دبیر علمی جایزه یوسف:

۱۸ داستان کوتاه برگزیده جایزه «یوسف» شدند/ برگزاری کارگاه «مجید قیصری» در هرمزگان

امیرخانی از انتخاب ۱۸ داستان کوتاه برگزیده در جایزه ادبی «یوسف» خبر داد و گفت: در حاشیه آیین اختتامیه این رویداد، کارگاه آموزش داستان‌نویسی را با حضور مجید قیصری در هرمزگان برگزار خواهیم کرد.
کد خبر: ۵۰۱۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷ - 19January 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری دهمین دوره‌ی جایزه ادبی «یوسف» ویژه داستان کوتاه دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد.

امیرخانی: ۱۶ برگزیده جایزه یوسف از بانوان هستند

در ابتدا، «مسعود امیرخانی»، دبیر جشنواره با بیان‌ اینکه امسال در آستانه تولد ۱۰ سالگی جایزه ادبی یوسف هستیم، اظهار داشت: سال ۱۳۸۵ در چنین ایامی بود که مراسم پایانی اولین دوره جایزه ادبی «یوسف» را برگزار کردیم و امسال این رویداد به دهمین سال خود رسیده است.

وی از میزبانی استان هرمزگان در دهمین دوره‌ی جایزه ادبی «یوسف» تشکر کرد و گفت: استان هرمزگان به‌واسطه‌ی میزبانی کنگره شعر دفاع مقدس که با حضور بیش از ۳۰۰ شاعر برگزار شد همواره برای ما جایگاه ویژه‌ای دارد؛ امیدوارم امسال نیز همکاران ما در این استان میزبان خوبی برای جایزه یوسف باشند.

۱۸ داستان کوتان برگزیده جایزه «یوسف» شدند/ برگزاری کارگاه مجید قیصری در هرمزگان

دبیر علمی جایزه یوسف تصریح کرد: جایزه یوسف امسال در سه‌بخش دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان سلامت در دو حوزه بزرگسال و نوجوان فراخوان داده بود و یک بخش ویژه‌ی داستان شهدا داشتیم که در این بخش قصد داشتیم از رهگذر خلاقیت نویسندگان بتوانیم برشی از زندگی چند شهید هراستان را در قالب داستان با نگاه بومی معرفی کنیم.

امیرخانی بال اعلام این خبر که از سه دوره‌ی پیش جایزه یوسف از تهران رفته است و فراخوان آن ابتدا در استان‌ها منتشر می‌شود و داوری آن توسط کارشناسان استانی برپا می‌شود، افزود: برگزیدگان جایزه یوسف تهران به‌دبیرخانه‌ی مرکزی تهران می‌رسند و بهترین آثار بخش سراسری انتخاب می‌شوند. امسال نیز روند جایزه به این شکل برگزار شد که حاصل فراخوانی که داده شد دریافت سه هزار و ۴۴۶ اثر بود. از این تعداد ۱۸۱ اثر به‌عنوان برگزیدگان استانی انتخاب شدند.

۱۸ داستان کوتان برگزیده جایزه «یوسف» شدند

وی ادامه داد: در تهران کار داوری در مرحله‌ی اول در بخش سراسری توسط دو گروه متشکل از اساتید قاسمعلی فراست، پرویز شیشه‌ران و مهدمهدی رسولی و میرشمس‌الدین فلاح‌هاشمی صورت گرفت و در نتیجه ۳۶ اثر به‌عنوان نامزد دریافت جایزه انتخاب شدند. در مرحله نهایی بخش سراسری با افزوده شدن «مجید قیصری» داوری این ۳۶ نامزد برگزار شد و ۱۸ اثر به عنوان برگزیده نهایی دوره دهم جایزه یوسف انتخاب شدند. ما در این جایزه رتبه اول، دوم و سوم و چهار تقدیر ویژه در بخش‌های دفاع مقدس، مدافعان سلامت، دفاع از حرم و یک نویسنده استان میزبان را خواهیم داشت.

دبیر علمی جایزه یوسف خاطرنشان کرد: از ۱۸ نفر برگزیده امسال ما ۱۶ نویسنده از بانوان کشورمان بودند که جای تبریک دارد. در بررسی که ما داشتیم امسال در بحث سوژه‌یابی و ساختار داستان با اشکالاتی در کلیت اثار روبرو بودیم که نشان می‌دهد نویسندگان جوان در مطالعه و تحقیق آثار مستند جنگ موفق نبوده‌اند. در حوزه‌ی ساختار داستان‌ها نیز مشکلاتی بود که با آموزش مرتفع خواهد شد.

امیرخانی از آغاز آموزش مجازی داستان نویسی توسط سازمان تاریخ و ادبیات خبر داد و گفت: امروز آموزش مجازی در سطح ابتدایی آغاز شده است که امیدواریم با توجه به موضوع جایزه سال بعد که خرمشهر است این اتفاق ادامه‌دار باشد.

۱۸ داستان کوتان برگزیده جایزه «یوسف» شدند/ برگزاری کارگاه مجید قیصری در هرمزگان

وی اظهار داشت: علیرغم سرمایه‌گذاری و توجه ویژه‌ی که امسال به بخش‌های شهدا و نوجوان داشتیم، اما اثر برگزیده نداشتیم که قابل چاپ باشد. در آیین اختتامیه افتخار حضور هییات داوران شامل اساتید فراست، قیصری، رسولی و شیشه‌گران را خواهیم داشت و با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته در استان هرمزگان قرار است کارگاه‌های خوبی را در بخش‌های مختلف داستان‌نویسی داشته باشیم. همچنین مراسم جشن امضایی را نیز از آثار اساتید خواهیم داشت و کتاب یوسف ده شامل ۱۸ داستان برگزیده را رونمایی خواهد کرد.

میربابا: جایزه یوسف به نوقلمان اطلاع‌رسانی شد

در پایان این نشست سیدرضا میربابا دبیر اجرایی درخصوص فعالیت‌های دبیرخانه رویداد گفت: در بحث اجرایی ما دستورالعمل جایزه را تیزماه به ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سراسر کشور ارسال کردیم و شیوه‌نامه و تعریف‌های مورد نیاز مورد اشاره قرار گرفته بود.

وی افزود: استان‌ها بخاطر ارتباط خوبی که با انجمن‌های ادبی شهرستان‌ها دارند توانستند فضای خوبی را به‌وجود آورند و مهلت ارسال آثار چهار ماه بود. دبیرخانه مرکزی ما نیز با پخش تیزر و یادداشت‌هایی که مورد نیاز بود سعی کرد انعکاس خوبی داشته باشد و سعی شد نویسندگان و نوقلمان را پای کار آوریم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار