کارشناس مسائل بین‌الملل:

همگرایی سیاسی، امنیتی و اقتصادی ایران و روسیه تقویت خواهد شد

شفیعی با تأکید بر اینکه همگرایی سیاسی، امنیتی و اقتصادی ایران و روسیه بیش از گذشته تقویت خواهد شد، گفت: روابط دو کشور در مناسبات سیاسی، امنیتی به توازن خواهد رسید و ظرفیت‌های اقتصادی نیز مورد شناسایی قرار گرفته و توسعه می‌یابد.
کد خبر: ۵۰۳۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵ - 28January 2022

همگرایی سیاسی، امنیتی و اقتصادی ایران و روسیه بیش از گذشته تقویت خواهد شد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «نوذر شفیعی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی در تحلیل خود از سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه، اظهار داشت: این سفر در سطح ریاست جمهور انجام شد و معمولا سفر‌هایی که در سطح عالی‌ترین مقام یک کشور انجام می‌شود حاوی دستاورد‌های مهمی است. البته برخی از اسنادی که در این سفر امضا شد شاید به دلیل محرمانه بودن خیلی انعکاس مطبوعاتی پیدا نکرد، اما تنظیم آن‌ها قطعا موثر خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر تغییر و تمدید توافق ۲۰ ساله ایران و روسیه مورد موافقت قرار گرفته باشد آن هم همراه با اصلاحات پیشنهادی ایران، امنیت سیاسی و اقتصادی را در برخواهد داشت.

 کارشناس مسائل بین الملل با بیان این اعتقاد که امروز نیاز روسیه به ایران بیش از ایران به روسیه است، گفت: روسیه در آستانه درگیری نظامی با غرب بر سر مسئله اوکراین است و یکی از عواملی که می‌تواند پشت گرمی روسیه تلقی شود ولو اینکه در فضای تبلیغاتی باشد اطمینان از داشتن یک متحد است.

شفیعی همچنین بیان کرد: ایران هم چالش‌هایی در حوزه منطقه‌ای دارد که محور اصلی آن آمریکا است و این توافقنامه یک تکیه گاه محکمی برای ایران در تعامل و تقابل با آمریکا محسوب می‌شود.  

 استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: مانور مشترکی هم که توسط ایران، چین و روسیه در حوزه اقیانوس هند انجام شد  پیامش این است که چین، روسیه و ایران به درجه بالایی از همگرایی امنیتی و نظامی دست یافته اند.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین روابط ایران و روسیه در حوزه سیاسی و امنیتی بیش از گذشته تقویت می‌شود و در حوزه اقتصادی هم با توجه به خلأ‌های موجود بین دو کشور به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت که در این سفر حضور داشتند می‌تواند نویدبخش شناسایی ظرفیت‌های توسعه مناسبات در حوزه اقتصادی باشد.

 استاد دانشگاه در پایان گفت: بنابراین روابط ایران و روسیه در ارتباط با غرب هم توازن خواهد داشت و در مناسبات سیاسی، امنیت و اقتصادی نیز این توازن و تقویت برقرار خواهد شد.

منبع: ایسنا 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار