کارشناس مسائل بین‌الملل:

هدف از ترور دانشمندان هسته‌ای بازدارندگی پیشرفت‌های علمی است

روحانی گفت: پیشرفت کشور هیچ‌ وقت متوقف نمی‌شود و در واقع با ترور یک فرد، قطار پیشرفت علمی هیچ‌ وقت متوقف نخواهد شد و البته امنیت نیز خدشه‌دار نمی‌شود.
کد خبر: ۵۰۰۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷ - 12January 2022

هدف از ترور دانشمندان هسته‌ای بازدارندگی پیشرفت‌های علمی است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «کارن روحانی» کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگویی درباره اهداف ترور دانشمندان هسته‌ای، اظهار داشت: هدف اصلی نارکارآمدکردن و بازدارندگی ایجاد کردن در برابر پیشرفت‌های علمی، فنی و تکنولوژیک کشور است و در حقیقت دشمن می‌خواهد با این اقدام ضمن مانع شدن برای پیشرفت ایران، کشور را بی ثبات و ناامن جلوه بدهند.

وی در عین حال با تصریح بر اینکه ترور هر کدام از دانشمندان کشور سبب خواهد شد گل‌ها و نهال‌های دیگری روییده شود، اظهار کرد: پیشرفت کشور هیچ وقت متوقف نمی‌شود و در واقع با ترور یک فرد، قطار پیشرفت علمی هیچ وقت متوقف نخواهد شد و البته امنیت نیز خدشه دار نمی‌شود.  

وی با اشاره به نبود هیچ سند بین‌المللی که تروریسم را تعریف کرده باشد، بیان کرد: یکی از منابع حقوق بین‌الملل، معاهدات بین‌المللی است، اما عرف و آنچه در عرصه بین الملل متجلی می‌شود، می‌تواند زمینه‌ای برای بیان قاعده باشد؛ بنابراین مذموم و ممنوع بودن تروریسم بدون شک مورد تائید همه کشور‌ها است و حداقل در سازمان ملل با توجه به قطعنامه ها، تررویسم مورد ممنوعیت قرار گرفته است.

وی افزود: مهم‌ترین موضوعی که باعث شد نتوان جرایم تروریستی را به نوعی در جرایم قابل تعقیب در فضای بین‌الملل قرار داد، عدم درج این موضوع در اساسنامه رم که اساسنامه تشکیل دهنده دیوان کیفری بین‌المللی است دانست. البته این بدان معنا نیست که تروریسم جرم و قابل تعقیب نیست، اما مجاری تعقیب آن متفاوت است و باید از شیوه‌های دیگری می‌توان استفاده کرد.

 کارشناس حقوق بین‌الملل با بیان اینکه از طریق دیوان بین‌المللی کیفری امکان تعقیب ترور دانشمندان هسته‌ای وجود ندارد، گفت: صلاحیت دیوان بین المللی کیفری منحصر به جرایم مندرج ماده اساسانامه رم است که تروریسم جزو آن نیست.

وی از امکان محکوم کردن جرایم تروریستی از طریق مجاری دیگر بین‌الملل گفت و اظهار کرد: تعقیب عاملین و مجازات آن‌ها بر اساس عرف، در سطح بین‌الملل امکان پذیر است و می‌توان از این ظرفیت برای پیگیری حقوقی ترور دانشمندان هسته‌ای استفاده کرد.

روحانی با تفکیک حقوق کیفری بین‌الملل و بین‌المللی کیفری بیان کرد: در بحث کیفری بین‌المللی در مواد مختلف قانون مجازات اسلامی به مواردی استناد شده است که استثنایی بر اصل سرزمینی بودن قوانین هستند و در حقیقت دایره صلاحیت کیفری را به فراتر از مرز‌ها گسترش داده ایم.

 استاد دانشگاه با تصریح بر این موضوع که می‌توان با استناد به قوانین داخلی، ترور دانشمندان هسته‌ای را در دادگاه‌های داخلی دنبال و برای عامل بین‌المللی آن حکم صادر کرد، عنوان کرد: گذشته از این موضوع، اساسا جنایت ترور دانشمندان هسته‌ای در داخل سرزمین ایران اتفاق افتاده است و همین امر دست دادگاه‌های داخلی برای پیگیری موضوع را باز می‌گذارد.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها