معلمی حرکتی در جهت آرمان‌های انقلاب و تربیت نسل انقلابی

امروزه تعلیم و تربیت برای تمامی افراد اهمیت زیادی پیدا کرده و رشد یک کشور در گروه نظام آموزشی آن است و اگر نظام آموزش و پرورش اصلاح شود، جامعه اصلاح خواهد شد و می‌تواند تاثیر بسزایی بر فرهنگ، اجتماع و اقتصاد بگذارد.
کد خبر: ۵۰۰۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵ - 16January 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، امروزه تعلیم و تربیت برای تمامی افراد اهمیت زیادی پیدا کرده است و رشد یک کشور در گروه نظام آموزشی آن است. اگر نظام آموزش و پرورش اصلاح شود، جامعه اصلاح می‌شود و می‌تواند تاثیر بسزایی بر فرهنگ، اجتماع و اقتصاد بگذارد.

تقویت نظام آموزشی و تربیتی از اهداف اصلی هر ملت و کشور است. در کشورمان، معلم تنها به عنوان تصحیلگر شناخته نمی‌شود. در واقع معلم باید بتواند فرد را به ساحت‌های اصلی تربیتی برساند. در نظام آموزش و پرورش کشور ما، معلمان بسیار با تجربه و خلاقی وجود دارند که سرشار از نکاتی هستند که دانشجو معلمان و سایر معلمین می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

از یک انتخاب تا یک انقلاب/ معلمی، در جهت آرمان‌های انقلاب، تربیت نسل انقلابی

در ادامه با «محمدرضا ابرقوئی» رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد‌های مهریز و انار، دانشگاه پیام نور تفت، معاونت منطقه ۴ پیام نور کشوری، مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه «نسیم یزد»، سردبیر مجله «میثاق»، مولف کتب آموزشی - تربیتی در حوزه کودک، گفت‌وگویی در قالب سلسله نشست‌های روایت خدمت که با هدف انتقال تجربه معلمین برتر در قالب داستان به صورت روایت یا براساس زندگی فرد برگزار می‌شود ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید:

دفا‌ع‌پرس: در ابتدا لطف کنید از دوران کودکی، محل تولد و خاطرات به یادماندنی خود بفرمایید.

من در ۲ آذر ۱۳۳۳ روستای نصرآباد پیشکوه در خانواده نسبتا مذهبی که کشاورزی می‌کردند، متولد شدم. تا ۶ کلاس در نصرآباد بودم و بعد از آن به یزد آمده و در کنار تحصیل به کار نیز مشغول شدم. (۵ سال همزمان کار کرده و درس می‌خواندم) کلاس دوازدهم را در دبیرستان ایرانشهر در رشته ریاضی مشغول تحصیل شدم. شاگرد اول کلاس، مخصوصا در درس ریاضی بودم و در نهایت مدرک دیپلم را با همه سختی‌های خودش اخذ کردم. در مقطع فوق دیپلم ریاضی که تحت عنوان دانش سرا راهنمایی تحصیلی در یزد بود، قبول شده و هنگامی که وارد آموزش و پرورش شدم در مقطع راهنمایی مشغول به تدریس شدم. اولین محل خدمت من شهر اردکان بود و بطور رسمی ۲۰ اسفند سال ۵۶ آغاز تدریس من بود.

در سال ۶۰ من به همراه همکاران ممتاز به تربیت معلم دعوت شدیم و حکم گرفتیم و بعد از انقلاب فرهنگی ما مامور شدیم که مرکز تربیت معلم را راه اندازی کنیم.

دفاع‌پرس: آیا انگیزه و اتفاق خاصی در زندگی شما وجود داشت که باعث شد به سمت تربیت معلم گرایش پیدا کنید؟

زمانی که در دوره دبیرستان مشغول تحصیل بودم، یک جو خاصی در کشور بود و با در نظرگرفتن شرایط و اوضاع وقت جامعه، بهترین شغل را معلمی می‌دانستند که از این طریق می‌توانستند افکار عمومی را (در جهت آرمان‌های انقلاب) تحت تاثیر قرار دهند.

من و سایر دوستانم معتقد بودیم که در طی دوره ۳۰ ساله فعالیت خود، اگر بتوانیم هر سال چند دانش آموز را هم با آرمان‌های انقلاب و انقلابی آشنا و تربیت کنیم، تاثیرگذار هستیم. الحمدالله راضی هستم از انتخابی که کردم و می‌شناسم بعضی دوستانی که در رشته پزشکی، مهندسی فعالیت می‌کردند و آن را رها کرده و به سمت معلمی گرایش پیدا کردند و این شغل را هم بخاطر آنکه وضعیت موجود را عوض کنند، انتخاب کردند.

دفاع‌پرس: با توجه به اینکه انگیزه شما برای انتخاب شغل معلمی تربیت نسل انقلابی بوده است، آیا همه دغدغه شما همین بود یا اینکه انگیزه خاصی داشتید و تفکرات شما با هم سن و سالان زمان خود متفاوت بود؟

بیشتر آن زمان (زمان طاغوت) برای من مساله دگرگونی مذهب موجود مهم بود؛ اینکه جامعه مذهبی شده و ارزش‌های اسلامی حاکم شود و یک نظام ارزشی، انقلابی، مردمی و عدالت محور داشته باشیم.

دفاع‌پرس: قبل و بعد از انقلاب فعالیت‌های فرهنگی هنری شما محصور در همین شاخه‌ها می‌شد یا در عرصه‌های دیگر؟

من داستان‌های سمبلیکی دارم و در این داستان‌ها بدلیل آنکه نمی‌شد آزاد حرف‌ها را زد، در قالب زبان سمبلیک و زبان حیوانات بیان می‌کردم. اولین نمونه این قالب‌های آثار من هم: ما می‌توانیم بیشتر پرواز کنیم که موضوع آن ترسیم اوضاع شرایط وقت جامعه که (تشبیه مردم به پرندگان) و قدرت شاه (تشبیه به عقاب سیاه) که سرانجام آن داستان اتحاد پرندگان و شکست عقاب بود و در اواخر عمر حکومت نظام شاهنشاهی نهایتا مجوز چاپ گرفت.

دفاع‌پرس: در طول سال‌های سال خدمت خالصانه خود، موفق شدید ۱۴ جلد کتاب در زمینه‌های آموزشی، تربیتی، فرهنگی، داستان برای کودکان، تالیف کنید. انگیزه این کتاب‌ها از کجا آمد؟

شروع و انگیزه اولیه من همین مسائل تحول فرهنگی بود. من از ۱۳ تا ۱۴ سالگی شروع به نوشتن کردم و به یاد دارم که معلم انشا کلاس نهم ما از اینکه چرا انشا سیاسی نوشتم، ناراحت شد. کم کم به سمت داستان سرایی رفته و البته بیشتر انگیزه داستان‌های بنده هم سیاسی بود.

دفاع‌پرس: برای اینکه معلمی ماندگار شد چه کارهایی باید انجام داد؟

در ابتدا باید نظام به سمتی رود که برای معلم حرمت قائل باشد، هرکشوری که به معلمان خود مخصوصا ابتدایی، بها داده است، آن کشور رشد کرده است. اگر می‌خواهیم کشور گلستان شود، باید آموزش و پرورش را دریابند که متاسفانه الان این چنین نیست.

دفاع‌پرس: آیا معلم می‌تواند نقطه سقوط و تاریخ انقضا داشته باشد؟

بله، اگر یک روزی معلم بپندارد که همه چیز را می‌داند و دیگر نیاز به کسب علم نداشته باشد، آنجا نقطه سقوط اوست، معلم باید همواره دانش جو باشد و طالب علم.

دفاع‌پرس: یکی از مشکلات روز جامعه ما، نادانی نیست، توهم دانایی است. آیا در طی ۴ دهه فعالیت خود در نظام تعلیم و تربیت، دانش آموزی را داشتید که براثر اقدام به جا و موثر شما در مسیر درست خودش قرار گرفته باشد؟

بله، تعدادی بودند که تحت تاثیر تشویق و تعالیم من، به سمت دیگری رفتند. به عنوان مثال؛ فردی را می‌شناسم که در زمان تدریس من، کارگر بود و امروز استاد دانشگاه است.

دفاع‌پرس: به عنوان سخن و نکته پایانی اگر موردی هست بفرمایید.

یک نکته مهم که لازمه کار معلمان و بطور کلی همه مردم است، عدم مقایسه دانش آموزان با یکدیگر است. هر انسانی با فرد دیگر تفاوت‌هایی دارد و مقایسه دانش آموزان با یکدیگر از ریشه غلط و مخرب است و این موضوع بسیار مهم را معلمان باید در نظر داشته باشند که هیچگاه مقایسه دانش آموزان را با یکدیگر انجام ندهند. حتی در زندگی مشترک، مراتب کاری و ابعاد زندگی اجتماعی نیز، مقایسه کاری اشتباه است.

گفت‌وگو از «محمد حریری»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار