رئیس انجمن قلم تاکید کرد؛

تحول در حوزه توزیع محصول فرهنگی با نمایشگاه مجازی کتاب تهران

پرویز ضمن اشاره به تاثیرات نمایشگاه مجازی کتاب در صنعت نشر گفت: از دو منظر می‌توان به این نمایشگاه نگاه کرد؛ نخست بحث تحول در نگاه به حوزه توزیع و رساندن محصول فرهنگی به دست مخاطب و منظر دوم این است که این تجارب چقدر می‌تواند در گسترش کتابخوانی و مسائل مرتبط با حوزه رونق کتابخوانی موفق باشد.
کد خبر: ۵۰۲۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰ - 23January 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محسن پرویز» رئیس انجمن قلم ضمن اشاره به تاثیرات نمایشگاه مجازی کتاب در صنعت نشر اظهار داشت: از دو منظر می‌توان به این نمایشگاه نگاه کرد؛ نخست بحث تحول در نگاه به حوزه توزیع و رساندن محصول فرهنگی به دست مخاطب، اطلاع‌رسانی برای مخاطبان و بهره‌برداری از فضای مجازی در خدمت مسائل فرهنگی است و منظر دوم این است که این تجارب چقدر می‌تواند در گسترش کتابخوانی و مسائل مرتبط با حوزه رونق کتابخوانی موفق باشد.

رئیس انجمن قلم با بیان اینکه ما باید از این تحولات استقبال کنیم، عنوان کرد: باید خوشحال باشیم از اینکه اضطرار و ناچاری ناشی از بیماری کووید 19، ما را به این سمت برده است که از تکنولوژی جدید و فضاهای جدید استفاده کنیم. واقعیت این است که اگر اضطرار نبود شاید خیلی سخت می‌شد اصناف را متقاعد کرد که الان زمان پیشرفت تکنولوژی است، فضای مجازی در بخش‌های مختلف میدان‌داری می‌کند و می‌شود از این فضا برای بحث کتاب و رساندن کتاب به دست مخاطبان استفاده کرد.

وی با ذکر نکته‌ای در این زمینه توضیح داد: گزارش یکی از پلتفر‌م‌های فروش آنلاین کتاب نشان می‌دهد که فروش کتاب در فضای مجازی وضعیت خوبی دارد و می‌توان به این نتیجه رسید که قیمت و هزینه کتاب عامل تاثیرگذار در فروش کتاب نبوده و برای بخشی از جامعه و اقشار مختلف بحث قیمت در اولویت نیست.

پرویز عنوان کرد: ما از نمایشگاه مجازی کتاب تهران آموختیم که برای برگزاری نمایشگاه کتاب و رساندن کتاب به دست مخاطبان می‌توانیم از ظرفیت‌های فضای مجازی استفاده کنیم که یک اقدام مثبت و خوب بود، هرچند توقع این است که هرچه پیش می‌رویم مشکلات کار کمتر شود.

وی درباره تاثیر نمایشگاه مجازی کتاب تهران در رونق کتابخوانی و مباحث مرتبط با آن بیان کرد: داده‌هایی که این نمایشگاه ارائه می‌دهد اطلاعات ذی‌قیمتی است که اگر تجزیه و تحلیل نشود مثل این است که مجموعه‌ای از جواهرات را بدون استفاده دور ریخته باشید. اینکه گرایش‌‌ها به کدام سمت است، افراد چگونه از برگزاری نمایشگاه مطلع می‌شوند، چه میزان می‌توانند کتاب بخرند و اگر نمایشگاه نبود آیا خریدی انجام می‌دادند و این خرید را از چه کانالی انجام می‌دادند؛ همه اطلاعات ارزشمندی است که باید به آن توجه کرد.

رئیس انجمن قلم تاکید کرد: توجه به چنین نکاتی به رونق کتابخوانی کمک می‌کند؛ یکی از مشکلات بزرگ ما در حوزه کتاب، بحث کتابفروشی‌ها و کمبود تعداد آن‌ها در مقایسه با ناشران است، زیرا محل عرضه بسیار کمتر از میزان تولید است.

پرویز با بیان اینکه بارها تلاش شده است این مشکل برطرف شود، تصریح کرد: اغلب به دلیل مضیقه‌های مالی و سایر مشکلات، عملا برطرف شدن این نقص امکان‌پذیر نشد، در حالی که اگر امروز از تجربه فضای مجازی کمک بگیریم، شاید خیلی راحت‌تر بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

وی در پایان به لزوم برنامه‌ریزی در طول سال برای جبران کاستی‌های محل عرضه کتاب اشاره کرد و گفت: در این میان ضروری است درباره این مسائل اتاق‌های فکر تشکیل شود و جوانب مختلف کار بررسی شده و از تجربیات افرادی که در گذشته کارهای مشابه انجام دادند استفاده شود تا راه‌حل‌های مناسبی برای بهبود و رونق کتابخوانی در کشور اندیشیده شود.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ماه آغاز و تا دهم بهمن‌ماه ١٤٠٠ به مدت هشت روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به Ketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها