کارشناس علوم قرآنی مطرح کرد؛

ضرورت الگوبرداری جوانان از حضرت «فاطمه زهرا (س)»

بهتاش گفت: دشمن الگو‌های خودش را برای ما تعریف می‌کند و آن را با آب و تاب فراوان به خورد نسل جوان می‌دهد و در جهت منافع خود الگوسازی می‌کند پس الگو قرار دادن حضرت «فاطمه زهرا (س)» آن هم در شرایط امروزی بسیار مهم و ضروری است.
کد خبر: ۵۰۲۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸ - 23January 2022

ضرورت الگوبرداری جوانان از حضرت «فاطمه زهرا (س)»

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «یدالله بهتاش» کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگویی پیرامون جایگاه حضرت «فاطمه زهرا (س)»، اظهار داشت: اگر قرار است تا حضرت «فاطمه زهرا (س)» را بشناسیم و جایگاه ایشان را بدانیم به سخنان «ائمه معصومین (ع)» پیرامون حضرت «فاطمه زهرا (س)» باید توجه ویژه داشته باشیم، «امام حسن عسگری (ع)» فرمودند: ما حجت بر همه مردم هستیم و حضرت «فاطمه زهرا (س)» نیز حجت بر ما است و یا «امام زمان (عج)» فرمودند: برای من دختر «پیامبر اکرم (ص)»، حضرت «فاطمه زهرا (س)» اسوه حسنه است.

وی در همین راستا ادامه داد: نکته قابل تامل دیگری که باید به آن توجه داشت این است که چرا «فاطمه زهرا (س)»؛ فاطمه شد. نکته اول اینکه حضرت «فاطمه زهرا (س)» به خاطر وجود خودشان و سیره رفتاری، اجتماعی، سیاسی و عملکرد ارزشمندشان به جایگاه بالایی دست یافتند، نگاه به سبک زندگی و فعالیت‌های ایشان نشان می‌دهد چند نکته اساسی همواره مد نظر ایشان بوده؛ ابتدا دعا کردن حضرت «فاطمه زهرا (س)» است.

بهتاش در همین راستا تاکید کرد: در کتاب ابن شهر آشوب بیان شده حضرت «فاطمه زهرا (س)» آنقدر به نماز می‌ایستادند و عبادت می‌کردند که پای مبارکشان ورم می‌کرد پس ما نیز باید الگو برداری کنیم، ترک محرمات و توجه به واجبات را در پیش بگیریم. در روایتی دیگر آمده است «امام حسن (ع)» بیان فرمودند: شبی از خواب بیدار شدم و دیدم که مادرم تا صبح دعا می‌کردند و نماز شب می‌خواندند، ولی برای خود ما دعا نکردند وقتی از ایشان دلیل دعا نکردن برای اعضای خانواده را پرسیدم ایشان در پاسخ فرمودند: اول برای همسایه دعا کن و در انتها برای خودت دعا کن این گفته نشان دهنده عمق تفکر و بلند اندیشی این بانوی بزرگوار است بنابراین در می‌یابیم اهمیت دادن و یا دیگران را بر خود مقدم دانستن تا چه حد ارزشمند است و توجه به حق دیگران و یا در بعد اجتماعی توجه به وظایف و حقوق دیگران خصوصا همسایه و یا آشنایان چگونه است.

دعای حضرت «صدیق کبری (س)» در حق همگان

وی ابراز کرد: دعا برای دیگران و رفع گرفتاری و دستگیری از ناتوانان در زندگی اجتماعی بسیار مهم است این مهم به قدری اهمیت دارد که در دعا نیز باید به آن توجه شود، حضرت «فاطمه زهرا (س)» اگر دعا می‌کردند برای فقیر، اسیر و غیر نیز دعا می‌کردند.

بهتاش عنوان کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» در شب عروسیشان بهترین لباسشان را به فقیری هدیه کردند و هنگامی که «پیامبر (ص)» از این موضوع مطلع شدند و دلیل این کار را پرسیدند ایشان فرمودند که خداوند متعال در قرآن کریم خود فرمودند بهترین کالایی که دارید را در راه خدا انفاق کنید.

وی سیره‌های اخلاقی حضرت «فاطمه زهرا (س)» را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: شیوه عبادت و یاد کردن از مومنان و دیگران همچنین خدمت به خلق خدا و عفت و پاکی را از بهترین رویکرد‌های حضرت «فاطمه زهرا (س)» باید دانست لذا هر گونه الگوبرداری از حضرت «فاطمه زهرا (س)» می‌تواند سبک درست زندگی را در همه ابعاد نشان دهد از سوی دیگر دشمن تلاش دارد تا به هر نحوی که می‌تواند جامعه خصوصا جامعه جوان را تحت تاثیر قرار دهد دشمن الگو‌های خودش را برای ما تعریف می‌کند و آن را با آب و تاب فراوان به خورد نسل جوان می‌دهد و در جهت منافع خود الگو سازی می‌کند پس الگو قرار دادن حضرت «فاطمه زهرا (س)» آن هم در شرایط امروزی بسیار مهم و ضروری است.  

کارشناس علوم قرآنی به دیگر ویژگی‌های اخلاقی حضرت «فاطمه زهرا (س)» اشاره و اظهار کرد: در احادیث نقل شده از «پیامبراکرم (ص)» بیان شده کسی که حیا ندارد دین ندارد با تکیه بر این مهم باید توجه داشت که برای حفظ دین باید عفت و حیا را در پیش گرفت این در حالی است که حضرت «فاطمه زهرا (س)» الگوی عفت و حیا هستند.

بهتاش سیره خانواده دوستی حضرت «فاطمه زهرا (س)» را مورد برررسی قرار داد و تاکید کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» را هانیه یعنی همراهی کننده با همسر و فرزندان لقب دادند. مهربانی ایشان و سخنان حضرت «فاطمه زهرا (س)» در روز‌های آخر زندگیشان نگاه ایشان و سبک زندگی این بانوی بزرگوار را نشان می‌دهد.

سه رویکرد مهم برای اصلاح سبگ زندگی

وی اظهار کرد: در کتاب بحار الانوار آمده است: حضرت «فاطمه زهرا (س)» در آخرین لحظات عمر مبارکشان خطاب به حضرت «علی (ع)» فرمودند من وقتی به خانه شما آمدم سه کار را هرگز انجام ندادم «دروغ نگفتم، خیانت نکردم، مخالفت نکردم» این سه نکته بسیار ارزشمند است، الگو برداری از نکاتی که حضرت «فاطمه زهرا (س)» بیان کرده‌اند سبک درست همسرداری و زندگی را بیان می‌کند.

 کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: بیان تسبحات اربعه خصوصا بعد از هر نماز در سالروز ولادت «فاطمه زهرا (س)» فضیلت بسیار دارد تا حدی که «امیرالمومنین (ع)» نیز خواندن تسبحات اربعه را حتی در میدان جنگ توصیه می‌کردند، همچنین «پیامبر اکرم (ص)» ۴ عمل با فضیلت را پیش از خواب به حضرت «فاطمه زهرا (س)» توصیه کردند ابتدا قرائت ۳ بار سوره توحید که به معنی ختم قرآن کریم است صلوات بر پیامبراکرم (ص)» و جمیع مرسلین برای شفیع قرار دادن پیامبر در روز قیامت همچنین طلب مغفرت برای همه مومنان و بیان تسبحات اربعه «سُبْحانَ اللهِ، وَ الْحَمْدُ لِلهِ، وَ لا إلهَ إلاّ اللهُ، وَ اللهُ أکْبَرُ».

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار