اختتامیه جشنواره عمار برگزار شد؛

جعفری‌جوزانی: راه تنفس بر هنرمندان جوان بسته‌ است/ جبلی: شاه‌راحل مشکلات برگشت به مردم است

اختتامیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
کد خبر: ۵۰۰۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵ - 14January 2022

جعفری‌جوزانی: راه تنفس بر هنرمندان جوان بسته‌ است/ جبلی: شاه‌راحل مشکلات برگشت به مردم استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

بنابرین گزارش در اولین بخش از اهدای جوایز با حضور خانواده شهید سجاد شیبانی، خانواده شهید اصغر پاشاپور و هیئت داوران، برگزیدگان بخش‌های مستند نهضت جهانی مستضعفین، مستند حافظه ملی و بخش مستند حافظه ملی تقدیر شدند.

هئیت داوران جشنواره در بخش مستند؛ نهضت جهانی مستضعفین، لوح افتخار جشنواره را به اثر «داستان فوتبال (رقصنده با گرگ ها)» به کارگردانی مهدی افضل زاده تقدیم کرد. همچنین در بخش مدافعان حرم نیز لوح افتخار جشنواره به اثر «ژنرال» مهرداد یوسفی و اثر «آقای اصغر اکبر من» به کارگردانی احمد عبدالرحیمی اهدا شد. عبدالرحیمی که در این مراسم حضور نداشت جایزه خود را به خانواده شهید پاشاپور تقدیم کرد. فانوس جشنواره نیز به اثر «محاصره ۳۶۰ درجه» به کارگردانی حامد هادیان اهدا شد.

مهرداد یوسفی کارگردان مستند ژنرال بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی کوتاه گفت: در هفته ی قبل در سالگرد شهادت حاج قاسم مسوولین سلیمانیه عراق یادواره ای برگزار کردند که در آن شخصت های برجسته ی عراق از جمله افراد شاخص دو طایفه با حضور قریب پنج هزار نفر حضور داشتند. من جایزه خودم را تقدیم می کنم به مردم کردستان عراق که خالصانه در یادواره شهید سلیمانی شرکت کردند. قبل از ماجرای نجات اربیل هم اتفاقاتی افتاده است که قصد داریم درباره آن هم کارهایی بسازیم و برای نمایش انظار عموم آماده کنیم.

هیئت داوران جشنواره در بخش مستند؛ حافظه ملی، لوح افتخار جشنواره را به اثر «نائب الامام» به کارگردانی محمدعلی یزدانی و اثر «جستجوگر» به کارگردانی محمدمهدی ابراهیمی نصر اهدا کرد. فانوس جشنواره نیز به اثر «پسر طلایی» به کارگردانی عباس وهاج تعلق گرفت.

عباس وهاج بعد از دریافت جایزه خود گفت: امن جایزه خودم را تقدیم می کنم به همه شهیدانی که با همه جانفشانیهایشان و رمشادتهای خود گمنام ماندند و در دل و قلب ما جاودان اند و امیدواریم آثاری تولید شود که برگی به کتاب قطور انقلاب اضافه کنیم.

بنابرین گزارش، هیئت داوران دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش مستند؛ تاریخ فرهنگی اجتماعی و دفاع مقدس لوح افتخار جشنواره را به «شهرک دارخوین» به کارگردانی سیدمجتبی خیام الحسینی، «آورتین» به کارگردانی حسن وزیرزاده و «زنان جبهه شمالی» به کارگردانی محمد مجیدپور را اهدا کرد. فانوس جشنواره نیز به اثر «کد۰۲۴» به کارگردانی عبدالرضا رحمانی نسب اهدا شد.
رضا برجی از داوران بخش مستند؛ تاریخ فرهنگی اجتماعی و دفاع مقدس در سخنانی کوتاه گفت: بیانیه گام دوم رهبری بیانیه ای سنجیده شده است که در همه ابعاد برای ما برنامه و نقشه راه دارد که برای تدوین آن از نظر کارشناسان متخصص استفاده شده است اما متاسفانه همه مسوولین آن را فراموش کرده اند یا شاید نخوانده اند. وضعیت در جنبه های مختلف به حد اخطار رسیده است و اگر برنامه ای برای آن نداشته باشیم دیگر قابل جبران نخواهد بود.

وی ادامه داد: بیانیه گام دوم برای اقتصاد، اجتماع و فرهنگ ما برنامه دارد اما فراموش شده است. از مسوولین جشنواره عمار می خواهم از امسال روی این بیانیه تمرکز کنند و برنامه ریزی کنند تا سال آینده گامی در تحقق برنامه ی این بیانیه برداشته باشند.

در ادامه این مراسم، پس از اجرای گروه سرود وصال تهران و پخش بخشهایی از مستند «زنان جبهه شمالی»، همسر شهید محمد جنیدی از سوژه های این مستند روی سن حاضر شد.

همسر شهید محمد جنیدی در سخنان خود گفت: از ویژگیهای حاج اقای جنیدی امام جمعه اسبق رودسر نگاه ویژه ایشان نسبت به زن بود. نسبت به خانواده خیلی اهمیت می دادند. به ما می گفتند: بعد از پیروزی انقلاب شما زن ها باید از جهت علمی و فرهنگی رشد کنید. انقلاب به زن احتیاج دارد و‌ باید زن ها خود را در انقلاب نشان دهد. ارزش و احترام زن در غرب، آنطور که باید و شاید رعایت نمی شد. انقلاب آمد و‌ به زن ها ارزش داد. تا زن بودن خود را بشناسند.

وی افزود: در همین احوال، هر که انقلاب به ما زنان نیاز داشت حضور داشتیم، از تدارک تا امور فرهنگی. سال ۶۵ بود خانم ها خیلی نگران بودند که چرا نتوانیم به جبهه برویم. ما چرا نتوانیم کار کنیم به من و حاج خانم می گفتند ما هم به حاج آقا منتقل می کردیم. الحمدالله جهاد فعالیت این خانم ها را پذیرفت، آنها را ثبت نام کردند و یک آشپزخانه در هویزه فراهم شد، برای هزار نفر هم غذا تهیه می شد‌. من می خواهم معجزه خدا را برای شما تعریف کنم. چه

چیز باعث شده بود این خانم ها برای هفتصد هشتصد نفر ناهار و شام درست می کردند و خسته نمی شدند.

همسر شهید جنیدی ادامه داد: پیروزی جنگ ما با نیت خالص، پشتیبانی الهی و پشتیانی آقا امام زمان، با فداکاری رزمندگان اسلام پیش رفت، اگرنه ما با سلاح پیروزی نداشتیم.

جنیدی اظهار داشت: خانم ها بدون هیچ اخمی با شور و‌ نشاط هشت ماه آنجا کار می کردند. از سه صبح بیدار می شدند تا هشت صبح کار می کردند. ما چقدر نور آنجا می دیدم در همان آشپزخانه چقدر نور از دری وارد و از دری خارج می شد و بعد از جنگ حاج اقا به تقاضای خود خانم ها که طالب مکان فرهنگی بودند حوزه علمیه خانم ها را در شهرستان رودسر تاسیس کرد.

وی در پایان گفت: بعد از ارتحال حاج اقا، حاج خانم گفتند ما نمی توانیم بیکار بمانیم بنابرین در شهرستان پیشوا هم یک حوزه علمیه تاسیس کردیم. یکی دیگر از ویژگی های حاج آقا، این بود که ایشان خود محور نبود، خدا محور بود. همیشه دعا می کردند خدایا من را به جهنم ببر ولی این مردم خوبند آنها را به جهنم نبر‌.

هیئت داوران دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش مستند؛ ملت قهرمان، لوح افتخار جشنواره راه به اثر «به رنگ مریم» حمید اکبرپور و «اباشه» به کارگردانی میثم جهان بین تقدیم کرد.

هیئت داوران جشنواره در بخش مستند؛ جنگ اقتصادی، لوح افتخار جشنواره را به اثر «گنج پنهان» به کارگردانی مظفر حسینخانی هزاوه و لوح افتخار بهترین پژوهش را مستند «اکس نیهیل، یک تراژدی اقتصادی» به کارگردانی محمد رضا نیرومند تقدیم کرد. داوران جشنواره، فانوس این بخش را به اثر «یکی از ما (بی بی)» به کارگردانی امیر اطهر سهیلی اهدا کرد.

محمدرضا نیرومند کارگردان مستند «اکس نیهیل ، یک تراژدی اقتصادی» بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی گفت: ابتدای شروع این کار تصور ساده ای داشتیم. فکر می کردیم هر مساله ای باشد با باز کردن یک کتاب می توانیم جواب حل مشکلات را در آن بیابیم. وقتی وارد میدان شدیم دیدیم با یک مساله چند مجهولی طرفیم و این کار را برای ما سخت می کرد. به این نتیجه رسیدیم که باید یک پژوهش اساسی انجام دهیم و نمی توانیم سرسری وارد فاز تولید شویم اما مسوولیتی که در این بین متوجه دولت می شود این است که بین کارشناسان متخصص هم اندیشی و گفتگو انجام دهد تا به پاسخی جدی برای این سووالات برسیم. آقای رئیسی! آقای خاندوزی! مردم نگران مساله ارز هستند. امیدوارم جواب سنجیده ای برای این نگرانی داشته باشید. جوابی که به نفع مردم باشد.

در بخش دیگر اهدای جوایز،داوران جشنواره عمار در بخش مستند؛ رویای ایرانی، لوح افتخار جشنواره به اثر «رفاقت هایتک» به کارگردانی هاشم مسعودی و محمد صادق رمضانی مقدم تقدیم کرد. در این بخش داوران اثری را شایسته فانوس ندانستند.

هئیت داوران جشنواره در بخش مستند؛ نقد درون گفتمانی، لوح افتخار جشنواره را به اثر «آدرس غلط» به کارگردانی محمدهادی اینانلو و «بلوار اتحاد» به کارگردانی صادق زارع اهدا کرد. فانوس این بخش به اثر «نان گزیده ها۲» به کارگردانی محمدرضا حاج‌محمدحسینی تقدیم کرد.

اینانلو پس از دریافت جایزه خود در سخنان کوتاهی از هئیت داوران بخاطر توجه به اثر او و حمایت خانواده خود تشکر کرد و گفت: هدیه خودم را تقدیم به عزیزانی می‌کنم که در شهرستان‌ها و مناطق دور افتاده‌ی کشور کلیپ، فیلم و نشریه تولید می‌کنند.

وی درخصوص ایده‌ی ساخت مستند خود بیان کرد: ساخت مستند در پاسخ به آدرس غلطی بود مسوولین سابق مطرح می‌کردند و کلید مشکلات کشور را در نیویورک و لوزان می‌دانستند درحالی که مشکل ما مروبط به نظام بانکی و خلق نقدینگی توسط بانک‌ها خصوصی است و تا زمانی‌که پول پاشی در بین نزدیکانشان حل نشود مشکل اقتصاد و تولید کشور حل نمی‌شود.

محمدرضا حاج محمدحسینی کارگردان مستند «نان گزیده ها۲» نیز پس از دریافت جایزه گفت: جایزه خودم را تقدیم به روحانیون و اهالی رسانه‌ای می‌کنم که این جریان مطالبه‌گری مومنانه را در اراک راه انداختند و در جریان زندگی با اینکه تهدید شدند و هزینه دادند اما ناامید نشدند.

صادق زارع کارگردان مستند «بلوار اتحاد» هم پس از دریافت جایزه خود از مصطفی نوروزی سوژه مستندش بخاطر همراهی در جریان مطالبه‌گری تشکر کرد و گفت: نوروزی یکی از مطالبه‌گرانی است که در هیچ کاری ما را تنها نگذاشت و با در محله خودشان رفاه را به‌دور از کاغذ بازی‌های مرسوم ایجاد کرد.

براساس این گزارش، در ادامه این مراسم، با پخش مستند کوتاهی، یاد و نام مرحوم علی سلیمانی، بازیگر سینما و تلویزیون گرامی داشته شد. سلیمانی علاوه بر بازیگری، کارگردانی مشترک فیلم سینمایی «اشنوگل» را هم در کارنامه دارد، مرداد امسال به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت.

در بخش دیگری از اختتامیه دوازدهمین جشنواره عمار، نشان شهید سیاح به خانم زهرا

آراسته نیا اکران کننده دزفول خوزستان اهدا شد. آراسته نیا بعد از دریافت نشان سیاح، شعری طنز درباره مسائل روز و اکران های مردمی جشنواره عمار قرائت کرد.

بنابرین گزارش، در بخش ویژه این مراسم، آیین پاسداشت مسعود جعفری جوزانی، نویسنده، کارگردان و فیلمساز باسابقه کشورمان و خالق آثاری مانند سریال ماندگار «در چشم باد» برگزار شد. در این آیین، با حضور پیمان جبلی، رئیس صداوسیما، امراله احمدجو، کارگردان سریال «روزی روزگاری»، مادر شهیدان خالقی‌پور، چفیه فرزند شهیدش، رسول خالقی‌پور را به عنوان جایزه ویژه جنشنواره عمار، به مسعود جعفری جوزانی اهدا کرد.

جبلی پیش از تقدیر از مسعود جعفری جوزانی در سخنانی گفت: ایام سالگرد شهادت سردار دلها را پشت سر گذاشتیم و در آستانه چهل و سومین پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و در حال تجربه کردن دغدغه های متفاوتی در جامعه هستیم که از جنس های مختلفی هستند دغدغه دین اخلاق، معیشت، اقتصاد و سیاست. سالگرد شهادت حاج قاسم و سالگرد انقلاب و مسائلی که امروز به آن مبتلاییم تنها با یک کلمه رمز گونه گره خورده است و آن رمز چیزی نیست جزء مردم.

وی افزود: سردار حاج قاسم سلیمانی اقیانوسی از مردم را به جوش آورد. همان مردمی در طول چهل سال شاید یکی دو بار هم به تظاهرات نیامده بودند. در آستانه پیروزی انقلاب، مردمی که با تمام وجودشان در برابر تانک و سلاح، اسطوره قدرتی را توانستند به زیر بکشانند یعنی رژیم شاهشناهی. مردمی که نگران هستند و این اسم رمز و کلیدی است که باید به آن تمسک جست. کلیدی که مردم هستند. شاه راه همه راه‌ها، بازگشت به این اقیانوس است. بازگشت به مردم. رسانه ملی امانتی در دست ما است. مردمی که اخلاق، دین، افتخارات و شهدا را به ما سپردند تا این امانت را سالم تحویل دهیم.

جبلی افزود: خدا را شکر می کنم که توفیق داد در این جشنواره مردمی حضور داشته باشم. عمار یکی از راه حل های مسائل ما است. بازشگت به مردم هم به عنوان موضوع و هم به عنوان ابزار و هم به عنوان مردمی که انقلاب را به پیروزی رساندند و مردمی که در سوگ حاج قاسم نشستند. مهم این است که مردم و خودمان را باور کنیم تا زمانی که مردم را باور نداشته باشیم مشکلی را نمی توانیم حل کنیم. الان از عیادت نادر طالب زاده به اینجا می آیم، سلام به همه رساندند و حالشان هم خوب بود امیدواریم خدا سلامت و شفای کامل ایشان را عنایت کند.

جوزانی: راه تنفس را بر هنرمندان جوان بسته‌اند
مسعود جعفری‌جوزانی پس از دریافت جایزه ویژه این بخش از دست مادران خالقی‌پور با بیان‌اینکه دریافت جایزه این بخش افتخار بزرگی است، اظهار داشت: جایزه جشنواره عمار بهتر از همه‌ی جایزه‌های دنیاست.

وی گفت: حس حضور در جشنواره عمار مثل چیزی است که اوایل انقلاب آرزو داشتیم. اوایل انقلاب بچه‌ها به‌قدری انرژی داشتند که می‌توانستند قله دماوند را جابه‌جا کنند اما برخی بچه‌ها را آرام آرام ناامید کردند و خانه نشین شدند.

این فیلمساز تصریح کرد: امروز خدمت جوانان خلاق و هنرمند کشورم رسیدم تا بگویم من نه خود را هنرمند و نه خود را شایسته پاداشت می‌دانم چراکه تردید ندارم هنرمندان بهتر از من بسیار است.

جعفری‌جوزانی خطاب به مدیریت فرهنگی کشور گفت: می‌خوام یادآوری کنم که زندگی سخت شکننده و ناپایدار است. یادآوری کنم که همه ما و حتی شما که قرعه‌ی مسوولیت به‌نامتان افتاده و در مسندی قرار گرفته‌اید زمان برایتان هچون ابرهای بهاری شتابناک در حرکت‌اند و تا چشم بر هم بزنید همه چیز گذشته و تمام شده است.

وی ادامه داد: دلم می‌خواهد یاد کنم از کسانی که سال‌هاست راه تنفس را بر هنرمندان جوان بسته‌اند و بستگان خود و هم‌مسلکان خود را در کار قرار دادند. می‌خواهم از آن‌ها که زانوی مرگ‌بارشان را بر گردن هنرمندان و استعداد خلاق و نیروهای جوان گذاشته‌اند خواهم کنم که زانویشان را از گردن هنرمندان و استعدادهای خلاق کشور بردارند.

این فیلمساز تاکید کرد: هنر و هنرمند نیاز به آزادی دارد؛ نیاز به تنفس دارد و هوای تازه می‌خواهد. تمنا می‌کنم بدانید که این چند روز گذراست، دست بردارید. اگر می‌خواهید نامی، نه ننگی از شما بماند این چند روز را مغتنم بدانید و به این ملت نجیب و سرافراز اعتماد کنید و اجازه دهید استعدادهای جوانان رشد کند.

جعفری‌جوزانی به ممنوع القلم کردن جبار آذین اشاره کرد و گفت: جبار آذین که از اهالی دانشگاه و فرهیخته است و در جهت شما سخن می‌گوید اما متاسفانه وقتی می‌گوید شکاف طبقاتی وجود دارد ممنوع کار می‌شود. او کار به جایی ندارد و دنبال زر و زور نیست و اصلا دستش به جایی نمی‌رسد.

در ادامه اختتامیه جشنواره عمار،در بخش دیگری از اهوای جوایز هیئت داوران دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش مستند «جنگ نرم»، با حضور خانواده شهید بهمنی و شهید صدرزاده، لوح

افتخار جشنواره را به اثر «کودتای لیتیومی» به کارگردانی سجاد رضا زاده و فانوس جشنواره را به اثر «قیچی تیز» به کارگردانی علیرضا باغشنی اهدا کرد.
همچنین داوران جشنواره در بخش فیلم «داستانی کوتاه» لوح افتخار جشنواره را به اثر «کوچه های خراسان» به کارگردانی مشترک آقایان امیر بشیری و سجاد انتظاری تقدیم کرد. فانوس این بخش به اثر «نگین سلیمان» به کارگردانی محمدامین امامی تعلق گرفت.

سجاد انتظاری بعد از دریافت جایزه خود گفت: در جلسه امشب آقای جبلی حضور دارد حضور محترمی است حدود هفت -هشت-ده فیلمساز با ایشان صحبت کردند. آقای جبلی! ما در استان‌ها با بودجه‌ی محدودی که داریم سعی می‌کنیم کارهای متنوعی تولید کنیم. از شما می‌خواهیم ظرفیت‌ها را در استان‌ها بیشتر کنید. امیدواریم با حضور آقای وحید جلیلی این مساله پررنگ تر شود.

وی افزود: امسال در حوزه هنری خراسان رضوی کارهای مختلفی در بخش های مختلف داشتیم. در زیسب بوم شهر مشهد که سندش هم در حوزه هنری کشور تنظیم شده و مورد تایید قرار گرفته است بحث حماسه را در اولویت قرار دادیم و سال آینده فراخوانی در این زمینه منتشر می کنیم برای تولید آثار داستانی سینما. با توجه به اینکه الان رسانه ها روی این تمرکز کرده اند که حس ناامیدی را تلقین کنند امیدواریم با تولید این فیلم ها بتوانیم به مقابله با این جریان کمکی کرده باشیم.
هئیت داوران در بخش فیلم «داستانی بلند» لوح افتخار بهترین بازیگری نیز به گلاره عباسی برای بازی در فیلم داستانی «دختر ایران» اهدا کرد. لوح افتخار بهترین صدابرداری نیز به حسین بشاش و بهترین تصویربرداری به هاشم مرادی برای اثر «تروا» تقدیم شد.
در این بخش، هیئت داوران فانوس بهترین کارگردانی را به سیدجلال دهقانی اشکذری برای اثر «دختر ایران» را اهدا کرد. همچنین فانوس ویژه دبیر جشنواره نیز به آقای محمد علیزاده فرد برای اثر«تروا» تقدیم شد. در این بخش ، هیئت داوران هیچ اثری را شایسته دریافت فانوس جشنواره ندانست.
محمد علیزاده‌فرد بعد از دریافت جایزه خود گفت: ساخته شدن «تروا» مدیون خیلی ها است که می خواهم از آنها تشکر کنم. اول از همه از همسر و دخترم که سه سال صبوری کرده اند و همچنین از مهدی آذر پندار متشکرم که اگر حمایت های او نبود تروا و فیلمسازی مثل محمد علیزاده الان وجود نداشت. از آقای آذرپندار و خانه تولیدات جوان شبکه سه متشکرم و از محمد جواد موحد که در کنارم بوده است.
بنابرین گزارش در ادامه اختتامیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، پس از شعرخوانی فرزند شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده، فیلم سینمایی «تروا» به کارگردانی محمد علیزاده فرد به عنوان پتیان بخش این مراسم پخش شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار