سروش گزارش می‌دهد؛

مروری بر اهمیت سفر حجت‌الاسلام رئیسی به روسیه

سفر حجت‌الاسلام رئیسی به روسیه می‌تواند در آینده به هم‌افزایی دو قدرت در عرصه بین‌المللی بیافزاید.
کد خبر: ۵۰۱۵۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 20January 2022

مروری بر اهمیت سفر حجت‌الاسلام رئیسی به روسیهبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت ایران چندی پیش با اعلام خبر برنامه سفر رئیس جمهوری به روسیه، گفت که در این سفر درباره مسائل دوجانبه و همکاری‌های تجاری و اقتصادی تهران و مسکو گفتگو خواهد شد.

همچنین دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، در روز‌های اخیر اعلام کرد که مقدمات سفر رئیسی به مسکو در حال انجام است.

روسیه نخستین کشوری بود که رسماً از انتخاب حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران و شروع به کار دولت جدید به گرمی استقبال کرد.

مقامات روس، روابط تهران-مسکو در دوره دولت کنونی ایران به ریاست حجت‌الاسلام رئیسی را مستحکم‌تر از گذشته پیش‌بینی کرده اند و از این رو کارشناسان، مسیر پیش روی روابط را فصلی نو همراه با تحولات مهم در زمینه همکاری‌های دوجانبه در موضوعات گوناگون برای دو کشور پیش بینی می‌کنند.

کارشناسان همچنین سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به مسکو و دیدار با پوتین را که برای نخستین بار در کسوت ریاست جمهوری انجام می‌شود، نقطه عطفی در روابط دو کشور می‌دانند.

به اعتقاد این کارشناسان، سفر رئیس جمهوری به روسیه به دعوت پوتین، نشان دهنده عزم جدی دو کشور برای پیگیری توافق‌های صورت گرفته در جهت گسترش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی تهران و مسکو است.

نقطه عطفی در روابط نوین ایران و روسیه

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه چند روز پیش در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره اهمیت سفر رئیس جمهوری کشورمان به مسکو گفت: دیدار رئیس جمهوری ایران از مسکو رویدادی بسیار مهم است. باید تماس‌های سیاسی بین تهران و مسکو از سر گرفته شود. در دیدار سران ایران و روسیه، همه مسائل در روابط ایران و روسیه مطرح و بررسی خواهد شد.

وی همچنین عنوان کرد: ایران و روسیه طرح‌های مشترک زیادی دارند و دو کشور روی این طرح‌ها کار می‌کنند و در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه نیز دراین زمینه اقدامات جریان دارد. بدون شک بین مسائل بین المللی، موضوعاتی همچون برجام و امنیت خلیج فارس در دیدار سران ایران و روسیه مطرح خواهد شد.

همچنین کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه نیز درباره اهمیت سفر رئیس دولت سیزدهم به مسکو گفت: این سفر می‌تواند نقطه عطفی در روابط نوین بین روسیه و ایران باشد. این سفر از ابعاد مختلف دارای اهمیت است و در همین چارچوب شاهد برخی حساسیت‌ها و بعضا حتی بغض نسبت به این سفر هستیم؛ غربی‌ها به این سفر چشم دوخته اند و تلاش‌هایی صورت می‌گیرد که این سفر تضعیف شود.

سفیر ایران در روسیه تصریح کرد: این سفر در دوران کرونا انجام می‌شود، ولی دو رئیس جمهور اراده کرده اند که با یکدیگر گفتگو و برای آینده همکاری‌های دو کشور برنامه ریزی کنند. از این رو فکر می‌کنم این سفر از سوی غربی‌ها از ابعاد مختلف بررسی شود و ممکن است سعی کنند که فضاسازی خبری نیز درباره آن ایجاد کنند، ولی ان شاء ا... این سفر می‌تواند موجب برکت برای کشورمان و گسترش روابط دو کشور شود.

علاوه بر اظهارات انجام شده از سوی مقامات مختلف، اسماعیل شعبانف، عضو شورای روابط بین اقوام که زیر نظر دفتر ریاست جمهوری روسیه فعالیت می‌کند، در گفتگو با ایرنا درباره اهمیت دیدار پیش روی رئیسی و پوتین گفت: دیدار آتی رئیس جمهور ایران و روسیه آثار و نتایج شایان توجهی در تقویت روابط دو کشور خواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران از کشور‌های توانمند منطقه و خاورمیانه است و این موقعیت و توانایی ایران، اهمیت روابط با آن برای روسیه را دوچندان می‌کند و به همین دلیل مقام‌های روس برای سفر رئیس جمهوری ایران و فراهم آوردن مقدمات این سفر آماده شده و دو طرف برای این منظور بسیار تلاش کرده‌اند.

همانطور که ایران در شهریورماه سال جاری در نشست دوشنبه با حمایت کشورهایی، چون چین و روسیه در پی رایزنی‌های فشرده مقامات وزارت خارجه دولت‌های دوازدهم و سیزدهم به عضویت دائم سازمان شانگ‌های در آمد به نظر می‌رسد یکی از مهمترین دستور کار‌های سفر رئیسی به مسکو در جریان دیدار با پوتین پیگیری بحث عضویت دائم ایران در اتحادیه تجاری اوراسیا است.

در همین چارچوب کارشناسان معتقد هستند با توجه به تنوع بازار و تنوع منابع موجود در کشور‌های عضو این اتحادیه، عضویت دائم در آن یک فرصت قابل توجه برای اقتصاد ایران ایجاد می‌کند و می‌توان از این طریق بخشی از اثر تحریم‌ها را جبران کرد.

قطعاً ورود به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همکاری با این اتحادیه می‌تواند دروازه جدیدی برای اقتصاد ایران باشد که بتواند با سایر اعضا به راحتی روابط اقتصادی برقرار کند و یا روابط خود را توسعه دهد. ایران مدت طولانی شرکت کننده در موافقت نامه موقت اتحادیه اقتصادی اوراسیا بوده است و اکنون مدتی است که روند برای عقد موافقت نامه دائمی ایران با این اتحادیه آغاز شده است و این امید وجود دارد که با حمایت روسیه این روند تسریع و نهایی شود.

در سال‌های اخیر روابط ایران و روسیه در حوزه تعاملات سیاسی در عرصه دو جانبه و همچنین همکاری‌های منطقه‌ای از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است، ولی این تعاملات در حوزه تجاری رشد چشم‌گیری نداشته است گرچه برخی از کارشناسان معتقد هستند که اقتصاد دو کشور ایران و روسیه با توجه به نوع فعالیت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور، چندان مکمل یکدیگر نیستند و نباید انتظار چشم گیری در این زمینه داشت، ولی واقعیت این است که علی‌رغم این موضوع متاسفانه دو کشور از ظرفیت‌های حداقلی موجود نیز برای گسترش روابط استفاده نکرده اند و تاکنون  پتانسیل‌های موجود در این زمینه نادیده گرفته شده است.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار