نویسنده کتاب مطرح کرد؛

«نذر کتاب» گامی مؤثر در راستای گرایش مردم به کتابخوانی

سانکهن گفت: نذر کتاب مدتی است که در بخش‌های فرهنگی شکل گرفته است و حضور خود مردم برای معرفی یک کتاب یک جنبش گران قدر محسوب می‌شود.
کد خبر: ۵۰۲۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹ - 26January 2022

«نذر کتاب» گامی موثر در راستای گرایش مردم به کتابخوانی

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «مجید سانکهن» نویسنده کتاب در گفت‌وگویی پیرامون شکل‌گیری حرکت فرهنگی نذر کتاب، اظهار داشت: نذر کتاب در نوع خود حرکتی ارزنده است این مهم با توجه به چالش‌های اقتصادی موجود برای خانواده‌ها و عدم توانایی خرید کتاب گامی ارزشمند و سودمند در راستای افزایش سرانه مطالعه محسوب می‌شود.

وی در همین راستا ادامه داد: نذر کتاب مدتی است که در بخش‌های فرهنگی شکل گرفته است و حضور خود مردم برای معرفی یک کتاب یک جنبش گران قدر محسوب می‌شود حال اگر این جنبش‌ها در پایگاه‌های اجتماعی نیز گسترده شود و مساجد و یا پایگا‌های دیگر و نظیر آن در بین جامعه خصوصاً قشر جوان و نوجوان توسعه یابد می‌توان امیدوار بود که جنبش کتابخوانی در بین جامعه مورد توجه قرار گرفته است.

سانکهن به برخی حرکت‌ها در راستای افزایش سرانه مطالعه اشاره و اظهار کرد: گزینه‌های متعددی برای افزایش میزان سرانه مطالعه کتاب وجود دارد که نذر کتاب یکی از انواع آن است من به همراه تعدادی از دوستان خود فرآیندی دیگر به شکل درون گروهی ایجاد کرده‌ایم بدین ترتیب که کتاب‌های خوانده شده را دست به دست می‌کنیم و اطلاعات کتاب‌ها در قالب یک فرآیند در یک مجموعه به دست افراد مختلف خواهد رسید و این امر سرعت بیشتری برای انتقال اطلاعات و کتاب‌ها را به همراه دارد.

نویسنده کتاب «حاج قاسم سلام» پیرامون شکل گیری حرکت فرهنگی نذر کتاب ابراز کرد: نذر کتاب در نوع خود گامی ارزشمند است این مهم با توجه به چالش‌های اقتصادی موجود برای خانواده‌ها و عدم توانایی خرید کتاب کاری راهبردی و اثرگذار در راستای افزایش سرانه مطالعه محسوب می‌شود.

وی در همین راستا ادامه داد: نذر کتاب مدتی است که در بخش‌های فرهنگی شکل گرفته است و حضور خود مردم برای معرفی یک کتاب یک جنبش گران قدر است حال اگر این جنبش‌ها پایگاه‌ها اجتماعی داشته باشد و از بخش‌هایی همانند مدارس، مساجد و یا پایگا‌های بخش‌های ارائه کننده خدمات اجتماعی گسترده را در سطح جامعه رواج خواهد داد.

سانکهن پایگاه‌های مساجد را به عنوان پایگاه‌های اجتماعی معرفی و تاکید کرد: اگرچه مساجد به عنوان پایگاه‌های اجتماعی مستحکمی شناخته می‌شوند، اما برای هدایت قشر عظیم جوان تنها نمی‌توان به این بخش‌ها اتکا کرد بلکه پایگاه‌های دیگری که مراکز فرهنگی نیز به شمار می‌روند؛ برای جلب توجه جامعه به سوی کتاب و کتابخوانی باید توجه و برای آن‌ها برنامه ریزی‌های مناسب و اجرایی در نظر گرفت.

 نویسنده کتاب پیشنهاد کرد: ایجاد یک کنسرسیوم که به عنوان یک رویکرد فرهنگی شناخته شود و مساجد حسینیه‌ها و پایگاه‌های فرهنگی دستگاه‌های متعدد را در راستای افزایش سرانه مطالعه و جلب نظر جوانان به سوی اهمیت کتاب و کتابخوانی هدایت کند مد نظر است این کنسرسیوم با هم افزایی به تبادل ارتباط پرداخته و ساختار مشخص آن بستری برای ترقیب نوجوانان و جوانان به سوی خرید کتاب و مطالعه خواهد بود و در مقابل بسیاری از چالش‌ها و مشکلات بی توجهی‌ها به فرهنگ راهبرد‌های اجرایی را در پیش خواهد گرفت. هنگامی که نوجوان و جوان بدانند که می‌تواند در سایه و در کنار این کنسرسیوم آن‌ها علاوه بر آموزش دروس خود به مطالعه کتاب‌های غیر درسی بپردازند قطعاً از این مهم استقبال خواهند کرد.

وی در مورد برگزاری کنسرسیوم تاکید کرد: کنسرسیوم باید توسط افراد خبره در حوزه ادبیات شکل بگیرد بخش‌ها و ارگان‌های دولتی نمی‌توانند این مهم را برعهده بگیرند لذا بخش‌های خصوصی ماننده سرای اهل قلم و یا خانه کتاب می‌توانند با ایجاد یک هیئت انتخاب تشکیل یافته و گروهی از ادیبان و جامعه شناسان را برای این مهم بکار گرفته تا اثر آن به خوبی تمایان شود.

سانکهن پیرامون نقش پویش‌های اجتماعی در افزایش سرانه مطالعه و جلب توجه افراد به کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: پویش‌های مختلفی برای مطالعه مطرح شکل گرفته لذا می‌توان این پویش‌ها را در دو بعد تقسیم بندی کرد بخشی که می‌تواند هم آسیب رسان بوده و در عین حال مزیت‌هایی را نیز با خود به همراه دارد.

وی به آسیب‌های برخی پویش‌های برگزار شده اشاره و تصریح کرد: افرادی که برخی از پویش‌های کتاب و کتابخوانی را به راه می‌اندازند در حقیقت از این جریان برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می‌کنند برخی از این افراد کتاب‌های مدنظر خود و یا کتاب خود را به عنوان کتاب مرجع برای پویش معرفی می‌کنند؛ کتاب‌هایی که عموما محتوای چندانی نداشته و نمی‌توانند به جلب نظر مخاطبان کمک کنند و همین امر زمینه را برای دوری بیشتر مخاطبان از کتاب و کتابخوانی فراهم می‌کند.

وی به مزیت‌های برخی از این پویش‌ها اشاره و بیان کرد: پویش برای مطالعه کتاب‌های ارزشمند به خوبی می‌تواند به جلب نظر مردم کمک کند کتاب‌هایی که ارزشمند بوده، اما مغفول مانده اند را به مردم بشناساند مفاهیم خوب آنان می‌تواند در کوتاه‌ترین مدت بیشترین کتاب را منتشر کنند، در عین حال تبلیغ می‌تواند توسط خود مردم برای معرفی یک کتاب شکل بگیرد و افراد یکدیگر که به خرید این کتاب تشویق کنند.

سانکهن خاطرنشان کرد: جامعه امروز ما نیازمند یک ساختار و یک شورای فکری در حوزه انتخاب کتاب‌های ارزشمند برای معرفی آن‌ها به پویش‌های مختلف باشد و دعوت افراد به خواندن کتاب‌ها حوزه‌ای که فرا بخشی بوده و از فساد و تبانی جامعه را دور نکه می‌دارد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار