نظامی و یا سیاسی آمریکایی در این رابطه منتشر نشده بود.

درست پس از اینکه اولین اخبار پیرامون خسارات و تلفات حمله ایران به پایگاه «عین‌الاسد» منتشر شد مقامات آمریکایی به خصوص «دونالد ترامپ» در ابتدا سعی کردند تا خیلی آهسته و دست به عصا آمار‌هایی را از میزان خسارات و تلفاتی که به نیرو‌ها و تجهیزات آمریکایی موجود در این پایگاه نظامی وارد شده اعلام کنند. اما هرچه زمان به جلو رفت و اخبار و تصاویر بیشتری از پایگاه «عین‌الاسد» منتشر شد تازه ابعاد و گستردگی خسارات و تلفات بسیار بیشتر و بزرگ‌تر از آن چیزی است که مقامات آمریکایی به آن اشاره کردند.

نخستین خبر نسبتا نزدیک به حقیقت را شبکه یو اس‌ای تودی منتشر کرد که در آن آمده بود ۳۹ سرباز ارتش ایالات متحده در حملات پایگاه عین الاسد مجروح شدند. از طرف دیگر شبکه یو اس تودی العام کرد گزارشی بدست آورده که نشان می‌دهد عملیات موشکی ایران و پیامد‌های آن تا حد زیادی از دید عموم مخفی نگه‌داشته شده بود.

اما نکته جالب و البته تکان دهنده را می‌توان در یادداشت‌های سرهنگ «پال فیکس» از گارد ملی مینه سوتا پیدا کرد. او در یادداشت‌های خود آورده بود در عملیات انتقام‌جویانه ایران ۶۹ سرباز آمریکا دچار آسیب‌های مغزی شدند که مقامات پزشکی ۲۵ نفر از آنان را از لیست کم کردند و تنها اعلام کردند که ۴۱ سرباز زخمی و مجروح شده‌اند.

البته چندی بعد پنتاگون در چند مرحله آمار مجروحان حمله موشکی ایران به «عین‌الاسد» را تا رقم ۱۱۰ نفر افزایش داد و اعتراف کرد تعدادی از مجروحان دچار نوع شدیدتری از ضربه مغزی موسوم به TBI شده‌اند.

در پایان باید گفت با توجه به موشک‌ بالستیک متعددی که نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به پایگاه نظامی «عین‌الاسد» شلیک کرده است و تصاویری که از حجم گسترده تخریب‌ها و خسارات منشر شده، قطعا میزان تلفات نیرو‌های نظامی آمریکا بسیار بیشتر از میزانی است که تا امروز اعلام شده و مطمئنا در آینده‌ای نه‌چندان دور میزان دقیق و روشن خسارات و تلفات نیرو‌های نظامی آمریکایی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار