یک دریادار بازنشسته در گفت‌وگو با دفاع‌پرس؛

سنگر پرسنل نیروی دریایی، علم، دانش و تکنولوژی است

امیر «خادم بیغم» با بیان اینکه در دریا سنگری وجود ندارد و بر اثر اصابت یک موشک یا عامل خارجی به ناو ممکن است انفجار و اتفاقات ناگواری رخ دهد، گفت: اعتقاد من این است که سنگر پرسنل دریا، علم، دانش و تکنولوژی است.
کد خبر: ۵۰۲۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴ - 23January 2022

سنگر پرسنل نیروی دریایی، علم، دانش و تکنولوژی استامیر «غلامرضا خادم بیغم» دریادار بازنشسته ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در کرج اظهار داشت: عملیات‌های نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس به دو بخش تقسیم می‌شود که یکی از آن‌ها اقداماتی بود که در جهت کمک به عملیات‌های زمینی در خوزستان انجام می‌شد که از همان آغاز جنگ و حتی پیش از آن در جریان قائله کردستان تا حدودی تکاوران دریایی در این زمینه فعالیت داشتند.

وی با اشاره به اینکه تحرکات مرزی در شمال خوزستان و مرزهای آبی آن، ماه‌ها قبل از آغاز جنگ، حاکی از احتمال وقوع جنگ بود، افزود: زمانی که صدام حسین در تاریخ 31 شهریور سال 1359 قرارداد الجزایر را پاره و اعلام جنگ کرد، نیروی دریایی آماده بود و غافلگیر نشد. در همان زمان بیشتر عملیات‌های زمینی، درگیری تکاوران دریایی در مرز خوزستان بود.

خادم بیغم با اشاره به عملیات معروف مقاومت 34 روزه تکاوران دریایی در خرمشهر، مطرح کرد: لشکرهای عراق قصد داشتند ظرف یک روز خرمشهر را تصاحب کنند، سه روزه خوزستان را بگیرند و پنج روزه به تهران برسند. این استراتژی دشمن با مقاومت 34 روزه تکاوران دریایی از هم پاشید و آنجا بود که حزب بعث متوجه شد با چه مشکلی مواجه شده است.

این دریادار بازنشسته ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه این مقاومت موجب شد حزب بعث تا حدودی از استراتژی خود انحراف پیدا کرده و در آن مرحله دفاع را شروع کند، ادامه داد: با توجه به هجمه بسیار زیاد و آمادگی که دشمن در جنگ داشت، پس از 34 روز خرمشهر به دست نیروهای حزب بعث افتاد.

وی افزود: پس از آن نیز در عملیات‌های دیگری از جمله خیبر، بدر، شکست حصر آبادان، ذوالفقاری و ... و عملیات‌های انجام شده در فاو و رأس البیشه ای که در دهانه ورودی اروندرود است، تکاوران، تفنگداران و غواصان نیروی دریایی ضمن کمک در انجام عملیات‌ها، در برخی از این موارد مستقیماً درگیر بودند و شاهد موفقیت‌های بسیاری نیز در این زمینه بوده‌ایم.

نیروی دریایی ارتش با آمادگی کامل وارد جنگ شد

وی با اشاره به اینکه تکاوران و تفنگداران نیروی دریایی تا پایان جنگ در خوزستان حضور داشتند و با بیان اینکه بخش دیگری از عملیات‌های نیروی دریایی در دریا انجام می‌شد، گفت: نیروی دریایی توان بالا و تجهیزات نسبتاً بروزی را در اختیار داشت و آموزش پرسنل نیز به‌خوبی صورت می‌گرفت بنابراین با توجه به آگاهی از تحرکات مذبوحانه حزب بعث در دریا، با آمادگی کامل وارد جنگ شد.

خادم بیغم بیان داشت: یکی از اقدامات بسیار خوب و مهمی که نیروی دریایی در ابتدای جنگ انجام داد، صدور اعلامیه ممنوعیت تردد کشتی‌های تجاری در محدوده جنگی، تقریباً سراسر آب‌های داخلی تحت نظارت ما از شمال خلیج‌فارس تا پایین تنگه هرمز بود که این امر موجب شد آمادگی بیشتری برای نیروی دریایی کسب شود و تردد در این مسیر دچار مشکل نشود.

به گفته وی، نیروی دریایی با این حرکت از همان ابتدا سیادت دریایی خود را بر آب‌های خلیج‌فارس و تنگه هرمز و بخشی از دریای عمان ایجاد کرد و موفق به اجرای حاکمیت خود در آنجا شد. نتیجه اعمال محدودیت تردد در آب‌های خلیج‌فارس و سیادت دریایی این شد که ما توانستیم از هر نوع حرکت نیروهای عراقی، چه نظامی و چه تجاری در خلیج‌فارس ممانعت کنیم.

این دریادار بازنشسته ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه این امر در حقیقت نوعی محاصره دریایی رژیم بعث بود، افزود: آن‌ها علاوه بر اینکه قرار بود برخی نیازهای خود را از طریق دریا تأمین کنند، بخشی از صدور نفت و کسب درآمد از نفت و گازی که سهم آن‌ها در خلیج‌فارس بود را نیز از طریق سکوهای البکر و الامیه در شمال خلیج‌فارس تأمین می‌کردند.

خادم بیغم ادامه داد: ما در 67 روز اول جنگ، با برنامه‌ریزی و انجام چندین عملیات دریایی از جمله عملیات مروارید، موفق شدیم سکوهای البکر و الامیه را به‌صورت کامل نابود کنیم یعنی از صدور نفت عراق و کسب هر نوع درآمد از این سکوها جلوگیری کردیم و اجازه حضور و خودنمایی در خلیج‌فارس را به عراق ندادیم.

باز نگه‌داشتن خطوط مواصلاتی جموری اسلامی، یکی از عملیات‌های مهم نیروی دریایی

وی خاطرنشان کرد: یکی از عملیات‌های مهم دیگری که نیروی دریایی انجام داد، باز نگه‌داشتن خطوط مواصلاتی جمهوری اسلامی ایران از طریق دریا بود. هر عملیات اسکورت کاروان شامل چندین مرحله بود که ما در طول هشت سال دفاع مقدس، 150 عملیات را پشت سر گذاشتیم و توانستیم بالغ‌بر 10 هزار کشتی را اسکورت کنیم و به مناطق شمالی خلیج‌فارس برسانیم.

خادم بیغم مطرح کرد: پس از آنکه نیروی دریایی عراق را از دریا ساقط کردیم، حزب بعث با پشتیبانی چندین کشور، به استفاده از موشک‌های اگزوست، هلیکوپترهای سوپر فرلون و هواپیماهای سوپر اتاندارد واگذار شده از سوی کشورهای غربی برای ضربه زدن به ناوهای ما در دریا و جلوگیری از انجام عملیات‌های مختلف از جمله اسکورت کاروان روی آورد. در عملیات‌های اسکورت، علیرغم پدافند خوبی که توسط نیروی دریایی صورت می‌گرفت، حدود 15 تا 20 درصد کشتی‌ها مورد اصابت قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه این مقدار خسارت در قبال جابجایی حدود 300 میلیون تن کالا در این مدت ناچیز بود، اظهار داشت: پس از ناکامی دشمن در جلوگیری از پشتیبانی نیروی دریایی، جنگ نفت‌کش‌ها آغاز شد. در این جنگ نیز ما به‌نوعی اسکورت نفت‌کش‌ها را داشتیم و در طول هشت سال دفاع مقدس حتی یک روز هم صادرات نفت ما از جزایر خارک، لاوان و سیلی و سکوهای نفتی خلیج‌فارس متوقف نشد.

این دریادار بازنشسته ستاد کل نیروهای مسلح افزود: علت عدم توقف صادرات نفت این بود که نیروی دریایی توانست محافظت از تمام کشتی‌های نفت‌کش را در قالب اسکورت و پدافند از سکوهای نفتی خودمان به مرحله اجرا برساند. عملیات تنگه هرمز نیز از دیگر عملیات‌های مهم نیروی دریایی بود؛ منطقه یکم دریایی بندرعباس در این تنگه مستقر بود و به‌صورت شبانه‌روزی ورود و خروج کشتی‌های تجاری را کنترل می‌کرد.

وی اذعان داشت: حتی یک مورد را نیز به خاطر ندارم که یک کشتی از تنگه هرمز عبور کرده اما مورد شناسایی یگان‌های نیروی دریایی قرار نگرفته باشد. این اقدام بخشی از محاصره دریایی عراق به‌حساب می‌آمد و اجازه هیچ تحرکی را در دریا به عراق نمی‌داد. با این برنامه حزب بعث در تأمین نیازمندی‌های خود از دریا ناکام ماند و در نهایت پس از گذشت هشت سال علیرغم کمک‌های بسیار زیاد کشورهای غربی و برخی از کشورهای شرقی با سرافکندگی مجبور به قبول شکست شد.

دید در دریا، یکی از فاکتورهای مهم عملیات نظامی

خادم بیغم توضیح داد: اواخر جنگ تحمیلی و زمانی که استکبار جهانی از صدام و حزب بعث ناامید شده بود، آمریکا مستقیماً وارد جنگ با ایران شد و در یک عملیات نابخردانه و بیهوده، سکوهای سلمان و یک سکوی نزدیک آن را موردتهاجم قرار داد و در پی آن، نیروی دریایی که همیشه در دریا حضور داشت، وارد صحنه شد.

وی دید در دریا را یکی از فاکتورهای مهم عملیات نظامی برشمرد و ادامه داد: هواپیماهای شناسایی آواکس در ارتفاع بالا حرکت و موقعیت یگان‌های ما را در دریا بررسی می‌کردند و با موشک‌های بسیار پیشرفته با برد بسیار بالاتر، شناورهای ما را مورد اصابت قرار می‌دادند اما علیرغم همه این مسائل، ناوشکن‌هایی که برای واردکردن خسارت به سکوهای ما نزدیک شده بودند، با ناوشکن‌های ایران درگیری مستقیم پیدا کردند.

خادم بیغم اضافه کرد: در این عملیات علیرغم اینکه ناو موشک‌انداز جوشن مورد اصابت 6 یا هفت موشک از راه دور قرار گرفت، توانست با دفاع متقابل یکی از بالگردهای آمریکایی را مورد اصابت قرار دهد و اجازه نداد دشمن به اهداف خود برسد و وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شود. علیرغم به شهادت رسیدن تعدادی از عزیزان ما در این عملیات، نیروی دریایی با موفقیت و سربلندی از آن بیرون آمد.

این دریادار بازنشسته ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: نزاجا پس از دوران دفاع مقدس شروع به بازسازی خود کرد تا جایی که امروز یکی از نیروهای دریایی قدرتمند در آب‌های شمال اقیانوس هند بوده و به‌راحتی خلیج‌فارس و تنگه هرمز را تحت کنترل خود قرار داده است و در مناسبات بین‌المللی نیز فعالیت‌های چشم‌گیری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به آخرین مأموریتش اشاره کرد.

خادم بیغم گفت: آخرین مأموریت نیروی دریایی، حضور در رزمایش دریایی سن‌پترزبورگ به مناسبت سیصد و بیست و پنجمین سالگرد تأسیس نیروی دریایی روسیه بود که ناو دریابندر مکران و ناوشکن ج.ا.ا سهند ما باید مسافت بسیار زیادی را علیرغم همه تهدیدات پیش رو طی می‌کردند و با عبور از اقیانوس‌های هند، اطلس و دریای مانش وارد دریای فنلاند می‌شدند و این مسیر را دوباره بازمی‌گشتند. ناوهای ما در این رزمایش شرکت کردند و از طریق کانال سوئز از مقابل چشمان کور صهیونیست‌ها عبور کردند.

یک ناوشکن با حضور در دریا، حرف یک لشکر را می‌زند

وی افزود: انجام موفقیت‌آمیز چنین مأموریت‌هایی نیازمند ناوهای مجهز به سامانه‌های بروز و نیروی انسانی آموزش‌دیده، مسلط به کار، با آمادگی کامل و اعتقاد راسخ است. این عملیات تقریباً 100 روز به طول انجامید البته تقریباً همه مأموریت‌های نیروی دریایی طولانی‌مدت است. یک ناوشکن با حضور در دریا، حرف یک لشکر را می‌زند زیرا همه سامانه‌های موردنیاز از جمله سامانه توپخانه، موشکی، تعمیراتی و ... را در خود دارد.

خادم بیغم با بیان اینکه در دریا سنگری وجود ندارد و بر اثر اصابت یک موشک یا عامل خارجی به ناو ممکن است انفجار و اتفاقات ناگواری رخ دهد، افزود: اعتقاد من این است که سنگر پرسنل دریا، علم، دانش و تکنولوژی است یعنی اگر تکنولوژی به‌روز بوده و علم و دانش نیز در کنار آن وجود داشته باشد و بتوان به‌خوبی از آن استفاده کرد، مأموریت موردنظر با موفقیت انجام شده و دچار مسائل ناگوار نمی‌شود.

این دریادار بازنشسته ستاد کل نیروهای مسلح در پایان یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس خاصه شهدای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را گرامی داشت و آرزوی سلامتی و بهروزی را برای تمامی پیشکسوتان و یادگاران دفاع مقدس از خداوند منان مسئلت کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار