سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

منظومه فکری شهید سلیمانی نسخه نجات بخش و نقطه راهبردی جامعه ما است

رمضانی در مراسم رونمایی از کتاب «قهرمان ملی» با اشاره به ابعاد ملی، بین‌المللی و جهانی شهید قاسم سلیمانی، منظومه فکری این شهید والامقام را نسخه نجات بخش و نقطه راهبردی جامعه ما در شرایط کنونی دانست.
کد خبر: ۴۹۸۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳ - 05January 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین رونمایی از کتاب «قهرمان ملی» کتابنامه توصیفی ۳۰ اثر درباره زندگی و شخصیت حاج قاسم سلیمانی، با حضور مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سیدباقر میرعبداللهی، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل، هادی آشتیانی، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی، هادی امیری، مدیرکل امور عمرانی، اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها، علیرضا زندوکیلی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، فرید خانبلوکی، کارشناس ارشد امور بین‌الملل موسسه ابرار و همرزم شهید سلیمانی، علی داودی شاعر و عضو شورای ادبی نهاد و جمعی از علاقه‌مندان و اهالی فرهنگ و ادب، در کتابخانه مرکزی پارک‌ شهر تهران برگزار شد.

مهدی رمضانی سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم با گرامیداشت یاد شهید قاسم سلیمانی طی سخنانی اظهار داشت: صحبت کردن از مقام این شهید بزرگوار بسیار دشوار است و کار من نیست. در واقع نسل ما به خصوص جوانان در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ خودمان را در شخصیت حاج‌قاسم‌سلیمانی پیدا کردیم. اولین برخورد من با شهید سلیمانی به سال ۸۷ باز می گردد که پس از شهادت حاج عماد مغنیه ایشان منت گذاشتند و در مراسمی که برای آن شهید بزرگوار تدارک دیده بودیم، شرکت کردند. روح و دل ما به شخصیت او گره خورد، اما هنوز از شوک شهادت ایشان خارج نشدیم و هنوز هم وقتی صحبت از ایشان می شود صدا و دلمان می لرزد و قلبمان به تپش می افتد.

«صداقت» و «اخلاص» زیربنای شخصیت شهید سلیمانی

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره شهید سلیمانی، افزود: تصور می کنم در سالهای پس از انقلاب و در اتفاقات و فراز و نشیب‌های مختلف تاریخ انقلاب در بیش از چهار دهه اخیر، هیچ فردی حال رهبر انقلاب را در لحظاتی که ایشان درباره شهید سلیمانی صحبت می کنند، ندیده باشد. یعنی این لحظاتی که رهبر معظم انقلاب درباره شهید حاج قاسم سلیمانی صحبت می کنند و خصوصیات متعددی را از ایشان بیان می‌کنند.

منظومه فکری شهید سلیمانی نسخه نجات بخش و نقطه راهبردی جامعه ما است

رمضانی ادامه داد: ۲ نکته و فراز جدی شخصیت شهید سلیمانی که همواره مورد تاکید رهبری بوده است «صداقت» و «اخلاص» ایشان بوده که شخصیت این شهید بزرگوار بر این اساس استوار شده و در جای جای شخصیت و زندگی ایشان قابل مشاهده است. گویی شهید سلیمانی چیدمان شخصیتی خود را تا نقطه شهادت کاملاً حساب شده و دقیق طرح ریزی کرد. زمانی که به نگاه راهبردی اجتماعی ایشان ورود می‌کنیم، می‌بینیم ایشان یک نگاه بسیط، عمیق و متفاوت از گفتمان غالب در هر مقطعی را مطرح می‌کنند؛ این موضوع در نگرش ایشان در حوزه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی نیز مشهود است.

لزوم پیروی از همه ابعاد مکتب شهید سلیمانی

رمضانی با تاکید بر پیروی از مکتب شهید سلیمانی تصریح کرد: اخیرا دوستی از باب عدالتخواهی برخی از نکات شخصیتی ایشان را تایید و برخی را رد می کرد و عنوان ‌کرد که «ما به نگاه سیاسی ایشان کاری نداریم!» ولی زمانی که مقام معظم رهبری می فرمایند «مکتب شهید سلیمانی» مگر مکتب قابل تفکیک است؟ ما درباره منظومه فکری فردی سخن می گوییم که رهبری از آن به عنوان مکتب یاد کردند و ما معتقدیم که حتماً نگاه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شهید سلیمانی نگاه راهبردی و نجات بخش امروز در این مقطع زمانی از جامعه ما است.

وی با اشاره به شخصیت جهانی شهید سلیمانی و استقبال از پیشنهاد مطرح شده درباره تدوین اثری درباره جنبه بین‌المللی شخصیت این شهید گفت: ما حتما در نهاد از باب ادای دین و تکلیف خود به این موضوع می پردازیم و آمادگی خودمان را برای به نتیجه رسیدن این پیشنهاد اعلام می‌کنیم. شخصیت حاج قاسم و نه تنها بعد ملی دارد، بلکه دارای ابعاد بین المللی و جهانی نیز است و میتوان با دعوت از افراد مطلع از فعالیت های این شهید والامقام، از اقدامات سازنده‌ای که ایشان در قاره‌ها و کشورهای مختلف داشتند و کمتر کسی تصور آن را می‌کند، به وقتش اطلاع‌رسانی کرد و این نگاه دلسوزانه ایشان نسبت به نوع بشر را تبیین کرد.

مهدی رمضانی در ادامه با اشاره به ولایتمداری شهید سلیمانی نیز گفت: منظومه فکری شهید سلیمانی را نسخه نجات بخش و نقطه راهبردی فعلی در جامعه می دانیم؛ نگاهی که همه افراد، سطوح و شئون را در بر می گیرد. ایشان در عین حال که از انقلابی ترین و ولایی ترین افراد است و در صحبت ها، وصیت نامه و نحیبش به علما نقطه نهایی نگاه خود را به وجود رهبر معظم انقلاب بیان می کند، کسی است که وقتی به شهادت رسید همه مردم با هر سلیقه و فکری حول محور او جمع شدند و خود را در او پیدا کردند که این موضوع در مراسم تشییع پیکر ایشان مجسم شد.

منظومه فکری شهید سلیمانی و تبیین حرکت جامعه حول محور ولایت

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر لزوم بررسی و واکاوی شخصیت شهید سلیمانی گفت: اگر بتوانیم این شخصیت را با واکاوی و یک اقدام عملی به یک سند فرهنگی در کشور تبدیل کنیم، می توانیم مسائل و بعضاً گسست هایی که در کشور شکل می‌گیرد را پوشش دهیم بتوانیم حول محور ولایت حرکت جامعه را پیش ببریم. بر این اساس باید همواره از شهید سلیمانی یاد کنیم و دین خودمان نسبت به ایشان را ادا کنیم، چراکه یاد این شهید تنها محدود به ۱۳ دی ماه هر سال نخواهد بود. ایشان یک شخصیت ملی و بین‌المللی و جهانی است که ما باید ایشان را در طول سال و سالها سر دست بگیریم و از او بهره ببریم.

وی یادآور شد: با شهادت ایشان برای اولین بار بود که نسل فعلی معنای درست «قهرمان» را از نزدیک درک کرد و جوانان و نوجوانان و فرزندان ما برای اولین بار توانستند به صورت عینی جواب سوالات خود درباره قهرمانان، شهدا و ایثارگران را در شخصیت شهید سلیمانی پیدا کنند.

رمضانی افزود: زمانی که کتاب خودنوشت شهید سلیمانی با عنوان «از چیزی نمی ترسیدم» را مطالعه می کردم، بیشترین چیزی که به چشم آمد برجستگی عنصر صداقت در بیان ایشان است و در طول بیان خاطراتشان در این کتاب از عنصر «صداقت» فاصله نگرفتند؛ موضوعی که در کتاب «میدان های سخت» نیز که شامل سخنرانی های ایشان در دوران جنگ تحمیلی و همچنین فعالیت در سپاه قدس می‌شود، وجود یک چهارچوب فکری است که در سالهای متمادی مسیر کمال را طی کرده تا به حاج قاسم عصر ما و شهید سلمیانی می رسد. دلنوشته و نامه های منتشر شده از ایشان در سال‌های اخیر نیز به زیبایی نشان می‌دهد ارتباط ایشان با مرگ به طوری بود که گویی مرگ را مانند خمیری به دست خود می‌گیرد و با آن نجوا می کند و به دنبال گمشده خود می‌گردد؛ مشهود است این صحبت‌های یک فرد عادی نیست و منشاء دیگری دارد.

وی در ادامه به خوانش بخشی از مثنوی بلند افشین علا به نام سربازنامه، که مورد تحسین مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته بود، پرداخت:

بر قامت عرش ارتعاش افتاد/ بر گونه آسمان خراش افتاد

تنها نه به فارس شور محشر شد/ اسلام در این عزا مکدر شد

برخاست عراق بهر تشییع‌اش/ عازم، عتبات شد به تودیعش

هم بصره و حله از ثبات افتاد/ هم دجله به دامن فرات افتاد

شد عرصه سوگواری آن گل/ از بحر مدیترانه تا کابل

چون کوه شنید طاقتش کم شد/ چون سرو شنید قامتش خم شد


فعالان فرهنگ هنر و رسانه، سربازان سید شهدای مدافعان حرم هستند

ادامه این مراسم با سخنان مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد همراه بود که وی طی سخنانی با بیان تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و گرامیداشت دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، گفت: اگر به کشورهای سوریه و یا عراق سفر کنید کاملاً احساس خواهید کرد آرامشی که امروز در این کشورها به خصوص سوریه برقرار است، به برکت سردار شهیدی است که اگر چه امروز به صورت فیزیکی در میان مردم نیست، اما اقداماتش برای ثبات و امنیت این مناطق ماندگار خواهد بود، موضوعی که مردم سوریه نیز به آن اذعان دارند.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به کشور سوریه گفت: امروز در کشوری مانند سوریه و لبنان که تنوعی از اقوام به لحاظ دینی وجود دارد، مسیحیان، ایزدی ها، علویان، دَروزی‌ها در کنار مسلمانان اهل سنت و شیعیان بصورت مسالمت‌آمیز زندگی می کنند و ثبات و امنیت در بازار داد و ستد و رفت و آمد مسیحیان در ایام سال جدید میلادی و همچنین آرامشی که در اطراف حرم حضرت زینب سلام الله علیها در زینبیه و حرم حضرت رقیه سلام الله علیها در مرکز دمشق وجود دارد مرهون تلاش فرماندهان و سردارانی است که مردانه در میدان ایستادند و شهید شدند؛ مردانی از ایران، افغانستان، پاکستان، لبنان و خود سوریه که با فرماندهی زنده یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی جبهه مقاومت را تشکیل دادند و این آرامش را به یادگار گذاشتند.

منظومه فکری شهید سلیمانی نسخه نجات بخش و نقطه راهبردی جامعه ما است

توکلیان با اشاره به تصاویر منتشر شده از سال‌های گذشته و امروز کشور سوریه گفت: عکس به مثابه یک رسانه است و به عنوان یک سند در حوزه پژوهش قابل بررسی است. به استناد تصاویر منتشر شده از حضور این شهید والامقام در میدان نبرد با نیروهای افراطی و آن جماعت وحشی که در همه خبرگزاری های معتبر دنیا دنیا منتشر شده، می‌توان مقایسه‌ای از وضعیت این مناطق در سال‌های اخیر و امروز داشت و امنیت ایجاد شده را مشاهده کرد.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد با قدردانی از همه هنرمندان و فعالان حوزه رسانه و فرهنگ که طی این سال‌ها اقدام به خلق اثر در حوزه مقاومت و شهادت کرده‌اند گفت: عکاسان، هنرمندان فعال در رشته های مختلف هنری، نویسندگان و شاعران و... روایت گرانی که با دوربین‌های خود مستندنگاری و یا همین ۳۰ نویسنده‌ای که امروز آثارشان در این مجموعه رونمایی می‌شود، نسبت به جبهه و مکتب مقاومت ادای دین کرده‌اند و وظیفه خود را در مقابل خون‌هایی که برای دفاع از حریم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ریخته شده به جا آورده‌اند. در واقع فعالان فرهنگ هنر و رسانه سربازان سید شهدای مدافعان حرم هستند.

وی در ادامه سخنان خود به حساسیت شهید سلیمانی به جبهه فرهنگی و فعالیت در حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: شهید سلیمانی همواره در حوزه تولید محصولات فاخر و ارزشمند فرهنگی که بتواند در مقابله با تفکر اسلام هراسی و شیعه هراسی در عرصه جهانی قابل ارائه باشد، تاکید داشتند.

مهدی توکلیان ادامه داد: یکی از رویکردهای حاج‌قاسم‌سلیمانی که ریشه در منویات مقام معظم رهبری نیز دارد، جوانگرایی و اهمیت دادن به جوانان بوده است.

وی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که همه فعالان در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سطوح مختلف و اقصی نقاط کشور، رهروی واقعی مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهان و همرزمان ایشان باشند.

لزوم شناخت و معرفی شهید سلیمانی به عنوان یک اسطوره ملی مذهبی

علیرضا زندوکیلی، سرپرست کتابخانه های عمومی استان تهران نیز در این مراسم با گرامیداشت دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و بیان تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه گفت: آنچه ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با آن مواجه هستیم، حالی مانند حال هنر دارد. بر اساس این رویکرد کتاب، کتاب خواندن و هنر مصطلح، اساسا موضوعیتی ندارد؛ بلکه اینها ظرفی هستند که ما را به آنچه باید، برسانند. در واقع رابط بین ما مخاطب برای القای یک مفهومی مهم است. بر این اساس کتابخوان بودن صرف خیلی اهمیتی ندارد و اساسا از آن تلقی به فرهیختگی نمی‌شود. آنچه که ما در این ظرف می‌ریزیم مهم است و آن اجزایی که ما با آن غذای روح را مهیا می‌کنیم اهمیت دارد.

وی با اشاره به برگزاری این مراسم برای رونمایی از کتابنامه تصویری ۳۰ اثر درباره شهید سلیمانی گفت: برگزاری این مراسم گامی برای معرفی یک اسطوره ملی و مذهبی است؛ اسطوره‌ای که متعلق به این زمان است و باید آن را ببینیم و از آن درس بگیریم و از آن بهره‌مند شویم. امیدوارم بتوانیم از این مدتی که به عنوان مسئول مشغول به خدمت هستیم استفاده کنیم تا در این ظرف مواد و محتوای خوبی بریزیم تا آنچه که به عمل می‌آید قابل استفاده برای مخاطب ما باشد.

منظومه فکری شهید سلیمانی نسخه نجات بخش و نقطه راهبردی جامعه ما است

سرپرست کتابخانه های عمومی استان تهران گفت: ما در قبال تک تک افرادی که در فضای فرهیختگی کتابخانه‌ها به ما مراجعه می‌کنند مسئول هستیم و در قبال آن خوراکی که به آنها می‌دهیم نیز باید پاسخگو باشیم. امیدوارم بتوانیم به عنوان یک خانواده بزرگ که در رگ و پی این جامعه نفوذ کرده و می‌تواند تاثیرات شگرفی داشته باشد، موثر واقع شویم و گامی به سمت بافرهنگ‌تر شدن و انسان‌تر شدن برداریم و با استمداد از خداوند متعال و روح بزرگانی چون حاج قاسم سلیمانی عزیز، این مسیر را بهتر و راحت‌تر طی کنیم.

تلاش برای معرفی جنبه بین‌المللی شخصیت شهید سلیمانی

در ادامه این مراسم فرید خانبلوکی، کارشناس ارشدامور بین‌الملل موسسه ابرار با تقدیر از برگزار کنندگان این مراسم در سخنانی گفت: ابعاد شخصیت حاج قاسم تنها به «قهرمان ملی» خلاصه نمی‌شود. مقام معظم رهبری چند روز پیش در دیدار با اعضای کنگره این شهید بزرگوار فرمودند که «حاج قاسم را ملی نبینید، بلکه بین‌المللی نیز ببینید». اگر ما امروز مراسمی برای رونمایی از کتاب «قهرمان ملی» برگزار کرده‌ایم، بیاییم کتاب دومی هم تحت عنوان «قهرمان بین‌المللی» تدوین کنیم و من از طرف بخش بین‌الملل موسسه ابرار پیگیری این موضوع را شخصا برعهده خواهم گرفت و به دوستان عرض می‌کنم که تمام توان خود را به میدان بیاوریم و یاری رسانیم تا بعد بین‌المللی شخصیت حاج قاسم را معرفی کنیم. بعدی که معرفی آن تا حدودی مغفول مانده است.

وی با اشاره به محدودیت‌های موجود در رسانه‌های بین‌المللی برای پرداختن به موضوع شهید قاسم سلیمانی گفت: ما باید با تمام نیرو و کمک گرفتن از دوستان و همراهان مطلع و آگاه و توانمند، عزم خود را برای انتشار و رونمایی از این کتاب جزم کنیم. در این راستا لازم است سلسله جلساتی با همکاران در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و البته با دعوت از استادان دانشگاه و همرزمان شهید سلیمانی تدارک ببینیم تا بتوانیم کتاب جامعی را تدوین و معرفی کنیم و این توان را داریم که در کشورهای حوزه مقاومت نیز این کتاب را رونمایی کنیم.

منظومه فکری شهید سلیمانی نسخه نجات بخش و نقطه راهبردی جامعه ما است

خانبلوکی در ادامه به بیان خاطره‌ای از شهید سلیمانی پرداخت و گفت: در یک روز هنگامی که شهید سلیمانی مهیای خواندن نماز ظهر بودند، یک جوان بسیجی از خانواده شهدا خدمت ایشان رسیدند و از ایشان خواستند که انگشتر خود را به او هدیه دهند و شهید سلیمانی پیش از آغاز نماز خود، آن جوان را در آغوش گرفت و او را بوسید و انگشترش را به او هدیه کرد و گفت: «از شما می‌خواهم که برای من دعا کنید که شهید شوم، چرا که من از همرزمانم جا مانده‌ام».

در ادامه این مراسم علی داودی شاعر و عضو شورای ادبی نهاد به خوانش شعری درباره مکتب شهید سلیمانی و غزلی درباره حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخت. همچنین رونمایی از کتاب «قهرمان ملی» کتابنامه توصیفی ۳۰ اثر درباره زندگی و شخصیت حاج قاسم سلیمانی بخش پایانی این مراسم بود که با حضور سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد و همرزم شهید سلیمانی به انجام رسید.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار