مدیر روابط عمومی انتشارات خط مقدم مطرح کرد؛

لزوم تبلیغات کتاب در فضای مجازی

آقاجانی: ناشران برای مقابله با رکود ایجاد شده تلاش کردند تا از فضای مجازی به‌عنوان فرصتی مناسب استفاده کنند آن‌ها با ارائه اطلاعات و معرفی کتاب‌های ارزنده خود توانستند تا حدودی جلوی ضرر‌های اقتصادی ایجاد شده در حوزه نشر را بگیرند.
کد خبر: ۴۹۹۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹ - 05January 2022

فضای مجازی می‌تواند نجات دهنده عرصه نشر باشد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسن آقاجانی» مدیر روابط عمومی انتشارات خط مقدم در گفت‌وگویی پیرامون مشکلات و چالش‌های پیش روی ناشران، اظهار داشت: بیماری کرونا علاوه بر رکود، مشکلات اقتصادی فراوانی را پیش روی ناشران قرار داد این امر در کنار تعطیلات گاه و بیگاهی که به علت کنترل رشد ویروس کرونا در جامعه شکل گرفته بود بر مشکلات پیش روی ناشران افزود و خسارت‌های فراوانی را به ناشران وارد کرد.

وی در همین راستا ادامه داد: تولید و تجدید چاپ بسیاری از کتاب‌ها یا به تعویق افتاد و یا انجام نشد البته این شرایط برای همه ناشران یکسان بود و معضلات ناشی از کرونا رکود گسترده‌ای را برای همه انتشاراتی‌ها رقم زد.

آقاجانی رویکرد ناشران برای کاهش آسیب‌های متعدد اقتصادی مورد بررسی قرار داد و افزود: ناشران برای مقابله با رکود ایجاد شده تلاش کردند تا از فضای مجازی به عنوان فرصتی مناسب استفاده کنند آن‌ها با ارائه اطلاعات و معرفی کتاب‌های ارزنده خود توانستند تا حدودی جلوی ضرر‌های اقتصادی ایجاد شده در حوزه نشر را بگیرند.

وی برنامه‌های انتشارات خط مقدم را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: از آنجا که اولویت‌های کاری انتشارات خط مقدم با فعالیت‌های فرهنگی است و نشر و گسترش فرهنگ مقاومت هدفی مهم برای این انتشارات به شمار می‌رود تلاش شده تا محتوا و قیمت کالا‌ها و کتاب‌های فرهنگی تولید شده افزایش نداشته باشد تا مخاطب را همچنان در کنار خود حفظ کند در عین حال تازه‌های نشر همچنین کتاب‌های مرتبط با حوزه ادبیات دفاع مقدس و مقاومت که از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند را با کمک رسانه‌های در دسترس خود مانند رادیو و صفحات مجازی به مخاطبان معرفی کند در این راستا حتی به برگزاری مراسم مجازی برای معرفی کتاب‌ها نیز اقدام کرده‌ایم، زیرا ما معتقد هستیم که تبلیغات می‌تواند آثار ارزنده‌ای را به مخاطبان معرفی کند.

روابط عمومی انتشارات خط مقدم تصریح کرد: اگر چه تلاش برای معرفی کتاب‌ها به مخاطبان و فعالیت در صفحات مجازی تنها بخش کوچکی از ضرر‌های ایجاد شده و رکود موجود در سطح بازار نشر را پوشش میدهد، اما تمام هدف ما در جهت نشر و توسعه و گسترش ادبیات مقاومت است در عین حال باید تاکید کرد که فروش حضوری همواره برای مخاطبان و خوانندگان کتاب جذاب‌تر بوده و میزان فروش را برای ناشران نیزافزایش می‌دهد، اما وجود بیماری کرونا و مشکلات حاصل از این بیماری سبب شده که همچنان تلاشمان در سطح صفحات مجازی ادامه یابد.

وی گله‌ای از نحوه ارائه تسهیلات به ناشران داشت و بیان کرد: مسئولان در سال گذشته وعده‌های بسیاری برای ارائه کاغذ و تسهیلات به ناشران داده بودند، اما امسال متاسفانه هیچگونه تسهیلاتی با عنوان کاغذ دولتی به ناشران تعلق نگرفت از آنجا که دغدغه‌های انتشاراتی‌ها تجارت نیست و بیشتر جنبه فرهنگی فعالیت خود را در نظر می‌گیرند لذا مجبور شدند تا کاغذ را از بازار آزاد خریداری کنند ما نیز امسال مجبور شدیم تا برای تولید کتاب از کاغذ بازار آزاد که قیمت آن بسیار بالاتر از قیمت کاغذ دولتی است استفاده کنیم در چنین شرایطی قطعاً قیمت کالای تولید شده و قیمت پشت جلد کتاب افزایش پیدا میکند.

آقاجانی در همین راستا ابراز کرد: در یک حساب منطقی قیمت هر کتاب تولید شده برای انتشارات ما با وجود کاغذ بازار آزاد حدود ۳۰ هزار تومان برآورد شد، اما برای اینکه بتوانیم مخاطب را همچنان نگه داریم و در عین حال کار فرهنگی خود را توسعه داده باشیم تلاش کردیم تا کتاب «شاخص مکتب شهید سلیمانی» را که آخرین چاپ انتشارات خط مقدم محسوب می‌شود را با قیمت ۲۰ هزار تومان به مخاطبان ارائه کنیم. این قیمت‌ها قطعاً مطلوب و مورد انتظار حوزه نشر نخواهد بود و در درازمدت ضرر‌های جبران ناپذیری را بر این حوزه وارد می‌کند، اما ما برای اینکه فعلاً بتوانیم همچنان در حوزه ترویج فرهنگ مقاومت فعالیت داشته باشیم اقدام به انجام این کار کردیم.

آقاجانی اتفاقات و رویداد‌های اخیر حوزه نشر را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: مسئولان و دست اندرکاران حوزه فرهنگ اگر نتوانند رویکردی مناسب برای ارائه تسهیلات به حوزه نشر در نظر بگیرند قطعاً در آینده شاهد رشد و افزایش سرانه مطالعه نخواهیم بود این در حالی است که باید در نظر داشت مخاطبان با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت کالا‌های روز به روز از حوزه فرهنگ فاصله می‌گیرند و این امر آسیب‌های فراوانی را در درازمدت برای جامعه در پی دارد.

مدیر روابط عمومی انتشارات خط مقدم پیرامون برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اظهار کرد: سخنان فراوانی پیرامون برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی مطرح شده است و بسیاری از ناشران از آن استقبال کردند، زیرا در فضای حاکم بر حوزه نشر این امر می‌تواند رویکردی مناسب برای جلوگیری از ضرر‌های بیشتر حوزه نشر باشد، اما باید در نظر داشت که هیچ گاه نمایشگاه‌های مجازی نمی‌توانند تاثیرات و جذابیت نمایشگاه فیزیکی را برای مردم در بر داشته باشند، اما شرایط به وجود آمده ناشی از بیماری کرونا باعث شده انجام هر حرکتی که بتواند زمینه را برای ایجاد تحول در افزایش سرانه مطالعه و خرید اینترنتی کتاب فراهم کند مورد تایید خواهد بود، نشر خط مقدم نیز از این رویداد فرهنگی استقبال می‌کند تا فرهنگ پایداری و مقاومت را همچنان زنده نگه داشته و ادامه دهیم.

آقاجانی مزایای نمایشگاه فیزیکی را برشمرد و خاطرنشان کرد: نمایشگاه مجازی تلنگری به جامعه خواهد بود تا بتواند بار دیگر توجه جامعه را به سوی افزایش سرانه مطالعه جلب کند، اما قطعاً می‌تواند آثاری همانند نمایشگاه مجازی را در پی داشته باشد بسیاری از ناشران نیز که در این نمایشگاه شرکت می‌کنند ارزش مادی کار‌های خود را در نظر نگرفته و بیشتر به جنبه کیفیت و ارزش معنوی فرهنگی تولیدات خود توجه دارند تا بتوانند بدین وسیله جایی در سبد مصرفی خانواده برای کتاب‌های خود قرار دهند متاسفانه امروز دیگر خانواده‌ها کتاب را به چشم یک کالای لوکس نگاه می‌کنند که این اصلاً درست نیست.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار