آیت الله خاتمی: باید از تمامی سلایق سیاسی در اداره کشور بهره برد

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در اداره کشور و در یک فضای منطقی باید تمامی سلایق حضور داشته باشند.
کد خبر: ۵۰۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴ - 23July 2015

آیت الله خاتمی: باید از تمامی سلایق سیاسی در اداره کشور بهره برد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، آیتالله سید احمد خاتمی شامگاه چهارشنبه در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی اظهار داشت: یکی از مهمترین آفتهای مدیریتی، عزل و نصبهایی است که براساس سلایق سیاسی انجام میشود زیرا در این عزل و نصبها مبنا و ملاک، شایستگیها نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران، مبنایی شد که براساس آن سلایق مختلف سیاسی در جامعه رشد و نمو پیدا کردند در حالی که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل خفقان حاکم بر جامعه اصطلاحاتی مانند چپ و راست در جامعه وجود نداشت و تنها یک اندیشه حاکم بود.

آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه در اداره کشور و در یک فضای منطقی باید تمامی سلایق حضور داشته باشند تصریح کرد: نباید به اختلاف سلیقه به چشم بحران نگاه کنیم بلکه رویکرد باید این باشد که این سلایق مختلف را بتوانیم به درستی مدیریت کنیم و از فرصتهای مغتنمی که ایجاد میشود بهره برداری صحیحی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: قرار نیست که در جامعه تنها یک سلیقه وجود داشته باشد و بخواهد حرف خود را به کرسی بنشاند بلکه اساس در جامعه اسلامی، آزادی سلایق است؛ اگر بخواهیم مبنا را تنها حاکمیت یک اندیشه قرار دهیم قطعا دیکتاتوری شکل میگیرد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه حرکت جناح اصولگرا و اصلاح طلب در جامعه باید براساس ولایت مداری و خط ولایت تبیین شود بیان کرد: فتنه، عین خیانت است و در دسته بندیهای خود، هیچگاه اصلاح طلبی را معادل فتنه تلقی نکردیم.

آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه اختلاف سلیقهها گاهی تفرقه انگیز میشود تصریح کرد: اگر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب هدف خود را یک امر مشخص قرار دهند اختلافات میان آنها عمدتا حالت سلیقهای به خود میگیرد اما اگر هدف نهایی مدنظر آنها با یکدیگر متفاوت باشد اختلافات آنها نیز شکل تفرقه انگیز پیدا میکند.

وی با اشاره به اینکه نقطه مقابل اختلاف سلیقه، تفرقه است خاطرنشان کرد: در اختلاف سلیقه اهداف یکی است و تنها ابزارها و روشهای نیل به آن هدف متفاوت است در حالی که تفرقه، مبنا و اساس جامعه را به چالش میکشد.

وی با اشاره به اینکه باید در مدیریت این اختلاف سلایق مرزهایی را رعایت کنیم بیان کرد: در درجه اول باید از خودشیفتگی در این عرصه پرهیز کرد به این معنا که نباید جناحی خود را مصداق حق محض معرفی کند و در درجه دوم نباید از مقدسات استفاده ابزاری کرد.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: یکی از مرزهای دیگر در کنترل و مدیریت این اختلاف سلایق این است که باید قدرت تحمل عقاید مخالف خود را داشته باشیم و از سوی دیگر بتوانیم با این عقاید مختلف با دلیل و برهان برخورد کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار