شهیدی که ایستاده در خاک دفن شد/ ستاره «درخشان» آسمان پرواز

ناگفته‌هایی از یگانه شهید ایستاده هوانیروز پس از گذشت ۳۵ سال از عروج سرتیپ خلبان محسن درخشان آن عقاب تیزپرواز کرانه‌های آسمان، رهپویان شهادت را از چشمه زلال معرفتش سیراب می‌ کند.
کد خبر: ۴۹۹۷۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۳ - 22July 2015

شهیدی که ایستاده در خاک دفن شد/ ستاره «درخشان» آسمان پرواز

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بحبوحه روزهای تلخ درگیری ها و تحرکات گروهک های معاند و تجزیه طلب، غرب کشور و به ویژه کردستان دچار ناامنی و آشوب شده و بخشی از مأموریت مقابله با این اشرار به تیزپروازان هوانیروز محول شد.

شهید محسن درخشان، آن ستاره پرفروغ آسمان پرواز نیز در مأموریتی ویژه به همراه همرزمش به کردستان اعزام و پس از نبردی سخت با اشرار اسیر کینه توزان جدایی طلب شد و پس از تحمل روزها شکنجه و سختی سرانجام در حالیکه ایستاده در خاک دفن شده بود روحش به آسمان رفت و پیام مظلومیت او جریان ساز تاریخ شد.

شهید درخشان از اثرگذارترین نیروهای پیرو خط امام در جریان پیروزی انقلاب بود و به گواه خانواده، دوستان و آشنایانش نقش کلیدی در نشر عقاید و پیام بنیانگذار کبیر انقلاب در دوران حکومت فاسد پهلوی داشت.

با وجود گذشت ۳۵ سال از شهادتش صفای وجود، مردم داری، مهربانی و ایمانش ورد زبان همگان شده و هرروز برگ تازه ای از کتاب زندگانی کوتاهش سرمشقی برای تشنگان ایثار و شهادت می شود.

خواهر شهید درخشان با بیان مختصر خاطرات و ویژگی هایی از برادر شهیدش گفت: محسن که فرزند ارشد خانواده بود در سال ۱۳۳۴ در قصرشیرین متولد شد و در همان اوایل کودکی همراه خانواده به کرمانشاه آمد.

شهلا درخشان ادامه داد: محسن پس از اتمام دوران تحصیل به همراه پسرعمویم «مجتبی درخشان» که از دوران کودکی همچون دو برادر یار و یاور یکدیگر بودند، وارد هوانیروز شده و در سال ۵۶ گواهینامه خلبانی گرفتند که محسن خلبان جنگنده کبری و مجتبی خلبان همافر شد و پس از گذراندن دورهای آموزشی به اصفهان منتقل شدند.

شهید محسن درخشان

وی در ادامه افزود: با آغاز درگیری ها و شدت گرفتن تحرکات ضدانقلاب، محسن به همراه مجتبی به کرمانشاه منتقل و در پایگاه هوانیروز مشغول به خدمت می شوند. پس از انتقالیش دختر خاله ام را برای محسن خواستگاری کردیم اما برادرم اصرار داشت که پس ازبازگشت از ماموریتش درکردستان، ترتیب مراسم ازدواج را بدهیم.

نحوه شهادت شهید درخشان از زبان خواهرش

خواهر شهید درخشان پیرامون نحوه شهادت برادرش میگوید: محسن وقتی با اشرار درگیر می شود به دلیل تیراندازی ضدانقلاب به سوی هلیکوپترش مجروح شده و در نهایت مجبور به فرود میشود و پس از فرود نیز با آن وضعیت به سمت ضدانقلاب تیراندازی می کند اما در نهایت کمک خلبان موفق میشود از مهلکه نجات یابد و محسن نیز توسط تعدادی از اهالی منطقه به بیمارستانی در سنندج منتقل می شود.

یکی از بستگان شهید درخشان نیز در این رابطه گفت: آن زمان من ۱۴ سال داشتم که خبر مفقود الاثر شدن پسرعمویم را شنیدم، همسر دختر عمویم به اتفاق چند تن از نیروهای هوانیروز برای یافتن نشانی از شهید درخشان به کردستان رفته و همه جا را به امید یافتن نشانی از او جست وجو کردند تا اینکه محسن را در یک  سیاه چال در گورستانی دسته جمعی در حالیکه با سیم خاردار بسته شده بود و بر صورتش عسل مالیده بودند، یافتند.

نسرین درخشان افزود: ضدانقلاب کوردل پس از اینکه محسن برای درمان جراحتش به بیمارستان انتقال یافته بود به بیمارستان یورش برده و پرستار بخش را به شهادت رساندند و محسن را با خود بردند و روزها او را شکنجه و آزار کردند  و در نهایت به صورتش عسل مالیده و در کمال مظلومیت شهید کردند.

شهید درخشان، یگانه شهید ایستاده هوا نیروز

وی بیان کرد: پیکر محسن را در حالی یافتند که ایستاده در چاه دفن شده و صورتش به دلیل نیش حشرات از بین رفته بود و با پلاک و نشانی هایی همچون قد و قامت رعنایش شناسایی و سپس با هلیکوپتر به کرمانشاه منتقل کردند.

گفتنی است که در اظهارات شاهدان آمده که منطقهای که شهید محسن درخشان در آن دفن شده بود با جست و جو و کاوش مشخص شد که ضد انقلاب در همان جا گوری دسته جمعی ایجاد و بیش از ۷۰ پاسدار مظلوم را مورد شکنجه قرار داده و به شهادت رسانده است.

خانم درخشان اظهار داشت: روزی که پیکر محسن را به کرمانشاه آوردند خواهرش به بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی رفت تا شاید ردی از برادرش بیابد اما ناگهان صدای هلیکوپتری را شنید که در بیمارستان فرود آمد و وقتی  از نگهبان نام و نشان برادرش را جویا شد او گفت الان یک شهید آوردند به نام محسن درخشان... ۴۰ شبانه روز در عزای محسن بودیم و زمانیکه میخواستیم پیکر محسن را در خاک قرار دهیم دوست صمیمیش ارسلان فیض بسیار بیقراری می کرد و همان جا با شهیدمان عهد کرد که تا یک هفته دیگر کنارت هستم و همان گونه نیز شد و آن دوست وفادار نیز به خیل شهیدان پیوست.

شهید درخشان

خانم درخشان  خدمت به همنوعان، سرکشی به خانوادهها و فامیل را از بارزترین ویژگیهای اخلاقی آن شهید یاد کرد و افزود: پس از شهادتش تازه متوجه شدیم که محسن چقدر در کار خیر سبقت گرفته به طوریکه در مراسم تشییع او جماعت کثیری برای شرکت در مراسم آمده بودند و بدهی های خود به شهید درخشان را پس می دادند و تازه ما متوجه شدیم که شهید درخشان بخش زیادی از حقوقش را به نیازمندان کمک می کرد.

وی افزود: محسن علاقه بسیار زیادی به فراگیری زبان انگلیسی داشت و زمانی هم که با خانواده و فامیل بود با بچهها زبان انگلیسی تمرین و به همه ما فراگیری علم و دانش و یادگیری زبان را توصیه میکرد او تعصب شدید به حفظ عفاف و پایبندی به اعتقادات دینی و مذهبی داشت. عاشق ورزش باستانی بود و همیشه در خانه وسایل ورزش باستانی وجود داشت و هروقت فرصت میکرد به سراغشان میرفت.

همرزمی با شهیدان شیرودی و کشوری

خواهر شهید میگوید: محسن علاقه شدیدی به پرواز داشت گویی خداوند را به هنگام پرواز میدید و در دوران زندگانی کوتاه اما پربارش هرگز کسی را از خود ناراحت نکرد و تمام هم و غمش انقلاب و نظام بود آن زمان نیز به ما تعلیم رانندگی میداد و می گفت که باید روی پای خود بایستید. محسن همرزم شهیدان والامقام یحیی شمشادیان و شهیدان کشوری و شیرودی بود و همزمان با شهید حشمت الله کلوندی به شهادت رسید.

وی  در ادمه با یادآوری اینکه محسن فوق العاده مهربان، بسیار آرام و متین بود بیان کرد: او علاقه زیادی به سخنرانیهای استاد مطهری داشت و به همگان توصیه میکرد که پای سخنان استاد بنیشنید. درمیان دوستانش به شجاعت معروف بود و هرگز باکی ازدشمنان به دل راه نداد.

وی عشق وافر شهید درخشان به حکمتهای گهربار امیرمومنان(ع) را از دیگر خصائص اخلاقی آن شهید یاد کرد و گفت: وقتی حرف میزد به امام علی(ع) و بیانات گهربار آن امام اشاره میکرد.

خواهر شهید وضعیت نامناسب حجاب جوانان در جامعه را سبب اندوه و غم خانواده های شهدا دانست و گفت: هر زمان که جوانان را با پوشش نامناسب میبینم قلبم به درد میآید و از مسئولان درخواست دارم که فکری به حال این وضعیت داشته باشند.

هوانیروز

سرلشگر خلبان محسن درخشان در روز سوم اردیبهشت سال ۵۹ به شهادت رسید و با رفتن او هوانیروز جمهوری اسلامی ایران یکی از بااخلاصترین و زبدهترین خلبانانش را ازدست داد و امروز پیام آزادی خواهی او و نیز دفاع از مظلومان و پایبندی به آرمانهای امام و شهدا آویزه گوش همگان شده است.

به قلم کشیدن اوصاف و جانفشانی های شهید درخشان خارج از توان است اما بیان گوشهای از دلاوریهای آن شهید ایستاده مرهمی بر دل غمناک خانواده شهید و الهامی برای جوانان این مرز و بوم در این دوران حساس تاریخ است.

مزار نورانی آن شهید تاریخ در تکیه شهدای کرمانشاه قرار دارد و اکنون با گذشت سال ها از شهادتش صفای وجودش، خاطرات شیرین دلاوریها و مردمداریهایش روز به روز بیشتر جلوه گری میکند و منش کریمانه او الگوی دوستدارانش شده است.

متاسفانه شهید درخشان آن گونه که باید به عنوان یکی از شهدای شاخص هوانیروز مطرح نشده و جا دارد که بیش از پیش به زندگانی آن شهید، منش و راه و روش انقلابی و آزادی خواهی اش پرداخته شود.

 

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار