به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، نشست خبری رویداد هنری «پرچم ایران بالاست» با محوریت پرچم ایران با حضور علی فروزانفر مدیر حوزه هنری استان تهران و مرتضی اعلایی مدیر خانه ماهد، در حوزه هنری برگزار شد.
فروزانفر: عرضه آثار «پرچم ایران بالاست» در جشن راهپیمایی ۲۲ بهمن
در ابتدا، فروزانفر با بیان اینکه در رویداد «پرچم ایران بالاست» شش استاد عرصه هنرهای تجسمی کنار هنرمندان طی سه روز با هم پیرامون پرچم ایران خلق اثر میکنند، اظهار داشت: کارگاه ما در این رویداد معطوف بر محصولات کاربردی خواهند بود. این رویداد محدود به تهران نیست و از اقصی نقاط کشور هنرمندانی در آن مشارکت دارند. آثار تولیدشده در رویداد در جشن راهپیمایی ۲۲ بهمن در قالب سربلند، آویز خودرویی و پرچم نمود خواهد داشت.
وی افزود: از روزی که ایده مطرح شد تا به اجرا برسد، زمان کمی داشتیم و بیش از ۱۰۰ هنرمند ثبت نام کردند که ۴۰ هنرمند پذیرش شدند و اعلام کردیم ظرفیت پر شده است. خانه اتحادیه در خیابان لالهزار برای میزبانی رویداد فراهم شده است. روز پنجشنبه هم امکان بازدید از روند تولید محصول وجود دارد.
مدیر حوزه هنری تهران گفت: ما یک جریان هنری و نمود عینی مستخرج از این رویداد را داریم. اثر و خروجی این رویداد، استفاده از پرچم ایران است. این مسیر اگر تجربه نگاری شود، قابلیت تکثیر در هر رویداد و محصول دیگری میتواند داشته باشد. درست است که جشنواره هنر مقاومت بخش پرچم و کتیبه دارد، اما هزاران هنرمند و مجموعه، خلق اثر میکنند و ورود یک هنرمند و مجموعه به بخش دیگر، رافع ورود دیگران نیست.
فروزانفر در پاسخ به پرسشی پیرامون دومین همکاریشان با خانه ماهد گفت: با مجموعه ماهد به صورت اتفاقی دو نشست خبری متوالی داشتهایم. این دلیل بر تفاهمنامه نیست و یک تفاهمنامه دلی است و یکی از حداقل نقاط تماسمان با مجموعه ماهد داشتیم و انشاءالله آن را ادامه خواهیم داد. چون از رویداد پیشین (ام المقاومة) رضایت داشتیم که وارد همکاری دوم شدیم.
اعلایی: «پرچم ایران بالاست» میخواهد اهمیت پرچم ایران را روشن کند
در ادامه، مرتضی اعلایی مدیر خانه ماهد در این نشست گفت: جایگاه پرچم ایران در زندگی مردم ایران کجاست؟ یکی از مظلومترین نمادهای ملی، پرچم کشورمان در زندگی مردم است. حتی پرچم باکیفیتی که امکان استفاده در سردر منزل را داشته باشد، کمبودش حس میشود. من حس میکنم ما ایرانیها اگر چشممان را ببندیم و بگوییم ایران، پرچم چندمین مقولهای است که به ذهنمان میرسد و نمادهای معماری زودتر از پرچم در ذهن تداعی میشود. رویداد «پرچم ایران بالاست» برای رفع این نقیصه تلاش میکند.
وی افزود: این رویداد به دنبال نمایش و شوآف هنری نیست و خروجیمحور است و در لوازم کاربردی، تزئینی، لوازم فردی و کودک محصولاتش تولید خواهد شد. انشاءالله محصولات این رویداد از همین دهه فجر به دست مردم برسد. در این رویداد از بهبهان در جنوب ایران تا ساری در شمال ایران، هنرمند داریم. انشاءالله در آینده این اتفاق رخ دهد که در رویداد ملی کشورمان از ظرفیتهای خارج از کشور هم بهره ببریم.
اعلایی درباره اینکه خانه ماهد به عنوان یک مجموعه خصوصی، اقتصاد هنر را در فعالیتهایش تا چه اندازه لحاظ میکند، توضیح داد: ماهد یک بنگاه خصوصی و به تبادل طراحی یک مدل در اقتصاد فرهنگ و هنر است. در ۱۰ سال گذشته حتی یک مشارکت با هیچ ارگان دولتی نداشتهایم. رویداد «ام المقاومة» اولین رویداد مشارکتی ماهد با سازمانهای غیرخصوصی بوده است. طبیعتاً هزینههایی دارد، اما هدف از «ام المقاومة» بازگشت هزینه نبود، یک اتفاق هنری بود و برای اولین بار ۳۰ هنرمند در عتبه حسینی خلق اثر کردند. استقبال مسئولان حرم بسیار مثبت بود و درخواست داشتند این رویداد باز هم با حضور هنرمندان عراقی تکرار شود. محصولاتش فاخر بود و به بیلبوردهای شهری تبدیل شد.
وی ادامه داد:، اما رویداد پرچم خروجی متفاوت و نگاه مردمی با محصول دارد هدف این است که محصول طراحی شود و بازگشت اقتصادی برای ما و مشارکتکنندگان داشته باشیم. معتقدم این چرخه، یک چرخه موفق خواهد بود و بازگشت هزینه را خواهد داشت. این مدل شدن ارزشمند است. رویداد «پرچم ایران بالاست» از «ام المقاومة» برای شخص خودم مهم است و دلم برای مظلومیت پرچم مینهم میسوزد. پرچم ملی یک هویت بزرگ است و میخواهیم یک چراغ از باب اهمیت آن در دل هموطنانمان روشن کنیم. چرا در ترکیه، کانادا و آمریکا پرچم نمود پررنگی دارد، اما ما نسبت به پرچم کشورمان غافلیم؟ پرچم ملی، چتر بزرگی است که همه زیر آن جا میشویم.
مدیر رویداد هنری «پرچم ایران بالاست» گفت: در این رویداد دو ملاحظه داریم؛ یکی قالب تولید و دیگری قالب محتوایی محصول. در حوزه مفاهیم، پرچم ایران به دلیل وجود کلمه الله در میانه و حاشیه، محدودیتهایی در طراحی دارد. نمادهای ملی و اسطورهای را هم مدنظر قرار دادهایم و تلفیق آن را برای کاربرد در نظر داریم.
اعلایی در پایان پیرامون اساتید مدعو کارگاه سهروزه «پرچم ایران بالاست» را معرفی کرد: در نگارگری و مینیاتور اسد فقیهی، در خوشنویسی ناصر طاوسی، در گرافیک و دیزاین حامد مغروری، صابر شیخ رضایی و در فرآیند تولید مومیوند استاد هنرحویان حاضر در کارگاه هستند. اساتید از شهرهای مختلف تهران، اصفهان، مشهد و قم بوده و به گونهای به گونهای انتخاب شدهاند که همه نیازهای هنرجویان در کارگاه را مرتفع کنند.
انتهای پیام/ 121