صدور ۲۶ هزار هنرکارت برای مدیران کانون‌های مساجد سراسر کشور

در جریان برگزاری جلسه امضای تفاهم‌نامه میان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) و صندوق اعتباری هنر، صدور ۲۶ هزار هنرکارت برای مدیران کانون‌های مساجد سراسر کشور در فاز اول امضای این تفاهم‌نامه تصویب شد.
کد خبر: ۴۹۹۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰ - 10January 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست امضای تفاهم‌نامه ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و صندوق اعتباری هنر عصر یکشنبه (۱۹ دی) با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارتخانه برگزار شد.

اسماعیلی در این نشست که به منظور عضویت ۲۶ هزار نفر از مدیران کانون‌ها برای بهره‌مندی از فهما کارت (هنرکارت) این صندوق برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: در دولت مردمی و انقلابی به دنبال مردمی‌سازی فرهنگ و هنر است؛ البته با توجه به این نکته کلیدی که دولت در فضای فرهنگی و هنری مشارکت می‌کند تا فضای کنشگری فعالان مردمی را تقویت کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حال حاضر فعالان فرهنگی و هنری در ۲۶هزار کانون فعال مساجد، سازمان اوقاف و امور خیریه با امامزادگان و بقاع متبرکه و شبکه گسترده‌ای از کتابخانه‌ها مشغول فعالیت هستند که از این رو ما با یک شبکه عظیم و گسترده روبرو هستیم که این شبکه مردمی فرهنگ قابل درک بوده و با علایق عاطفی، مذهبی و سنتی ما گره خورده اند.

اسماعیلی تاکید کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه داریم با به هم پیوسته کردن شبکه‌ها اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

عضوشورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تمام آنچه در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری شاهدیم در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد قابل اجرا است، یادآور شد: درسفر‌های استانی ام از نزدیک شاهد انگیزه مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد هستم که باید به آن توجه کرد.

وی از راه‌اندازی یک کارگروه ویژه اقدام مشترک در مورد مجموعه‌های مردمی وزارتخانه از جمله سازمان اوقاف، نهاد کتابخانه‌ها، کانون‌های فهما و... خبر داد و افزود: باید در بین این مجموعه‌ها به یک برنامه مشترک برسیم و فضای مردمی‌سازی فرهنگ و هنر را به خوبی پشتیبانی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فضای فرهنگی و هنری در حال حاضر بسیار تسهیل شده است، برای نمونه در سفر رییس جمهور به یزد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از جمله مواردی بود که مورد توجه ایشان قرار گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد برای وزارت‌خانه متبوع تصریح کرد: در گذشته شاید اقدامات این مجموعه به عنوان فعالیت‌های حاشیه‌ای تلقی می‌شد، اما خوشبختانه مجموعه فهما خود را اثبات کرده و جزو کار اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می‌شود.

اسماعیلی با اشاره به اقدامات و خدمات خوب صندوق اعتباری هنر، اظهار داشت: این صندوق به دنبال کار‌های توسعه‌ای است و علیرغم پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری به دنبال گسترش دایره شمول خود نیز است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه، کاری که در خصوص «فهما کارت» در صندوق اعتباری آغاز می‌شود باید یک آمایش سراسری را هم به دنبال خود داشته باشد که این آمایش اطلاعاتی دقیق تنها باتوجه به زیرساخت‌های موجود ممکن است.

اسماعیلی ادامه داد: در وزارت متبوع ماموریت‌های زیادی را داریم که بخشی از آن‌ها در حوزه‌های دینی همچون حج و زیارت، سازمان اوقاف و امور خیریه، ستاد فهما و معاونت قرآن و عترت وجود دارد و بخش دیگر آن در حوزه‌های فعالیت‌های فرهنگی و هنری در خارج از کشور رقم می‌خورد که خروجی همه‌ی این فعالیت‌ها باید تحقق شعار اصلی دولت یعنی برقراری عدالت فرهنگی باشد که کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد یکی از مهم‌ترین ابزار رسیدن به این شعار و ایده است چراکه از طریق کانون‌ها به همه جای کشور دسترسی خواهیم داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از طریق کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد برقراری تسهیل خواهد شد، ابراز امیدواری کرد: ستاد فهما در این راستا اقدامات خوبی را داشته باشند و صندوق اعتباری هنر نیز چتر حمایتی خود را هم کامل‌تر و هم با تکنولوژی‌های بهتر و برتر به منصه ظهور برساند.

در پایان این نشست با حضو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تفاهم‌نامه‌ی بین ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و صندوق اعتباری هنر به منظور عضویت ۲۶هزار مدیر و بیش از دو‌میلیون عضو ستاد فهما برای بهره‌مندی از هنر کارت به امضا طرفین رسید.

بهره مندی بیش از ۷۰ هزار نفر از خدمات هنرکارت

«سید مجید پوراحمدی» در ادامه این نشست با تشریح فعالیت‌ها و خدمات صندوق اعتباری هنر، این صندوق را از جامع‌ترین مجموعه‌های متشکل از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه دانست که بیش از ۸۷ هزار عضو آن دارای یک بانک اطلاعاتی کامل هستند.

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به ویژگی‌های هنرکارت، از این کارت به عنوان یکی از محصولات صندوق اعتباری هنر یاد کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار نفر از اعضا تحت پوشش این کارت قرار دارند که رفته رفته با تقاضای جدید و ثبت نام به این تعداد افزوده می‌شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین استفاده و اعتبار در همایش‌های بین المللی، استفاده از تخفیف‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اعتبار در بسیاری از سفارتخانه‌ها، حوزه گردشگری و همچنین امور بانکی و خرید کالا‌های ایرانی و ... را از جمله مزایا و محاسن هنر کارت برشمرد.

پوراحمدی همچنین در ادامه به فعالیت گسترده کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اشاره کرد و گفت: براساس تفاهم نامه منعقده امروز مدیران و اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور به عضویت فهما کارت (هنر کارت) در می‌آیند و در ادامه از خدمات این کارت استفاده خواهند کرد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر تصریح کرد: در فاز اول براساس تفاهم‌نامه ۲۶ هزار نفر از میران کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد برای آن‌ها این کارت صادر و در فاز دوم نیز حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از اعضای این کانون‌ها نیز شرایط بهره مندی از این کارت فراهم خواهد شد.

به گفته مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کانون‌های مساجد می‌توانند هرگونه ارائه بسته‌های حمایتی، پرداخت‌ها و ... را از طریف این کارات برای اعضای خود انجام دهند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی رئیس ستادعالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ضمن قدردانی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در امضای این تفاهم نامه و خدمات حاصله از آن، به دستور مساعدت دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای عضویت فعالان قرآنی در صندوق هنر و همچنین تصویب مصوبه توسط دولت اشاره کرد و گفت: تلاش ما این است تا با امضای این تفاهمنامه فعالان و مدیران کانون‌های فرهنگی و هنی مساجد نیز به نوعی از خدمات و تسهیلات فهما کارت در قالب هنر کارت بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار