معاون پژوهشی موسسه پیام آزادگان خبر داد؛

مجموعه «نگاره نگاشت» آزادگان به زودی منتشر می‌شود

قلعه‌قوند از انتشار مجموعه «نگاره نگاشت» آزادگان خبر داد و گفت: تکمیل این مجموعه، که اثری ماندگار برای آزادگان و خانواده‌های آنهاست هنوز تمام نشده است و برای این کار نیاز به تصاویری رنگی و با کیفیت از آزادگان داریم.
کد خبر: ۵۰۲۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶ - 26January 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «فرزانه قلعه‌قوند» معاون پژوهشی موسسه پیام آزادگان از آماده‌سازی مجموعه «نگاره نگاشت» خبر داد و اظهار داشت: شروع مجموعه‌ی «نگاره نگاشت» از سال ۱۳۹۴ رقم خورد. این مجموعه متشکل از تصاویر آزادگان، تاریخ تولد، استان محل تولد، کد آزادگی، اولین اردوگاهی که اسرا در آن ثبت نام شدن، البته در مورد اسرای مفقودالاثر آخرین اردوگاه مطرح است، (ممکن است آزاده‌ای دوران اسارتش را در چندین اردوگاه سپری کرده باشد، اما ملاک ما اردوگاهی است که صلیب‌سرخ مبادرت به ثبت‌نام آزاده کرده است؛ لذا منظور از شاخص اردوگاهی، دقیقاً همان اردوگاهی است که برای اولین بار آزاده توسط صلیب‌سرخ به ثبت رسید و دارای شمارة صلیب شد.) عضویت (ارتشی، بسیجی، هلال احمر و...) تاریخ اسارت، تاریخ آزادی، دین، جانبازی بالای ۵۰درصد، دین و... می‌باشد.

وی درخصوص روند جمه‌آوری اطلاعات این مجموعه گفت: از آرشیو اطلاعات و اسناد مؤسسه استفاده کردیم که بر اساس گزارش صلیب‌سرخ تنظیم شده است، یعنی تنها مرجعی که مورد تأیید است، زیرا به تعداد آزادگان نظر و تفاوت دیدگاه وجود دارد و ما به یک سری اطلاعات واحد مورد تأیید نیاز داشتیم و ناچار ملاک را مستندات صلیب سرخ قرار دادیم؛ بنابراین به علت پراکندگی جامعه هدف و عدم‌دسترسی به همه آزادگان، ناگزیر برای دستیابی به کامل‌ترین اطلاعات و آمار، به فرم‌ها و اسناد صلیب سرخ در آرشیو اسناد و بانک اطلاعاتی مؤسسه پیام آزادگان استناد کردیم؛ از این‌رو ممکن است اطلاعات درج شده در بعضی از قسمت‌ها منطبق با نظر آزادگان نباشد.

معاون پژوهشی موسسه پیام آزادگان تصریح کرد: از سال ۹۴ تا به حال چندین طرح در این رابطه نگاشته شده که هر بار در حین کار بعضی از مؤلفه‌ها دچار ریزش و به دلایل کاملاً منتطقی کنار گذاشته شد، مثلاً تحصیلات و شغل آزادگان قبل از اسارت، چون به این نتیجه رسیدیم که ممکن است بعضی از عزیزان تمایل به افشای آن نداشته باشند. بعد از بار‌ها بازنگری به صورت طرح فعلی در آمده است.

قلعه‌قوند از چاپ اولیه این کتاب خبر داد و گفت: کتاب هنوز نیاز به پالایش و بازنگری دارد و تکمیل آن مستلزم دستیابی به عکس‌های آزادگان است. بعد از اتمام کار می‌توانیم خروجی‌های متفاوتی از آن استخراج کنیم از جمله خروجی ویژه استانی، اردوگاهی، نوجوانان، جانبازان و ...

وی افزود: تکمیل این مجموعه، که اثری ماندگار برای آزادگان و خانواده‌های آنهاست هنوز تمام نشده است و برای این کار نیاز به تصاویری رنگی و با کیفیت از آزادگان داریم. گرچه تصاویر زیادی در اختیار داریم، اما این تصاویر کیفیت لازم را ندارند و برای اینکه به عکس‌هایی با کیفت بهتر دسترسی پیدا کنیم، عزیزان آزاده یا خانواده‌هایشان می‌توانند عکس‌های مناسب را که قبلاً در کانال دفاتر و نمایندگان استانی ویژگی‌های آن را ذکر کرده بودیم و در قالب پیشنهادی به دفاتر و نمایندگان مؤسسة پیام آزادگان در استان محل سکونت خود تحویل دهند تا استان‌ها بعد از دسته‌بندی به مؤسسة پیام آزادگان ارسال کنند.

قلعه‌قوند در پایان گفت: امید است این مجموعه بتواند، با توجه به شاخص‌های متفاوت و دسته‌بندیِ قابل دسترس، مورد علاقه آزادگان و خانواده‌هایشان، هم‌چنین مورد استفادة عموم علاقمندان به خانواده بزرگ دفاع مقدس به‌ویژه آزادگان و پژوهشگران قرار گیرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار