مدیر تولید نشر نور هدایت در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نمایشگاه مجازی کتاب اتفاقی به‌موقع و مبارک است

ابدی گفت: نمایشگاه مجازی کتاب در شرایط کنونی به نفع ناشران، اهالی فرهنگ و مردم است و استقبال مخاطبان را بیشتر می‌کند.
کد خبر: ۵۰۳۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳ - 31January 2022

نمایشگاه مجازی کتاب اتفاقی به‌موقع و مبارک است«حسین ابدی» مدیر تولید نشر نور هدایت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، درباره اهمیت نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اظهار داشت: با توجه به شرایط کرونایی و محدودیت رفت‌وآمد‌ها و با توجه به این‌که در سال‌های اخیر بسیاری از خرید‌های مردم به‌صورت مجازی انجام می‌شود، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اتفاقی بسیار به‌جا، مبارک و خوب است. اتفاقی که هم به نفع ناشران و اهالی فرهنگ است و هم به نفع مردم و جامعه کتابخوان. روش فروش مجازی در کشور‌های توسعه یافته یک روند کاملا طبیعی و نهادینه شده است. اگر همه مسئولان در این عرصه طی همکاری و هماهنگی با هم مسائل مربوط به نمایشگاه را انجام دهند قطعا این پدیده مبارک به شیوه بهتری اجرا خواهد شد و مردم استقبال بیشتری خواهند کرد.

وی ادامه داد: فضای مجازی امکان بسیار خوبی را برای ارتباط و تبادل اطلاعات فراهم کرده است. بسیاری از سایت‌ها، گروه‌ها و کانال‌ها در این فضا وجود دارد که سبب ارتباط بیشتر و بهتر بین ناشران، اصحاب قلم، نویسندگان، ویراستاران و مخاطبان شده است. نمایشگاه مجازی نیز می‌تواند در این حوزه بسیار موثر و فعال عمل کند و با برگزار کردن مجموعه نشست‌ها و گفتگو‌هایی در فضای مجازی به تعامل هرچه بیشتر صنعت نشر با مخاطبان کمک کند. بخش مهمی از این کار برعهده رسانه‌ها و صدا و سیما است. اگر حضور کتاب و اصحاب فرهنگ در رسانه‌های دیداری و شنیداری بیشتر شود و محدود به برخی برنامه‌ها و شبکه‌های خاص نباشد، به‌طور قطع در ایجاد ارتباط بیشتر و با کیفیت‌تر بین ناشران و مخاطبان کمک خواهد کرد.

مدیر تولید نشر نور هدایت، گفت: امکان حضور در برنامه‌های تلویزیونی و رسانه‌های مختلف از جانب اصحاب فرهنگ همواره و کاملا فراهم است. صداوسیما پتانسیل بسیار خوبی دارد که باید از آن در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی استفاده کرد. اصحاب و اهالی فرهنگ و کتاب با تمام وجود علاقه دارند که داده‌های خود را در اختیار دیگران قرار دهند. از طرف دیگر در مخاطبان نیز این احساس وجود دارد که خواهان مطالب و موضوعات خوب هستند. در این بین حلقه مفقوده‌ای وجود دارد که سبب می‌شود این دو گروه به هم متصل نشوند و مسئولان باید با برنامه‌ریزی‌های خوب این خلأ را پر کرده و حلقه مفقوده را در جای خود قرار داده و این دو گروه را به‌هم متصل کنند. در خانه کتاب و ادبیات ایران، نشست‌ها و دوره‌های بسیار خوبی میان ناشران و اصحاب قلم و فرهنگ برگزار می‌شد که بازتاب بسیار موثر و جریان‌سازی داشت. شروع دوباره این جلسات و تدام آن نیز می‌تواند در این عرصه بسیار مفید و موثر باشد.

ابدی با بیان اینکه نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند در جلوگیری از کتابسازی و قاچاق کتاب موثر باشد، اظهار کرد: مخاطب در فضای مجازی می‌تواند به‌راحتی و بدون واسطه کتاب خود را از ناشر دریافت کند. ناشر نیز در این فضا آرامش بیشتری دارد و می‌تواند هزینه‌هایی را که بابت پخش تقبل می‌کرد در این فضا به تخفیف کتاب اختصاص دهد. از این جهت نمایشگاه کتاب حضور مخاطبان را بیشتر و جدی‌تر می‌کند. البته باید در نمایشگاه مجازی کتاب فضای مناسبی ایجاد شود، به این دلیل که اگر فضا مناسب نباشد افراد سودجو در این فضا نیز می‌توانند طوریعمل کنند که به ضرر نویسنده، ناشر و مخاطب باشد.

وی در پایان گفت: خبری کردن موضوعات مرتبط با نمایشگاه مجازی کتاب تهران پدیده مبارکی است و تاثیرات خوبی در فضای نشر دارد. طرح موضوع سبب می‌شود مسئولان با دقت و هوشیاری بیشتری مسائل را دنبال کنند.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن آغاز شده و تا یازدهم بهمن‌ ادامه دارد. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به ketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار