نماینده ایران در سازمان ملل:

افغانستان با بحران انسانی بی‌سابقه مواجه است

تخت‌روانچی با بیان این که افغانستان با یک بحران انسانی بی‌سابقه مواجه است، گفت: اگر وضعیت کنترل نشود، این شرایط می‌تواند منجر به فروپاشی اجتماعی و اقتصادی این کشور شود.
کد خبر: ۵۰۲۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵ - 27January 2022

افغانستان با بحران انسانی بی‌سابقه مواجه استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سید مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت در مورد وضعیت افغانستان اظهار داشت: افغانستان با یک بحران انسانی بی‌سابقه مواجه است. براساس گزارش‌های سازمان ملل، بیش از ۲۴ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و نیمی از جمعیت با گرسنگی مطلق روبرو هستند. علاوه بر این، بیش از ۹ میلیون نفر آواره هستند. اگر وضعیت کنترل نشود، می‌تواند منجر به فروپاشی اجتماعی-اقتصادی این کشور گردد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نگرانی جدی خود را از پیامدهای مخرب احتمالی این وضعیت بر امنیت و ثبات منطقه از جمله کشورهای همسایه ابراز می‌دارد.

نماینده ایران در نشست شورای امنیت گفت: ایران تاکنون محموله‌ها کمک‌های بشردوستانه، شامل کالاهای اساسی از جمله غذا، دارو، و تجهیزات پزشکی به افغانستان ارسال کرده است. پس از تسلط طالبان، ایران به منظور کمک به مردم افغانستان، مرزهای خود را با افغانستان خود را باز نگه داشته و در حال حاضر تجارت عادی بین دو طرف جریان دارد.

تخت روانچی ادامه داد: به علت اعمال تحریم‌های آمریکا، منابع مالی ایران محدود شده است، اما در بهداشت و درمان و واکسن و آموزش برای پناهجویان افغانستانی هزینه کردیم.

وی افزود: بدیهی است اگر جامعه جهانی نتواند به موقع قول‌ها و وعده‌هایی که برای کمک به مهاجران داده است را اجرایی کند شمار بسیاری از آن‌ها از طریق ایران به اروپا خواهند رفت.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار