سفارشی‌نویسی آسیب مهم آثار حوزه جنگ است

نمایشنامه‌نویس و مدرس شناخته شده تئاتر کشور با تاکید بر لزوم حمایت از نمایشنامه‌نویسان و مولفان حوزه‌های تاریخ معاصر کشورمان گفت: سفارشی‌نویسی یکی از آسیب‌های مهم آثار تولیدشده در حوزه جنگ است.
کد خبر: ۵۰۱۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷ - 19January 2022

سفارشی‌نویسی آسیب مهم آثار حوزه جنگ استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین رونمایی از کتاب نمایشنامه تنها به نویسندگی علیرضا معروفی شامگاه (۲۸ دی) با حضور ابراهیم گله‌دارزاده رئیس مجموعه تئاترشهر، مهرداد کوروش‌نیا نمایشنامه‌نویس و مدیر مجموعه تئاتر محراب، شهرام احمدزاده نمایشنامه‌نویس و تعدادی از هنرمندان و بازیگران نمایش تنها در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

سفارشی‌نویسی از آسیب‌های تولید متن‌های دراماتیک است

شهرام احمدزاده در این نشست یکی از آسیب‌های آثار تولیدشده در حوزه جنگ را سفارشی‌نویسی دانست و اظهار داشت: مهم‌ترین ویژگی آثار علیرضا معروفی داشتن ایده‌های ناب خودش است و به‌شدت از سفارشی نویسی دورمانده است. او قلم خودش و نگاه خودش را دارد و در آثارش نقد هم می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با انتقاد از شرایط صنفی و شغلی نمایشنامه نویسان ابراز امیدواری کرد تا حرفه نمایشنامه نویسی در فهرست مشاغل صنفی وزارت کار ثبت شود.

سفارشی‌نویسی آسیب مهم آثار حوزه جنگ است

مهرداد کوروش‌نیا نیز با اشاره به این‌که سه جریان در ادبیات نمایشی ایران اتفاق افتاده، گفت: یک جریان می‌گوید تئاتر از غرب آمده و اگر کسی بخواهد تئاتر کار کند آن تئاتر باید مبتنی بر اجرای نمایشنامه غربی باشد، به عبارتی از نگاه این جریان مقوله‌ای به نام نمایشنامه ایرانی نداریم.

حتی تعدادی از هنرمندان بزرگوار و به نام با همین تفکر شاگردانی را تربیت کردند. شرایطی که موجب شد جوانان خلاق و نوگرا در کارگردانی تعاملی با نویسندگان ایرانی برقرار نکنند، فضایی که یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌ها را به بدنه ادبیات نمایشی ایران زد.

وی ادامه داد: دسته دوم هم تنها معتقد به ایرانی نویسی بودند و جریان سومی نیز در کارگاه نمایش تلاش کردند از مضامینی استفاده کنند که مربوط به شرق بوده و در اجرای فرم نیز رویکرد خلاق و نوگرا داشته باشد.

«جنگ» از مهمترین مساله‌های بشر است

این مدرس تئاتر تصریح کرد: دلیلی که امروز من متن تنها را بهانه کردم تا به این موضوعات بپردازم مبتنی بر این عقیده است که نویسنده و کارگردانی، چون علیرضا معروفی به موضوع «جنگ» به عنوان یکی از مهم‌ترین مساله‌های بشر نقبی می‌زند، جنگی که همپای تمدن و مدنیت وجود دارد و ما وقتی تاریخ را می‌خوانیم، به وضوح در می‌یابیم جنگ انسان‌ها را ترک نکرده و حالا یک نویسنده جوان جنگ را در تاریخ معاصر کشورش بهانه و انسان ایرانی را در دل آن بررسی می‌کند و درعین‌حال تلاش می‌کند در نمایشنامه نگاه فرمالیستی داشته باشد.

وی افزود: علیرضا معروفی در نمایشنامه‌های خود تلاش می‌کند تا در یک تجربه ارزشمند نگارش متون فرم گرا را مورد توجه قرار دهد، او نهایت دقت و تمرکز خود را انجام می‌دهد تا با استفاده از تجربیات جدید و نوگرایانه نمایشنامه‌نویسی فضایی را کارگردانی کند که انسان ایرانی و زبان ایرانی در قالب یک درام فرمالیستی به مخاطب ارائه شود. تجربه‌ای که منجر به تولید آثاری در این سال‌ها شده که توانسته ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند.

علیرضا معروفی نویسنده نمایشنامه تنها نیز در این نشست گفت: این کتاب بر اساس کتاب خاطرات مهدی طحانیان که در ۱۳ سالگی اسیرشده بود نوشته‌شده است. در ابتدا که طرح نوشتن این نمایشنامه در ذهن من بود خیلی‌ها پیشنهاد کردند که غیر ایرانی و لامکان و لازمان باشد، ولی من معتقد بودم این اتفاق در تاریخ معاصر کشور ما افتاده و باید ایرانی نوشته شود.

کتاب نمایشنامه تنها توسط انتشارات نودا منتشر شده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار