رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران:

مسئولیت‌ تمام دستگاه‌ها در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت باید مشخص شود

قاضی‌زاده هاشمی گفت: طبق قانون تمام دستگاه‌ها در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت مسئولیت‌هایی دارند که باید احصا شود. این مسئولیت‌ها گاهی عام و گاهی خاص هستند بنابراین دبیرخانه باید وظایف قانونی دستگاه‌ها را پیگیری کند.
کد خبر: ۵۰۳۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵ - 29January 2022

مسئولیت‌ تمام دستگاه‌ها در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت مشخص شودبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، شانزدهمین نشست شورای هماهنگی و نظارت فرهنگ ایثار و شهادت به ریاست معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و دبیر شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت روز شنبه نهم بهمن در مجتمع شهید رسول‌زاده برگزار شد.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این نشست با اشاره به کارکرد‌های شورای هماهنگی و نظارت فرهنگ ایثار و شهادت، اظهار داشت: مهم‌ترین کارکرد این شورا در پارادایم انقلاب اسلامی است. تمام حکومت‌های عالم با مسائلی مانند اقتصاد، معیشت و اشتغال در هر سطحی از توسعه مواجه هستند. ما یک وجه ممیزه با سایرین داریم که پایه‌گذاری انقلاب بر اساس آن بود؛ انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی و باورهاست و گمشده امروز کشور هم همین است، زیرا باور‌ها دچار اشکال شده که باید مورد تحلیل قرار گیرند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: نظام فکری ایران ۲۵۰ سال توسط اروپایی‌ها اداره شده، ولی انقلاب اسلامی باور‌ها را تغییر داد. البته این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد که انقلاب مجموعه‌ای از باور‌ها را تغییر داد یا باور عده‌ای تغییر کرد. گمشده امروز کشور، مسئله باورهاست و اراده‌ها نیز ناشی از باورهاست.

معاون رئیس‌جمهور اصلی‌ترین فعالیت شورای هماهنگی و نظارت فرهنگ ایثار و شهادت را بازنگری مأموریت‌های این شورا دانست و بیان کرد: باید بدانیم این شورا به چه دلیل تشکیل شده و مأموریت آن بر محور چه گفتمانی است و باید روی چه نقطه‌ای متمرکز شود. نقطه آغاز باید ایجاد باور توحیدی و تکیه بر خداوند باشد که باید برای آن سنجه یا شاخص طراحی کنیم.

وی ادامه داد: باید سنجه‌هایی داشته باشیم که ما را درست هدایت کند و بتوانیم در سال پایه وضعیتمان را بررسی کنیم. به مجموعه‌ای از شاخص‌های کارکردی عملیاتی برای ارزیابی نهاد‌های فعال نیازمندیم. حکومت باید چارچوب‌ها را مشخص کند، اما اقدام‌ها باید مردمی باشد. طبق قانون تمام دستگاه‌ها در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت مسئولیت‌هایی دارند که باید احصا شود. این مسئولیت‌ها گاهی عام و گاهی خاص هستند بنابراین دبیرخانه باید وظایف قانونی دستگاه‌ها را پیگیری کند.

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اهمیت جایگاه دبیرخانه شورای هماهنگی و نظارت فرهنگ ایثار و شهادت گفت: باید برای جلسات شورا مصوبه تعریف و از مکانیزم‌های اهرمی هم استفاده کرد که از جمله می‌توان به بودجه، مجوزها، اعتباربخشی و نظام تشویق و تنبیه اشاره کرد. باید ابزار‌های لازم برای پیشبرد اهداف تعریف شود.

دبیر شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت گفت: باید برای فعالیت‌ها، ستاد عملیاتی در سطح محلات داشته باشیم که مرکزیت آن هم مساجد است. باید وظایف مشابه ادغام شوند، اما مسجد محله مرکز و محور فرهنگی باشد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه هر ملتی به قهرمان نیاز دارد و بدون قهرمان نابود می‌شود، بیان کرد: غربی‌ها قهرمان خیالی می‌سازند تا رویا‌های خود از جمله رویای آمریکایی را حفظ کنند. یکی از دلایلی که ایران در طول تاریخ مقاومت کرده است، قهرمانان آن هستند. معرفی قهرمانان درست برای آینده کشور یکی از وظایف شوراست که نیاز به گروه‌های حرفه‌ای در دستگاه‌های مختلف دارد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تأکید کرد: یکی از مهمترین وظایف شورا این است که نگاه‌ها به حوزه ایثار و شهادت را تغییر دهد بنابراین ابتدا باید رویکرد آن تغییر کند. باید مناظراتی بین دستگاه‌ها و متخصصین شکل بگیرد و کانون‌هایی علمی باشند تا اسلام شناسان آنجا جمع شوند و برای اصلاح مبانی فکری و عملی دستگاه‌ها به یکدیگر کمک کنند.

در این نشست پیشنهاد‌هایی همچون «تدوین دایره المعارف دفاع مقدس»، «تشکیل کارگروه جهادی در فضای مجازی»، «بازخوانی وصایای شهدا به عنوان طلایه‌داران جهاد تبیین»، «تمرکز بر فعالیت‌های معرفتی در حوزه ایثار و شهادت» و «توجه به بازی‌های رایانه‌ای» مطرح و بررسی شد.

انتهای پیام/ 141 

نظر شما
پربیننده ها