داستان کشف محل شهادت شهید «حسن باقری»

آدرس منطقه‌ای که شاهد آخرین تلاش‌های شهید باقری و یارانش بود، کم‌کم در هیاهوی جنگ گم شد. پس از چند سال، دیگر کسی نمی‌دانست حسن باقری، مجید بقایی، توکل قلاوند، مجتبی مؤمنیان و تقی رضوانی در کدام نقطه از فکه به شهادت رسیده‌اند.
کد خبر: ۵۰۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵ - 31January 2022

داستان کشف محل شهادت شهید «حسن باقری»

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، با اتمام عملیات «محرم» در ۱۰ آبان سال ۱۳۶۱ فرماندهان سپاه ارتش به‌اتفاق آرا ادامه منطقه عملیات محرم را برای عملیات «والفجر مقدماتی» تعیین کردند، اما حسن باقری با توجه به گزارش‌ها، نتیجه شناسایی‌ها را برای انجام عملیات در آن منطقه کافی نمی‌دانست.

گزارش نیرو‌های شناسایی حکایت از آن داشت که آن‌ها پس از عبور از رمل‌ها با همه مشکلاتش تازه به دشتی می‌رسیدند که عراقی‌ها در آن دو ردیف کانال کنده؛ قبل کانال، بین دو کانال و بعد کانال، سیم‌خاردار، مین و آب انداخته بودند. در رمل‌ها هم کمین به جلو می‌فرستادند.

برای همین «حسن باقری» برای رسیدن به اطمینان، خودش به شناسایی رفت. فردای آن روز، آن شناسایی انجام شد. آن روز فرماندهان سپاه وقت ملاقات با امام (ره) گرفته بودند. علاوه بر حسن باقری، مجید بقایی، محمد باقری، مرتضی صفاری، مجتبی مؤمنیان، توکل قلاوند، امیر پالاش و محمد تقی رضوانی به سمت فکه حرکت کردند. نیروی‌های دشمن متوجه حضور آن‌ها در منطقه شدند و با خمپاره موقعیت آن‌ها را مورد هدف قرار دادند. حسن باقری و تعدادی از همرزمانش در این موقعیت به شهادت رسیدند.

پس از شهادت آنها آدرس منطقه‌ای که شاهد آخرین تلاش‌های او و یارانش بود، کم کم در هیاهوی جنگ گم شد. پس از چند سال، دیگر کسی نمی‌دانست حسن باقری، مجید بقایی، توکل قلاوند، مجتبی مؤمنیان و تقی رضوانی در کدام نقطه از فکه به شهادت رسیده‌اند. ۳۴ سال بعد، گروهی از علاقمندان حسن باقری زیر نظر فتح‌الله جعفری راهی فکه شدند تا شاید بتوانند موفق به کشف محل شهادت شوند.

عملیات جستجو از اسفند ۱۳۹۴ آغاز شد. مهدی امیریان که مسؤولیت تیم جستجو را برعهده داشت، ماجرای کشف یادمان شهید حسن باقری را این‌گونه روایت می‌کند: «برای کشف یادمان، سفر‌های متعددی به فکه داشتیم. در برخی از این سفر‌ها سردار مرتضی صفاری و رضا پالاش که هر دو از جاماندگان آن حادثه بودند، ما را همراهی می‌کردند، یکی دو نقطه را به عنوان محل‌های احتمالی یادمان مشخص کردیم، اما تحقیقات بیشتر و به خصوص راهنمایی‌های سردار محمد باقری، نشان داد که به خطا رفته‌ایم، اما پیگیری و جستجو در روز‌های ابتدایی آبان ۱۳۹۵ جواب داد و ما موفق به کشف یادمان شهید حسن باقری شدیم. چند روز بعد، در نهم آبان، این کشف، به تأیید نهایی رسید و بلافاصله مراحل ساخت امکانات آن آغاز شد.»

بنابر اعلام سردار دریادار پاسدار «علی فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سال آینده روز نهم بهمن مصادف با سالروز شهادت حسن باقری، به‌عنوان روز اطلاعات عملیات در سپاه نام‌گذاری خواهد شد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار