اعلام موضع نهایی هیئت هماهنگی شیعی عراق درباره مشارکت در فرایند سیاسی

عضو هیئت هماهنگی شیعی عراق گفت: یا همه احزاب سیاسی وابسته به این هیئت در فرایند سیاسی مشارکت خواهند داشت و یا همگی به اتفاق آراء از مشارکت در فرایند سیاسی کناره‌گیری می‌کنند.
کد خبر: ۵۰۳۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷ - 29January 2022

موضع نهایی هیئت هماهنگی درباره مشارکت در فرایند سیاسی اعلام شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از المعلومه، «محمود السلامی» عضو هیئت هماهنگی شیعی عراق با اشاره به نقش‌آفرینی این هیئت در صحنه سیاسی عراق، اظهار داشت: یا همه احزاب سیاسی وابسته به این هیئت در فرایند سیاسی مشارکت خواهند داشت و یا همگی به اتفاق آرا از مشارکت در فرایند سیاسی کناره‌گیری می‌کنند.

وی عنوان کرد: احزاب و جریان‌های سیاسی عضو هیئت هماهنگی شیعی به این تفاهم رسیده‌اند که یا همگی به اتفاق آرا در فرایند سیاسی مشارکت می‌کنند و یا همگی از این فرایند خارج می‌شوند.

این شخصیت عراقی با بیان اینکه مذاکرات و رایزنی‌های سیاسی میان هیئت هماهنگی شیعی با جریان صدر ادامه دارد، تصریح کرد: هم‌اکنون منتظر هستیم تا نتیجه مذاکرات و گفت‌وگو‌ها میان هیئت هماهنگی با جریان صدر مشخص شود.

تداوم رایزنی‌های سیاسی در عراق در حالی است که مقتدی صدر، رهبر جریان صدر همچنان بر لزوم تشکیل دولت اکثریت ملی (و نه توافقی) تأکید دارد. در همین راستا، صدر تا به امروز بار‌ها توئیت‌هایی را با محتوای مشابه «پیش به سوی دولت اکثریت ملی» منتشر کرده است.

اخیراً نیز پس از رأی دادگاه عالی فدرال مبنی بر قانونی بودن اتفاقات جلسه افتتاحیه پارلمان در دوره جدید، مقتدی صدر اعلام کرد که ائتلافش با هیئت هماهنگی شیعی منوط به کنار گذاشته شدن نوری المالکی و ائتلاف دولت قانون از هیئت مذکور است.

همین مسأله موجب شد تا نوری المالکی سکوت خود را در قبال شخصی کردن مشکلات ملی توسط مقتدی صدر، بشکند. رهبر ائتلاف دولت قانون عراق با انتشار ۲ پست توئیتری به اظهارات اخیر مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق پاسخ داد.

نوری المالکی تأکید کرد: من در زندگی سیاسی و اجتماعی خود به کسانی که با نگاه شخصی به اختلافات سیاسی ملی نگاه می‌کنند، پاسخی نداده‌ام، اما در عرصه سیاسی و امنیتی برای دفاع از عراق و امنیت و منافع مردم و مقابله با کسانی که ریخته شدن خون مردم را تقلیل می‌دهند و اموال، دارایی‌ها و آزادی‌ها را مصادره می‌کنند، به این افراد پاسخ داده‌ام.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها