به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «مهدی محمدخانی» مدیر انتشارات روایت فتح در گفتوگویی اظهار داشت: افزایش قیمت کاغذ در کنار کمبود این کالا در بازار؛ ناشران را مجبور کرد تا قیمت پشت جلد کتابهای تازه منتشر شده خود را افزایش دهند این امر بر خلاف خواسته ناشران بود، زیرا این عملکرد سبب میشود تا کتاب از سبد خانواده خارج و مخاطب از خرید کتاب منصرف شود.
وی در همین راستا ادامه داد: عدم وجود کاغذ دولتی برای ناشران و قیمتهای سر به فلک کشیده کاغذ در بازار آزاد شرایط فعالیت را در ماههای ابتدای سال جاری را با دشواری فراوانی روبرو کرد این مهم در سطح حوزه نشر و برای همه ناشران رخ داد لذا علاوه بر کاهش میزان تیراژ کتابها، تعداد کتابهای منتشر شده نیز کاهش بسیاری نسبت به سالهای گذشته داشته است.
محمدخانی ورود ناشران به فضای مجازی را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: گسترش کرونا و افزایش محدودیتها برای کنترل بیماری کرونا مشکلات بسیاری را برای ناشران فراهم کرد به همین دلیل ناشران به سمت فضای مجازی گرایش پیدا کردند بدین ترتیب توانستند کتابهای خود را در این عرصه ارائه کنند. انتشارات روایت فتح نیز از امکانات خود استفاده کرد و علاوه بر معرفی آثار تولید شده در این انتشارات حضوری پررنگ در فضای مجازی و سایت مختص خود در اینستاگرام و سایر فضایهای مجازی داشته باشد لذا به جرات میتوان گفت که فضای مجازی توانسته تا حدودی بازار فروش برای ناشران را فراهم کند.
ضرورت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب
وی ضرورت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشران را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: نمایشگاهها همواره شرایط را برای فعالیت و ادامه حیات ناشران فراهم میکنند، اما بیماری کرونا اجازه برگزاری نمایشگاهها را به دلایل، زیر پا گذاشتن پروتکلهای بهداشتی نداد اکنون که امکان برگزاری نمایشگاههای کتاب بهصورت فیزیکی وجود ندارد میتوان این کاستی را با برگزاری نمایشگاههای مجازی جبران کرد.
مدیر انتشارات روایت فتح به اهمیت برگزاری نمایشگاههای مجازی کتاب اشاره و بیان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب که در سال گذشته شاهد اجرای آن بودیم میتواند برای مدت زمان کوتاه فشار اقتصادی، ناشران را کاهش دهد، زیرا بخشی از فروش ناشران در این فضا رقم میخورد، اما با این حال نمیتوان انتظار داشت تا همانند نمایشگاه فیزیکی کتاب دستاوردهای قابل ملاحظهای را داشته باشیم من معتقدم اردیبهشت ماه زمانی مناسب برای مشخص کردن زمان برگزاری نمایشگاه کتاب است، زیرا تا آن زمان کارشناسان بهداشت بر اساس سیاستگذاریهای خود میتوانند مجوز برگزاری یا عدم برگزاری نمایشگاه کتاب را اعلام کنند.
انتشار کتابهایی در حوزه مقاومت و دفاع مقدس
محمدخانی به رویکرد انتشارات روایت فتح اشاره و ابراز کرد: روایت فتح در طول شش ماه ابتدایی سال و با وجود چالشهای کاغذ برای انتشاراتیها دست به انتشار ۱۴ کتاب چاپ اولی زد که از این میزان چهار کتاب آن متعلق به مدافعان حرم بوده کتابهای «من عباس توام»، «معجزه ریتان»، «بهار آخرین فصل» و «حکایت زخم ها» از جمله این کتابها بودند در عین حال سه کتاب نیز به زندگی آیات اعزام اختصاص داشت که در آنها سبک زندگی این بزرگواران منعکس شده و کتابها در حجم کم برای مخاطبان خصوصا نوجوانان منتشر شده است بقیه کتابها نیز با موضوع ادبیات دفاع مقدس و ادبیات مقاومت منتشر و در اختیار خوانندگان کتاب قرار داده شد.
ضرورت برگزاری جشنوارهها
وی به لزوم برگزاری جشنوارهها اشاره و بیان کرد: برگزاری جشنوارهها عاملی برای تشویق و سرمایه گذاری در حوزه نویسندگی است، زیرا استعدادها و توانایی نویسندگان به مرحله رقابت گذاشته میشود و در عین حال زمینه برای فرآیند تبلیغات برای کتابها نیز در کانالی متفاوت حرکت میکند به عبارت دیگر تبلیغات کتابها نیز با قدرت بیشتر انجام شده و مخاطبان را متوجه کتابهای برتر میکند و انگیزه بیشتری را برای مخاطب به همراه دارد.
مدیر انتشارات روایت فتح تصریح کرد: جشنوارهها و یا همان دوسالانهها تاثیرات خاص خود را بر فرهنگ مطالعه دارند و میتوانند مخاطب را با نوع کتابهای منتشر شده و برتر آشنا کنند، اما مداومت این دوسالانهها ارزشمند است و پیوستگی برگزاری آنها هدف مشخصی را در بر دارد که میتواند برای مخاطب شناخته شدهتر شود و نویسنده و ناشر را نیز مجذوب خود کند.
محمدخانی پیرامون کسب مقام برتر از سوی جشنواره دوسالانه آثار برتر جبهه مقاومت و مدافعان حرم برای انتشارات روایت فتح خاطر نشان کرد: انتشارات روایت فتح با شرکت در «جشنواره دوسالانه آثار برتر جبهه مقاومت و مدافعان حرم» توانست به مقام برتر دست یابد همین امر سبب شد تا هدفگذاریهای ما برای آینده مشخصتر شود حرکت انتشارات روایت فتح با ۳۰ عنوان کتاب پیرامون مدافعان حرم است منتشر شده و هم اکنون بیست عنوان در دست تولیَد و تهیه است.
منبع: میزان
انتهای پیام/ ۹۱۱