در آیین گرامیداشت سالروز حماسه هویزه چه گذشت؟

هر ساله در سالروز شهادت جمعی از دانشجویان پیرو خط امام در ۱۶ دی به دست نیرو‌های متجاوز بعثی در هویزه مراسم گرامیداشتی در یادمان هویزه برگزار می‌شود که امسال نیز این مراسم با حضور مسوولین و مردم برگزار شد.
کد خبر: ۴۹۹۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱ - 10January 2022

در آیین گرامیداشت سالروز حماسه هویزه چه گذشت؟به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، چهل و یکمین سالگرد حماسه کربلای هویزه و سالروز شهادت شهید سید حسین علم‌الهدی و یارانش (روز ملی شهدای دانشجو) ۱۶ دی در گلزار شهدای هویزه با حضور جمع کثیری از خانواده‌های معظم شهدا از سراسر کشور، کاروان‌های مردمی راهیان نور، فرماندهان نظامی و انتظامی، مدیران کل و رؤسای ادارات شهرستان و استان، فرمانداران، شیوخ و عشایر غیور شهرستان هویزه، دانشجویان و دیگر اقشار برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که سید محمدحسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور، محمدحسین کفعمی رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور، کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، حجت الاسلام موسوی فرد (نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز)، خلیلیان (استاندار خوزستان)، حجت الاسلام شفیعی (رئیس دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان) نیز حضور داشتند، پیام حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، ریاست محترم جمهوری به مناسبت سالگرد حماسه هویزه و روز شهدای دانشجو توسط حجت الاسلام علم الهدی (برادر شهید علم الهدی) قرائت شد.

رئیس جمهور در این پیام، شهدای دانشجو را پیشگامان فرهیخته ایثار و شهادت دانست و تصریح کرد: نامگذاری شانزدهم دی‌ماه به نام «روز شهدای دانشجو»، ثبت تاریخ قیام نخبگان عاشورایی ایران است.

افتخار دولت تداوم راه شهداست

در ادامه، سید محمدحسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور در سخنانی اظهار داشت: ما آمده‌ایم بگوییم راه شهدای هویزه تداوم دارد و از رشادت‌های این شهدا تجلیل کنیم. همه مدیون شهدا به ویژه شهدای هویزه هستیم که در غربت و محاصره دشمن جان تسلیم کردند و مدت‌ها اجساد آن‌ها در بیابان ماند و بعد از آزادسازی در عملیات بیت المقدس، این یادمان ایجاد شد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ادامه داد: در دورانی که ایران اسلامی به دفاع از مرز‌های نیاز داشت یک اشاره از امام راحل کافی بود تا جوانان ما در جا‌های مختلف و جبهه‌های جنوب و غرب حضور و جان و خود را فدا کنند تا تمامیت ارضی کشور حفظ شود و بیگانه نتواند خاک کشور را اشغال کند.

وی با بیان این که این دولت مردمی و انقلابی است، تصریح کرد: دولت افتخار می‌کند راه شهدا را تداوم دهد و مدیری تراز اسلامی را به عنوان الگو معرفی می‌کند.

با گذشت ۴۱ سال هنوز از حضور مجاهانه دانشجویان در هویزه تجلیل می‌شود

محمدحسین کفعمی، رئیس سازمان بسیح دانشجویی نیز در سخنرانی کوتاهی در جمع زائران و خانواده‌های شهدای هویزه در این مراسم اظهار کرد: ۴۱ سال پیش جوانان و دانشجویان پیرو مکتب حضرت امام (ره) با حضور خود در بیابان‌های هویزه در تبعیت از منویات امام (ره) در مقابل دشمن ایستادگی و مقاومت کردند تا تمامیت اراضی کشور را حفظ کنند.

وی افزود: بعد از ۴۱ سال هر روز بهتر از گذشته از این حضور مخلصانه و مجاهدانه تجلیل می‌شود.

رئیس سازمان بسیح دانشجویی گفت: در گام دوم انقلاب اسلامی در شرایطی که انقلاب اسلامی در مسیر دولت سازی است، امیدوارم بتوانیم تمدن نوین ایرانی اسلامی را محقق کنیم.

کفعمی ادامه داد: در این شرایط نیاز داریم جوانان و دانشجویان مانند گذشته با ایجاد حرکت عمومی برای نقش آفرینی و حل مسائل نظام ورود پیدا کنند تا کشور به اهداف خود برسد.

وی با بیان اینکه امسال بعد از سال‌ها دوباره ۱۶ دی ماه به عنوان سالروز ملی شهدای دانشجو به تقویم برگشته است، گفت: دنبال این هستیم با پیروی از مکتب شهدا، منویات امامین انقلاب نیز تحقق یابد و به زمینه‌سازی ظهور امام زمان (عج) کمک کنیم. امیدوارم در گام دوم انقلاب اسلامی جوانان مومن و انقلابی بتوانند راه شهدای دانشجو و دفاع از انقلاب اسلامی را به منظور زمینه سازی ظهور امام (عج) پیگیری کنند.

سستی و تنبلی در مکتب حاج قاسم وجود ندارد

حجت الاسلام سید عبدالنبی موسوی فرد، نماینده ولی فقیه در خوزستان و رئیس هیأت امنای یادمان شهدای هویزه دیگر سخنران این مراسم بود که به ترسیم مسیر واقعی شهدا پرداخت و اظهار داشت: ۲ کشتی فرا روی مسلمانان قرار گرفت؛ کشتی که مبداء آن، از ظلم به نور است و فرمانده این کشتی امام و در زمان کنونی، ولی فقیه است. اگر سوار کشتی ولایت شویم مسیر شهدای واقعی را طی کرده ایم. کشتی دیگر از نور به سمت ظلمت است که سکاندار این کشتی ابلیس است. افراد زیادی یک بار نماز اول وقت را ترک نکردند، اما در انتخاب کشتی دچار اشتباه شدند.

وی بیان کرد: شب عاشورا کسانی بودند که تا نزدیک کشتی ولایت رفتند، ولی کشتی‌ها را جا به جا و در راه غلط حرکت کردند و بعد از پیاده شدن دیگر امکان برگشت به کشتی نور و ولایت را نداشتند. عاشورا و هشت سال دفاع مقدس کشتی است که ولایت مدار آن امامین انقلاب و کشتی دیگر که فرمانده آن نظام سلطه آمریکای جهان خوار است.

امام جمعه اهواز گفت: مکتب حاج قاسم برگرفته از مکتب پیامبر اکرم (ص)، صدیقه اطهر و سیدالشهدا است؛ مکتب حاج قاسم دارای چند ویژگی از جمله تلاش حداکثری تا حد جان دادن، مقاومت در برابر همه موانع، استقامت تا شهادت و ولایت مداری است.

وی افزود: سستی، تنبلی و تن پروری در مکتب حاج قاسم جایی ندارد؛ با مقاومت در مقابل دشمنان امکان پیروزی وجود دارد که شهدا این درس را به ما دادند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان تصریح کرد: انقلاب اسلامی اگر می‌خواهد به قله‌های رفیع پیشرفت راه پیدا کند، باید مسئولان این ویژگی‌ها را داشته باشند، برای این موفقیت نیز تلاش حداکثری در حد جان دادن لازم است.

موسوی فرد گفت: رزمندگان دفاع مقدس مدت‌ها پوتین از پا در نمی‌آوردند و با پوتین لباس رزم نماز می‌خواندند، زیرا در جنگ بودیم و اکنون در جنگ با استکبار جهانی هستیم.

حضور جمعی از خادمان و پرچم متبرک حرم مطهر امام رضا (ع) حال و هوای معنوی ویژه‌ای به این مراسم باشکوه بخشید.

اهدای گل و ادای احترام به قبور مطهر شهدا توسط معاون رئیس جمهور و استاندار خوزستان، قرائت پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پخش کلیپ‌های مختلف از سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی، روایت عملیات نصر و حماسه هویزه و سخنرانی رهبر معظم انقلاب در جمع زائران هویزه در سال ۷۵، شعرخوانی شاعران عرب، اجرای زنده سوگ نوا‌ها توسط رزم نوازان سپاه پاسداران، راه اندازی ایستگاه‌های صلواتی و مواکب جهت پذیرایی از زائران و مهمانان شهدا، اهدای هزاران شاخه گل نرگس توسط دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد بهبهان به زائران شهدا و تجلیل و تکریم خانواده‌های معظم شهدای هویزه با هدایای تبرک ارسالی از آستان قدس رضوی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

در خاتمه این مراسم، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام موسوی فرد (امام جمعه اهواز) در جوار قبور شهیدان برگزار و زائران از سفره اطعام متبرک شهیدان بهره‌مند شدند.

همچنین مراسم قرائت دعای پرفیض کمیل و ندبه در شب و روز جمعه در جوار شهدای هویزه برگزار و از شبکه‌های رسانه ملی به طور مستقیم پخش شد.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها